Česká a slovenská automobilová mapa se rozšiřuje o další výjimečnou značku. Karel Kadlec, majitel dealerství Rolls-Royce a BMW CarTec, v Praze přidá zastoupení slavné britské automobilky Aston Martin. V Česku plánuje zpočátku prodat kolem třiceti aut ročně. První vozy by měly být v tuzemsku k mání již během října. Showroom bude umístěný v pražských Strašnicích v areálu CarTec Group.

Ještě před pěti lety nebylo jasné, jestli Aston Martin vůbec přežije, případně v jaké podobě. Obrat k lepšímu přinesl ale zkraje roku 2020 vstup kanadského miliardáře Lawrence Strolla, který tehdy za ani ne pětinový podíl v automobilce zaplatil 182 milionů liber, v přepočtu přes pět miliard korun. Svůj podíl, který má ve firmě například i čínský automobilový koncern Geely, od té doby pak ještě navýšil.

Sportovní značka, spojovaná hlavně s filmy o Jamesi Bondovi, následně začala opět růst. A díky účasti v seriálu formule 1 začala být i mnohem víc vidět. Pokud si ale dosud někdo ze zájemců v Česku nebo na Slovensku chtěl Aston Martin koupit, musel pro něj do Drážďan nebo do Vídně. Na domácím trhu prodejna chyběla. Změnit se to rozhodl až podnikatel Karel Kadlec, který vedením českého zastoupení pověřil Pavla Kalouše. Oba se nyní o svých plánech s legendární značkou rozpovídali v rozhovoru pro Forbes.

Kde bude Aston Martin v Praze sídlit?

Karel Kadlec: Začneme provizorním showroomem v Průběžné ulici v pražských Strašnicích, kde je luxury lounge BMW a kde je o kus dál i showroom Rolls-Roycu. Prostory pro Aston Martin prozatímně oddělíme bílou stěnou a vytvoříme něco, čemu pracovně říkáme White Box. Půjde o minimalistické řešení, počítáme s vystavením dvou aut a místem pro prodejce.

S lidmi z Aston Martin už ale začínáme pracovat na plně vybaveném showroomu na stejné adrese, který ale bude ve dvou třetinách horního patra budovy. Tím získáme místo pro tři vystavená auta a dostatečný prostor pro vše, co tam má být, aby si zákazníci mohli vůz v klidu nejen prohlédnout, ale i nakonfigurovat. Otvírat chceme v průběhu příštího roku.

Centrály BMW a Rolls-Roycu neřeší, že se vedle nich nastěhuje značka Aston Martin?

K. K.: O tom, že jsme získali zastoupení Aston Martin, jsem informoval jak vedení BMW, tak i Rolls-Royce. Reakcí z obou stran byla gratulace, protože Aston Martin není konkurencí ani pro jednu značku. Jde o sportovní vozy, které začínají tam, kde u BMW končí kategorie M. A pokud jde o Rolls-Royce, tam se pohybujeme ve zcela jiné filozofii.

Naopak obě značky tu vidí možný průnik klientů. Jestliže si někdo přijde koupit Aston Martin, může se podívat i na další auta a do firmy třeba koupí BMW a začne přemýšlet o tom, že by si jednou mohl pořídit i Rolls-Royce.

info Aston Martin Prague

Proč zatím jen prozatímní showroom? Nebude to působit uspěchaně?

K. K.: I když provizorní, pořád to bude prostor odpovídající úrovni značky. Snahou společnosti Aston Martin je začít prodávat co možná nejdřív. Aston Martin vidí, že zájem klientů tady je. Výroba vybavení, které je pro standardní showroom potřeba, trvá osm až deset měsíců, takže kdybychom čekali, ztratili bychom téměř rok.

Jak jste přišli na Aston Martin? Byla to vaše iniciativa?

K. K.: Poptávka přišla ze strany automobilky. Nevím, kolik společností oslovili, ale když jsem se ptal, od začátku měli svým způsobem jasno, s kým do toho půjdou. Definitivně jsme se domluvili v srpnu. Určitě nám prospělo i to, že jsme se stali dealerem roku pro značku Rolls-Royce.

Kolik stojí vybudovat prodejnu a servis Aston Martinu?

K. K.: Pokud budeme plně vybavovat dílnu, což znamená nové diagnostické přístroje a speciální nářadí, které má Aston Martin jiné než BMW a Rolls-Royce, bavíme se celkem zhruba o milionu eur, tedy přibližně pětadvaceti milionech korun.

Jaké jste zaznamenali reakce na to, že budete prodávat vozy Aston Martin?

K. K.: Veskrze pozitivní. Už se mi začali ozývat lidé, a překvapilo mě, kolik jich je, že by chtěli nějaký konkrétní model. Připomíná mi to situaci před devíti lety, kdy jsem to samé zažil při uvádění značky Rolls-Royce. Řekl bych, že ten zájem je možná ještě větší než tehdy.

Aston Martin přidává nová dealerství i jinde v Evropě. Je v tom nějaká strategie?

K. K.: Pokud mám správné informace, v Evropě je rozpracované otevření asi sedmi nových dealerství. Nejvíc řeší Baden-Baden, Boloňu… Jsou velmi aktivní a s námi počítají pro region České republiky a Slovenska.

Doposud se pro Aston Martin jezdilo do Vídně a do Drážďan. Loni podle statistik Svazu dovozců automobilů bylo v Česku přihlášeno 35 nových vozů. Jaké jsou vaše ambice?

K. K.: Samozřejmě nejsou nižší. Trh a zákazníci ale ukážou, jaká bude realita. Začínáme. Bohužel startujeme v době, kdy platí určitá daňová omezení, která tu loni nebyla (od ledna začalo platit omezení daňových odpočtů u firemních vozů nad dva miliony, pozn. red.). Nepředpokládám proto velký nárůst v Česku, ale Slovensko, kde daňová omezení nejsou, může přinést zajímavá čísla. Každopádně v obou zemích chceme uplatnit to, co funguje u všech našich značek a co shrnuje heslo „Rozdíl je v přístupu“. U těchto luxusních značek vztah s klientem nekončí předáním vozu, ale naopak začíná. Klient se stane členem rodiny, která se například potkává na různých společných akcích.

info Aston Martin Prague

Jaké modely budete mít vystavené?

Pavel Kalouš: Určitě budeme chtít ukazovat všechny modely základní řady, což jsou nyní čtyři auta. Všechny se nám do prozatímního showroomu nevejdou, takže je budeme střídat.

Takže bude i nový dvanáctiválcový Vanquish?


P. K.: Bude, ale bude to někdy na přelomu roku. Je to zatím ve hvězdách.

Který model je nejprodávanější?

K. K.: Jednoznačně je to SUV DBX a zkušenosti napříč všemi našimi značkami nám říkají, že ani tady to nebude jiné.

Za kolik se vozy Aston Martin prodávají?

P. K.: Vantage je vstupní model a s německou devatenáctiprocentní daní začíná na úrovni 190 tisíc eur, Vanquish je za 390 tisíc eur a DBX 707 v průměru vyjde na víc než 200 tisíc eur. Zhruba 210 tisíc eur čili 5,3 milionu korun je i průměrná prodejní cena všech nabízených modelů.

Aston Martin má i hypersportovní modely, jako je například Valhalla, kde se cena pohybuje kolem dvaceti milionů korun. Ty si půjde pořídit v Praze?

P. K.: V tomto případě se začíná u dealera v dané zemi, ale ten pak zákazníka posune do oddělení Q ve Velké Británii, které s ním vzhledem k výjimečnosti auta řeší jeho specifické požadavky.

Jak byste osobně nalákali zákazníky na vozy Aston Martin?

P. K.: Pro mě je to splněný sen. Pracujeme na tom od loňského léta. Je to další ikonická značka, která má spoustu výhod. Je to značka, která není součástí nějakého koncernu, je to značka, která má skvělé motory. V době, kdy jiní před čtyřmi nebo pěti lety řešili nástup elektromobility, v Aston Martin řešili úplně jiné, existenční problémy a na elektromobilitu vůbec nedošlo. Teď, když se ostatní vracejí k osmi- a dvanáctiválcům, Aston Martin je má a má je skvělé.

Pro někoho může hrát roli i výjimečnost vozů Aston Martin. Potkat v Praze například Ferrari není tak těžké jako v případě Aston Martinu. Díky kontaktu s klienty Rolls-Roycu víme, že zákazníci často chtějí něco, co jen tak někdo nemá. A to je v Česku ještě pořád značka Aston Martin.

Aston Martin v posledních dvou letech prodal po celém světě přes šest tisíc aut. Bude tohle číslo výrazně růst?

P. K.: Spíš si myslím, že počet vyrobených aut výrazně stoupat nebude. Prvek exkluzivity se bude automobilka snažit zachovat. Dokazuje to například nový dvanáctiválcový model Vanquish, při jehož premiéře zaznělo, že se ho ročně vyrobí nanejvýš tisíc kusů.

Jak dlouho se na objednaná auta bude čekat?

K. K.: Měli bychom se pohybovat mezi třemi až pěti měsíci od objednávky.