Jiří Diblík podniká už od svých dvanácti let a předloni se dokonce dostal do výběru časopisu Forbes 30 pod 30. Vlastní problémy s duševním zdravím ho inspirovaly k tomu, aby s kamarádem Ondřejem Kopeckým vyvinul aplikaci VOS.health, která svým uživatelům pomáhá udržovat přehled o jejich náladě a překonávat psychicky náročné situace. Nově k ní přibyl i AI terapeut ChatMind. 

Zcela nová aplikace ChatMind je vyvrcholením tříleté práce na aplikaci VOS.health. Jiří Diblík a Ondřej Kopecký se od začátku zaměřovali na umělou inteligenci, strojové učení a velké datové modely, aby jednoho dne mohli spustit AI terapeuta, který pomůže vyplnit vzduchoprázdno, v němž kvůli nedostatku lidských odborníků čekají ti, kteří akutně potřebují psychoterapeuta. 

„VOS.health vznikl v důsledku mých vlastních problémů s duševním zdravím –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ bojoval jsem se záchvaty paniky, a byl jsem dokonce hospitalizován. Tehdy mi bylo osmnáct a vlastně nebylo na koho se obrátit. Existovaly sice nějaké meditační apky, ale to nestačilo,“ vzpomíná spoluzakladatel VOS.health Jiří Diblík na důvody, proč aplikace a nyní i ChatMind vznikly.

Jak probíhá terapie s umělou inteligencí?

Zaregistrujete se, vyberete si terapeuta a můžete začít mluvit. Od začátku jsme se snažili novou aplikaci ChatMind.ai navrhnout tak, aby poskytovala pocit reálné konverzace. AI terapeut se vás bude ptát, co vás trápí, a vyhodnocovat, jak vám může pomoci. Na pozadí vašeho rozhovoru vzniká unikátní paměťový systém, který si dlouhodobě zapamatuje vaši konverzaci, čím si procházíte i vaši životní cestu. Bude vaším osobním pomocníkem, jenž vás nejdříve dokonale pozná a pak vám díky tomu dokáže dávat personalizované rady. Doporučujeme absolvovat alespoň tři a více terapií, aby vás AI mohla dobře poznat a mělo to nejlepší výsledky.

Co člověk může od AI terapeuta očekávat?

U AI terapeuta má klient jistotu přijetí a toho, že se může bavit o čemkoli beze strachu z odsouzení. Je nástrojem, který člověka dokáže vést k zodpovědnosti za vlastní život a ke spokojenosti v životě. Dokáže vyhledat nefungující vzorce v myšlení. Aktivuje klienta a vede ho prostřednictvím úkolů. Podporuje ho a oceňuje. Vůbec největší výhodou ale je to, že je dostupný kdykoli, odkudkoli a za bezkonkurenční cenu. 

Z čeho jste při tvorbě aplikace vycházeli?

Mluvení o problému problém rozvíjí, zatímco mluvení o řešení rozvíjí řešení. Proto každé sezení s naším AI terapeutem vede k hledání akčních kroků. Využívá prvky rogeriánské terapie zaměřené na člověka, tedy na bezpodmínečné přijetí, empatii, autenticitu.

Kdo všechno se na vývoji ChatMindu podílí z odborného hlediska?

Hlavní osobou je naše psycholožka Barbora Kutá. Dlouhodobě pak spolupracujeme i s psychology po celém světě, včetně univerzit ve Vídni, Olomouci a podobně.

info Foto Archiv VOS.health
Psycholožka Barbora Kutá –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ChatMind

A co lékařské tajemství? Jak to máte ošetřené?

Data jsou zašifrovaná, anonymizovaná a má k nim přístup pouze samotný uživatel. Využíváme metody a podobné standardy jako ostatní digitální produkty v oblasti zdravotnictví. 

Má AI terapeut nějaká omezení? Je třeba něco, co s ním člověk nevyřeší?

Nemá žádná omezení.

Pro koho je AI terapeut nejlepší řešení?

AI terapeut je tady pro lidi, kteří potřebují zvládnout náročné situace a nemají se na koho obrátit, případně se na nikoho z blízkých obrátit nechtějí. V takových situacích dokáže ChatMind lidi vyslechnout a náročnou situaci s nimi rozebrat a navrhnout, jak se zklidnit a zvládnout to. Těmi náročnějšími situacemi mám na mysli například rozchod s partnerkou, stres z pracovního přehlcení či samotu.

Naší ambicí je pomoci lidem zvládat náročné životní momenty, ve kterých je obtížné rychle a účinně kontaktovat terapeuta. Zároveň je potřeba říct, že ChatMind neřeší vážné duševní těžkosti nebo onemocnění, u nichž je odborná pomoc psychologa či psychiatra nutná. ChatMind poskytuje přijetí a oporu a vede člověka k větší odolnosti a spokojenosti v životě. Dokáže ale reagovat i na kritické situace –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například sklony k sebevraždě. 

Jak?

Aplikace okamžitě zastaví klientovu seanci a ihned mu podle místa, kde se aktuálně nachází, nabídne kontakty na nejbližší krizové linky. 

Klasického terapeuta nicméně umělá inteligence nejspíš nenahradí…

To určitě ne. My se o nahrazení klasických terapeutů ani nesnažíme. Víme, že to není možné. Psychologové a terapeuti tady budou mít vždycky své místo. My jsme jen mezičlánek. Jsme dostupní kdykoli, odkudkoli a pro kohokoli, ale v případě, že náš systém vyhodnotí problémy klienta jako závažné, tak jej ihned odkážeme na reálného odborníka. 

Co pacienty AI terapeuta trápí nejčastěji?

Nejčastěji jde o problémy ve vztazích a v práci. Cítí se osamoceni. Většinou potřebují vyslechnout, potvrdit si svou hodnotu, dostat emocionální podporu. Často trpí úzkostmi, potřebují pomoci usměrnit emoce, utéct od reality –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od očekávání, které na ně má okolní svět. Pomáhá jim uklidnit se a čelit tlaku například ze sociálních sítí. 

Na druhou stranu máme i klienty, kteří řeší problémy, jež nemusí být úplně pro psychologa, ale stejně je s někým potřebují vyřešit. Super je to, že AI terapeut je vždy přítomný. Takže když se například někdo pohádá v práci, tak může jít na záchod a deset minut si s ním popovídat a uklidnit se.

Zatím je však tohle řešení dostupné pouze v angličtině?

Ano, na českou mutaci se chystáme v příštím roce.

info Foto Archiv VOS.health
AI terapeut ChatMind

Která věková skupina AI terapeuta nejčastěji využívá?

Pětašedesát procent uživatelů jsou ženy. Cílíme na skupinu ve věku 35 až 50 let. Obecně nejvíc je u nás zastoupena věková skupina 34 až 44 let.

Dostupná podpora duševního zdraví je teď naléhavější než kdy jindy. AI terapeut je ale docela novinka. Kolik se vás pokouší o to samé? Pokud tedy nepočítáme obecné rady třeba od ChatGPT.

V Česku žádná AI terapie ještě není a ve světě víme o třech „apkách“, které jsou vidět, z toho dvě jsou na americkém trhu. Vidíme, že to tihle konkurenti dělají dobře a nyní jde jen o to, kdo z nás to udělá nejlíp. 

Na které trhy cílíte?

Stejně jako u VOS.health jsou pro nás hlavním trhem pořád Amerika, Británie, Austrálie –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pochází z něj devadesát procent klientů. Před vývojem ChatMindu jsme si nechali udělat po celém světě analýzu, jak lidé vnímají AI terapii, a ukázalo se, že lidé v USA jsou tomu nejvíc otevření. AI je běžnou součástí jejich života a oni vědí, že jim může být dobrým pomocníkem. Ve střední Evropě k tomu zatím lidé nemají důvěru, proto jsme s reklamou cílili zatím pouze na americký trh.

Vyvíjejí se počty uživatelů podle vašich představ?

Počty uživatelů rostou zatím hezky. Ještě jsme však marketing nerozjeli na plné obrátky, protože je pořád co zlepšovat a chceme na tom s rostoucí základnou uživatelů průběžně pracovat. Ale pro představu, za posledních třicet dní udělali naši AI terapeuti pět tisíc AI terapií, přičemž průměrná doba jedné terapie je osmnáct minut. 

Vzhledem k tomu, že jsme ho spustili asi měsíc a půl zpátky s tím, že tam byl omezený přístup a teprve od minulého týdne jsme vstup do aplikace plně otevřeli, tak mi to přijde jako super číslo. Myslíme si totiž, že nejlepší marketing je mít kvalitní produkt. Často proto dáváme přístup zdarma, aby si to lidé otestovali, osahali a vrátili se.

Kolik uživatelů se vám zatím vrací?

Uživatelé ChatMind se dělí na dvě skupiny. Jedna z nich pochopila, v čem jsou výhody, a zůstává a pak jsou tu takoví, kteří to zkusí a už se nevrátí. Zatím je to padesát na padesát. Dobré na tom je, že to, co teď uživatelům nabízíme, je ta nejhorší verze, protože do budoucna už se to bude jen zlepšovat.

Jaké výzvy teď řešíte?

Klasická psychoterapie je postavena na vztahu mezi terapeutem a pacientem, což AI těžko nahradí, protože je to pořád robot. Největší výzvou pro nás proto je vylepšovat AI terapeuta tak, aby se co nejvíc přiblížil k člověku. 

Jak váš počin vnímá odborná veřejnost?

Je to tak půl na půl. Jedna strana je nadšená, druhá skeptická. Od investorů máme ale skvělou zpětnou vazbu. Všichni vědí, že tohle je příští „next big thing“ v oblasti mentálního zdraví a umělé inteligence.

Co je nového ve VOS.health? Před dvěma lety jste prošli investičním kolem. Jak to tenkrát dopadlo?

Ano, tenkrát jsme dostali investici přes jeden milion dolarů. K dnešnímu dni jsme získali celkem investice ve výši tří milionů dolarů. Naším největším investorem je Reflex Capital Ondřeje Fryce a Miton, dále pak Soulmates Ventures a Purple Ventures. Ve VOS.health máme aktuálně dva hlavní produkty. Tím jsou už zmiňovaný produkt na AI terapii ChatMind a pak je to aplikace VOS, jež poskytuje komplexní nástroje na péči o duševní zdraví, jako jsou meditace, dechová cvičení nebo deník. 

A co expanze? Kde všude je dnes VOS.health dostupný?

Všude, kde funguje Apple Store a Google Play. Máme devět jazykových mutací a funguje i pro chytré hodinky Apple Watch a iPad.

Na čem teď ve VOS.health pracujete?

Soustředíme se na rozšiřování nového obsahu. Přidáváme nová cvičení, nové meditace. Hodně ale věříme přínosu ChatMindu, který je součástí VOS.health. 

info https://forbes.cz/premium/#start

Jakých tržeb VOS.health loni dosáhl?

Máme tržby z B2B ze spoluprací s firmami a pojištovanami. Dále pak B2C předplatné v aplikaci. V loňském roce byli naše tržby v nižších desítkách milionů korun.

Můžeme zmínit nějaká čísla ohledně uživatelů?

Máme tři a půl milionu registrovaných uživatelů, tedy těch, kteří si vytvořili účet. Stovky tisíc uživatelů měsíčně jsou aktivní.

Kde máte nejvíc platících zákazníků?

V Německu, Rakousku a ve Švýcarsku. Poměrně hodně uživatelů máme ale i na Ukrajině, kde jsme od začátku války spustili naši aplikaci zdarma. Dostali jsme od našich investorů poměrně dost peněz na to, abychom nabrali ukrajinské psychology, kteří budou pomáhat tamním lidem.

Jak moc AI mění odvětví duševního zdraví?

Ke změně dochází postupně. Rozhodně nedojde k tomu, že by to všichni najednou začali používat. AI může být skvělý doplněk v trianglu terapeut–⁠⁠⁠⁠⁠⁠AI–⁠⁠⁠⁠⁠⁠pacient. Může to být skvělá prodloužená ruka terapeuta, protože hlavním problémem je nedosažitelnost nástrojů pro podporu duševního zdraví a nedostupnost terapií. 

Pozitivní je, že v posledních letech roste počet různých AI nástrojů. Skvělý počin je například slovenská aplikace UpHeal, kdy je AI napojený na online hovory a dělá z nich pro terapeuty zápisy.

Dostat se k terapeutovi je těžké, obzvlášť když jej potřebujete akutně. Navíc je to dost finančně náročné. Jedna terapie v Česku přes Hedepy vychází na 700 až 1500 korun. Když ji potřebujete třikrát týdně, tak už musíte sáhnout pořádně hluboko do kapsy a ne každý na to má. Pojišťovny něco přispívají, ale je to málo. Třeba na Slovensku je naše aplikace hrazena pojišťovnou Dôvera. Věříme, že AI pomůže tuhle mezeru vyplnit.

Co plánujete do budoucna?

Chceme dlouhodobě vytvářet inovace v oblasti péče o duševní zdraví, abychom pomohli všem lidem na světě cítit se lépe. Nejvíc se hodláme soustředit na rozvoj nové aplikace ChatMind, tak aby náš AI terapeut byl co nejpřirozenější, aby to bylo pro lidi co nejkomfortnější a aby se dostal k co nejvíce lidem, kteří ho potřebují. Také bychom ho časem chtěli přenést do virtuální a rozšířené reality. Samozřejmě doufáme, že nám nadále poroste počet uživatelů v aplikaci na sebe-terapii VOS. Už dvakrát jsme se stali aplikací dne v globálním AppStoru, což nám přináší skvělý organický růst.