Jaké to je, když fantazie překonává gravitaci? To ví Juraj Kabzan, který v Silicon Valley konstruuje létající roboty a dostává do vzduchu drony Skydio.

Když uprostřed Kalifornie zavoláte na tísňovou linku, automaticky přitom vzlétne dron, aby se podíval, co se děje, a poskytl živý přenos z celé události.

Prsty v tom má jeden mladý Slovák. Juraj Kabzan v srdci Silicon Valley ve společnosti Skydio, největším výrobci dronů ve Spojených státech, vede tým odpovědný za vývoj autonomních systémů.

Tedy mimo jiné AI, jež dělá drony inteligentními – od vnímání okolí až po finální letový manévr. Ve Skydiu se soustřeďují nejen na to, aby drony vzlétly a přistály, ale také aby zvládaly náročné mise – od nouzových situací až po inspekci energetických sítí.

A je to každodenní souboj mezi precizní vědeckou prací a dravostí startupové kultury. 

Jak jste se k dronům vlastně dostal? 

Před šesti lety jsem začal pracovat v Singapuru ve společnosti nuTonomy, pak jsem přešel do Fordu. Před nástupem do Skydia jsem pracoval hlavně na vývoji autonomních systémů pro automobily. Dronům jsem se věnoval už během bakalářského studia, kdy jsem se začal zajímat o robotiku, a když mě oslovili ze Skydia, nebylo proč váhat. 

Jaký je rozdíl ve vývoji dronu a autonomního auta? 

Koncepčně jsou rozdíly velké. Dron má třetí dimenzi, což činí některé procesy náročnějšími. Musí vnímat okolí a plánovat cestu stejně jako auto, ale zároveň se pohybuje nahoru a dolů, nejen po silnici. Musel jsem tedy přejít z dvourozměrného uvažování na trojrozměrné. U aut je jasné, kde se vozidlo nachází a kam jede, u dronů je to složitější, protože létají. 

V rozhovoru také zazní:
  • Proč je vývoj autonomního dronu náročnější než vývoj autonomního auta?
  • Jaké drony posílá Skydio na Ukrajinu?
  • A na co si během studií nechal Juraj Kabzan zaregistrovat několik patentů?
Forbes Digital Premium