„Nemohl jsem se jen dívat, jak Kara upadá,“ říká Zdeněk Rinth na Forbes eventu Money Masterminds. Místo klidného důchodu se rozhodl vrátit – a zachránit tradiční českou oděvní značku, kterou před třemi lety prodal Michalu Mičkovi z krachující skupiny C2H. Oslovil Tomáše Rašku, zakladatele investiční skupiny Natland, pro nějž jsou složité situace příležitostí k akci. Společně značce vrátili důvěru, přivedli zpět klíčové lidi a odstartovali novou kapitolu příběhu Kary.

Jejich setkání nebylo plánované, ale nabralo rychle spád. Zdeněk Rinth, který Karu kdysi vybudoval, sledoval s bolestí, jak ji nový majitel přivedl na pokraj zániku. Tomáš Raška zase viděl v celé situaci typický případ značky se silným příběhem, produktem i týmem – tedy tři pilíře, bez nichž podle něj nemá záchrana smysl.

„Zdeněk měl jasno – Kara musí zůstat v Trutnově. A já jsem viděl, že to myslí vážně. To byl moment, kdy jsme se do toho pustili spolu,“ popisuje Raška začátek spolupráce.

„Bydlím v Trutnově. Kara je z Trutnova. A tady mě zná každý,“ říká Zdeněk Rinth. Po prodeji značky ji dál sledoval zpovzdálí – a v malém městě se nic neutají.

„Zprávy o tom, co se s Karou děje, ke mně přicházely rychle – volali mi známí, ozývali se i ze zahraničí a ptali se, co s tím budu dělat. Já jen pokrčil rameny: vždyť už jsem v důchodu. Ale čím víc jsem to sledoval, tím míň jsem to dokázal pustit z hlavy. Nakonec mi to nedalo,“ dodává Rinth.

info Foto Martin Svoboda
Zdeněk Rinth s moderátorem Zdravkem Krstanovem.

Když Kara skončila v insolvenci, nevěděl Rinth, co si počít, protože insolvenci sám nikdy nepotřeboval. „Věděl jsem, že tomu nerozumím a sám to nezvládnu, proto jsem se obrátil na Tomáše Rašku a rozhodli jsme se, že do toho půjdeme spolu. Právníci byli jeho parketa a podnikání zase moje,“ vysvětluje staronový majitel značky Kara Trutnov. 

„Když jsme začínali, museli jsme se trochu sladit. Zdeněk je zvyklý vést byznys jako one man show a jeho tým měl svůj způsob práce, stejně jako my v Natlandu. Byly to občas drobné střety, jako když se dva kohouti potkají na jednom hnojišti, ale nakonec jsme to zvládli. Byla to pro mě obrovská škola. Některé z těchto zkušeností si přenáším i do Natlandu,“ říká Raška. Dodává, že v Kaře je mnoho věcí, které fungují jednoduchým, přímým a efektivním způsobem – a právě to ho na celé zkušenosti nejvíc fascinovalo.

Záchrana ale nebyla jen o číslech a právních krocích. Klíčovou roli sehrály vztahy – s dodavateli, obchodními centry i bývalými zaměstnanci – a pro Rašku to prý byla lekce, která se nezapomíná. 

„Dvě věci, které mi zůstaly v paměti: první je význam dodavatelsko-odběratelských vztahů. Když firmy čelí krizi, málokdo při hledání mesiáše, který firmu spasí, vsází na své stávající dodavatele a odběratele – přitom jsou to nejpřirozenější partneři v dobách krize. Zdeněk Rinth ukázal, jak klíčové tyto vztahy jsou,“ vzpomíná s údivem Raška třeba na to, jak Zdeněk Rinth zavolal řetězcům, kterým Kara dlužila miliony, a vyjednal s nimi úlevy i slevy z nájmů. Podobná podpora přišla i od dodavatelů.

Druhá významná věc je návrat původního týmu po třech letech. „Když jsme do Kary přicházeli, původní management už tam nebyl. Mička tam řádil tři roky a během té doby značku značně poškodil. Po třech letech se ale Zdeněk vrátil a přivedl zpět svůj původní tým, který mezitím pracoval jinde, na jiných projektech. A ti lidé se rozhodli vrátit. To pro mě bylo naprosto nepochopitelné – ukázalo to sílu jejich vztahu k Zdeňkovi a značce,“ říká Raška.

info Foto Martin Svoboda
Tomáš Raška.

„Kdyby se ti lidé ke mně nevrátili, nikdy bych do toho znovu nešel. Díky nim jsme vůbec měli šanci uspět. V našem oboru nehrají hlavní roli technologie, ale vztahy. A když s někým spolupracujete čtvrt století, projdete krizemi i úspěchy, víte přesně, na koho se můžete spolehnout,“ říká Zdeněk Rinth s tím, že se vrátili všichni lidé nejen z managementu, ale i z dílny, skladu a kanceláří. 

„V březnu jsem si uvědomil, že mi zase přibyl rok,“ říká Zdeněk Rinth. „Když jsme v roce 2021 s Tomášem Raškou a celým týmem do Kary znovu nastoupili, byl jsem mladší. Za ty tři roky jsme ji dostali do ještě lepší kondice, než byla před prodejem. Teď je ale čas udělat další krok.“

Mise podle něj skončila úspěšně – Kara znovu stojí pevně na nohou, a to díky obnovené důvěře, vztahům i lidem, kteří se k ní vrátili. „Moje kolegyně, kterých je ve firmě většina, kupodivu taky zestárly,“ dodává s úsměvem. Proto značku nabízím k prodeji. Hledáme nástupce, který má sílu. Máme vizi na dalších pět až sedm let, ale potřebujeme někoho, kdo ji realizuje, a realizace vize je tvrdá práce – vyžaduje zkušenosti, energii a silný tým,“ vysvětluje Rinth.

Kara podle něj může dál fungovat tak, jak je, ale právě teď je ideální chvíle pro další růst. „Všichni víme, že byznys se má posouvat. Expanze do zahraničí a strategická rozhodnutí o produktové nabídce – to už bude úkol pro nového investora,“ uzavírá Rinth.