Dejte dohromady tři šéfy sedmi značek, jejichž automobilová kariéra v součtu vydá na 85 let, a nechte je si povídat. V době, která jejich byznysem smýká ze strany na stranu, je to mnohem zábavnější, než se může na první pohled zdát. Nachystejte si popcorn.
Desítky let to byl relativní klídek. Navhnete auto, postavíte auto, pět let ho prodáváte a mezitím chystáte další generaci – více či méně hezčí, obvykle lehce silnější, větší, bezpečnější, s lepší výbavou a o něco málo dražší. Zákazníci nakupují plus minus podobně a vy vyděláváte plus minus pořád stejně, což znamená pořád stejně dobře.
Takový byl automobilový byznys v kostce během posledních přinejmenším 50 let, byť výjimky samozřejmě existují. Jenže pak nastal rok 2020 a rány začaly přicházet zleva i zprava. Covid-19, zastavená výroba, problémy s logistikou, čipová krize, nástup elektromobility, vzestup automobilek v Číně a čerstvě i nedostatek pro výrobu nutných vzácných kovů.
„Jsme v situaci, kdy se na hru, která se 100 let hrála podle stejných pravidel, znovu rozdávají karty, a ještě si ke stolu chtějí přisednout noví hráči,“ popisuje situaci Jan Hurt, šéf Porsche Česká republika, jenž v Česku zastupuje značky koncernu Volkswagen s výjimkou Škody.
U stolu s ním sedí ještě Šárka Heyna Fuchsová, šéfka českého zastoupení Volva, a Martin Peleška, jenž u nás zastupuje značky Toyota a Lexus. Dva muži a jedna žena. Všichni dohromady odpovědní za sedm značek, které loni prodaly skoro 60 tisíc aut, což je zhruba čtvrtina tuzemského trhu.
Všichni jste v automotivu desítky let. Kdybyste byli na začátku kariéry, šli byste do toho znovu?
Heyna Fuchsová: Před 25 lety to byla prestižní práce a vnímám to pořád 204 204 stejně. To se nezměnilo. Je dobře, že tohle turbulentní období zažívám v situaci, kdy mám za sebou dlouhou zkušenost, během níž jsem si i několikrát natloukla. Díky tomu vím, kdy mám a kdy nemám panikařit. A teď nepanikařím.
Čtěte dál a dozvíte se:
- Jaké to je, řídit teď automobilovou značku v Česku?
- Šli by tři šéfové značek Toyota, Volvo a Volkswagen znovu pracovat do automotive?
- Jak velká je pro jejich byznys čínská hrozba?