Němci v úterý dostali do ruky nový nástroj, kterým mohou kontrolovat práci a rozhodování politiků a který je zároveň nástrojem v boji proti fake news. A stojí za ním Češi.
Český startup Ackee totiž loni poněkud překvapivě vyhrál výběrové řízení berlínského Bundestagu na vývoj nové informační aplikace, která informuje o dění ve Spolkovém sněmu a jejíž původní verzi z roku 2010 si dodnes stáhl téměř milion Němců.
„Bundestag chtěl mít hned od spuštění vše dokonale odladěné. Nešel strategií, které se držíme my, že produkt vydáme a poté vše dolaďujeme,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů Ackee Josef Gattermayer rozdíly ve způsobu plnění zakázky pro komerční a veřejnou sféru.
Šlo tedy hlavně o naplnění předem stanovené koncepce. „Naším úkolem bylo vytvořit rychlejší, přehlednější a dostupnější aplikaci, která lidem zprostředkuje ověřené informace o politickém dění a umožní Bundestagu efektivněji komunikovat,“ popisuje Gattermayer úvodní zadání.
Němci tak ode dneška mohou v aplikaci dostupné přes Google Play a App Store například vyhledávat informace o dění v Bundestagu a jeho členech, sledovat on-line přenosy ze zasedání a dostávat upozornění na živá vysílání. Aplikace tím podporuje transparentnost a napomáhá v boji proti fake news.
Česká firma založená před sedmi lety třemi absolventy ČVUT, Dominikem Veselým, Martinem Půlpitlem a Josefem Gattermayerem, mezi jejíž klienty patří například Škoda Auto, Rekola, DámeJídlo nebo T-Mobile, se ovšem veřejným zakázkám obvykle cíleně vyhýbá. „Většinou se soutěží na cenu, což není naše priorita. Nebo je zadání tak špatné, že nejsme schopni poskytnout kvalitní výsledek,“ vysvětluje Gattermayer.
V případě Německého spolkového sněmu ale karlínská parta vývojářů s ročním obratem přesahujícím 50 milionů korun udělala výjimku. „První důvod byl, že nás Bundestag do výběrové řízení vyloženě pozval – a my jsme hozenou rukavici zvedli,“ říká Gattermayer. „A nakonec jsme i k jejich překvapení vyhráli,“ směje se.
Vývoj nové aplikace trval tři čtvrtě roku. Poměrně dlouhý čas si vyžádaly hlavně konkrétní požadavky Bundestagu, který chtěl mít už při spuštění vše dokonale odladěné.
„Byla to pro nás výzva i v tom ohledu, že veškerá komunikace běžela v němčině. To pro nás bylo poprvé,“ vysvětluje Gattermayer s tím, že firma vyvíjela jen frontendové řešení, a musela tak navíc komunikovat i s dalším dodavatelem, který měl na starosti backend aplikace.
„Ale je to pro nás pěkná referenční zakázka, kterou můžeme dál komunikovat, a která nám tak otevírá dveře. Například jsme díky referenci od Bundestagu vyhráli výběrové řízení pro německé Audi,“ pochvaluje si pozitivní dopady a doufá v další prohloubení spolupráce s německými firmami.
K dalším účastem Ackee v podobných veřejných zakázkách je ale zdrženlivější. „Neříkám, že je vůbec nebudeme dělat, ale rozhodně si budeme vybírat,“ říká a dodává, že letos se Ackee přihlásilo do tendru na vývoj aplikace pro jeden tuzemský veřejnoprávní mediální dům. Konkrétnější Gattermayer zatím být nemůže.
Češi si každopádně na podobnou aplikaci, která by jako v Bundestagu monitorovala práci poslanců a přispívala k boji proti fake news, musí počkat. Žádný takový tendr u nás není ve hře.