Josef Průša jede a nezastavuje. Za sedm let, co prodává své 3D tiskárny, vyrostl z malého kutila v lídra segmentu. Podle údajů analytické společnosti Context za druhý kvartál má na trhu desktopových tiskáren (s cenou do 100 tisíc korun) pětinový podíl a jeho nejbližší konkurenti jako XYZ Printing a Ultimaker mu z uctivé vzdálenosti koukají na záda.
Raketový růst ukazují i čísla z prodeje. Průša překročil milník 150 tisíc prodaných tiskáren a očekává další nával zákazníků, jelikož před pár dny začal přijímat objednávky na nový model MINI, jehož cena se poprvé dostala pod 10 tisíc korun (konkrétně 9990 korun).
„První ohlasy jsou hustý. Vypadá to, že se nám zadařilo, minimálně soudě podle čísel,“ říká Průša. „Když jsme předloni uvedli na trh náš bestseller, model MK3, měli jsme na něj za prvních 24 hodin 250 objednávek. U MINI to za stejnou dobu bylo 1200 objednávek.“
Firma Prusa Research by letos měla vytáhnout tržby na více než 1,5 miliardy korun a zisk EBITDA by se měl pohybovat někde okolo 300 milionů korun. Jejího zakladatele jsme dali na titulní stranu listopadového Forbesu, který dnes vychází. Tváří našeho časopisu je tak již podruhé – poprvé se jako „Mladočech“ objevil na obálce Forbesu v únoru 2014.
Devětadvacetiletý Průša, který je členem českého i evropského výběru 30 pod 30, ve velkém rozhovoru mluví o tom, jak si jeho firma stále zachovává punkový nádech a inovační drajv, proč si se všemi zaměstnanci tyká, jak mu mizí konkurence nebo jak se snaží, aby se mu z úspěchu nezamotala hlava.
Průša bezesporu patří k nejúspěšnějším českým podnikatelům narozeným po roce 1989. Své tiskárny prodal už do 179 zemí světa, a to ještě kvůli komplikovaným celním podmínkám zcela vynechává Rusko a Čínu.
Nejvíce zařízení putuje do USA (40 procent) a ani Česko není zanedbatelné – podobně jako Německo se na tržbách podílí osmi procenty. V mnoha částech světa platí rovnice 3D tiskárna = Průša. Vždyť každá desátá tiskárna na světě nese jeho jméno.
„Když to řeknete takhle, tak to zní… nic moc. Mělo by to být víc,“ netají ambice Průša. „Mně pořád přijde, že jsme teprve na začátku.“ Průša v interview také popisuje důvody, proč už není jediným vlastníkem firmy Prusa Research. Jeho jmenovec Ondřej, se kterým se dělí o vedení společnosti, drží shodný podíl 42,5 procenta a zbytek má Josefův bratr Michal, který je technickým mozkem značky.
„Nechtěl jsem na to být sám, sháněl jsem někoho pro manažerské řízení. Nedovedu si představit táhnout takovou firmu sám,“ dodává Josef Průša.