Jaký je zrovna měsíc, se dá vyčíst i bez pohledu na kalendář. Stačí se podívat na to, co se zrovna nejvíc prodává. Prosinec se u obchodníků s potravinami a nápoji naprosto vymyká z celoročního průměru. Data z velkoobchodního řetězce Makro ilustrují, co Češi o Vánocích kupují, jedí a pijí. 

Jistě, absolutně nejprodávanější potraviny jsou stejné jako v jiných měsících: máslo, mouka, mléko. Ale pak je tady několik hvězd předvánočního období, které lámou poslední měsíc roku rekordy. Co jsou největší hity? 

Pětina veškerého prodaného vína za celý rok se prodá v Makru v prosinci. Konkrétně champagne se v tomto měsíci loni prodalo dvanáct tisíc lahví, to představuje dokonce čtvrtinu celoročního objemu prodeje. Jedničkou s obrovským náskokem je Moët & Chandon, za ním na druhém a třetím místě jsou Vueve Clicquot a Veuve Pelletier. Pomyslná bramborová medaile patří prodejům Dom Perignon. 

V prosinci také stoupají prodeje ryb. V Makru, které není klasickým obchodním řetězcem, ale nakupující u něj jsou z poloviny z řad restaurací, hotelů, hospod a bister, druhou velkou část tvoří majitelé nezávislých obchodů, se v tomto období prodá zhruba patnáct procent celkových prodejů ryb za celý rok.

To znamená, že prosinec je téměř dvakrát silnější než průměrný měsíc. Mezi nejoblíbenější ryby, které zákazníci v Makru během Vánoc nakupují, patří losos, kapr, tuňák nebo třeba treska. V top nejprodávanějších z celkem zhruba pěti desítek nabízených druhů ryb je i pražma, mořský vlk a jeseter.

Právě u ryb se dobře promítá koncept Chytrý kuchař, o kterém nedávno v rozhovoru pro Forbes mluvil CEO Makra v Česku Jiří Nehasil. „Největší téma v oboru je nedostatek lidí. Pohostinství je nejvíce personálně poddimenzované odvětví v Evropě, což potvrzují evropské i tuzemské statistiky. V kuchyních dnes místo pěti často zvládají stejný objem práce tři lidé,“ říkal v rozhovoru na začátku prosince.

info Foto Makro
Jiří Nehasil

Velkoobchodní řetězec proto investoval do řešení Chytrý kuchař, kam dnes patří kolem tisícovky produktů, které šetří čas i energie. Nyní tak například nabízí filet z kapra, u kterého byly strojově prořezány drobné svalové kůstky na malou velikost, a tak je při konzumaci téměř nerozpoznatelná.

„Výsledkem je filet, který je prakticky bez kostí a hodí se pro rychlou přípravu,“ doplňuje Jan Jindra, ředitel nákupu Makro ČR. 

Jednoznačně největší nárůst ale představuje tradiční štědrovečerní ryba – kapr. Právě během prosince proběhne devadesát procent ročních prodejů této ryby. Češi si o vánočních svátcích dopřávají rádi i kaviár, toho v Makru loni jen v prosinci prodali 2,3 tuny, což je 35 procent ročního obratu této delikatesy. 

Podobně jsou na tom (co do podílu na ročních prodejích) i vinné klobásy, které v mnoha českých domácnostech alternují na štědrovečerní tabuli za kapra, těch se loni v prosinci prodalo přes šestnáct tun. „Velký zájem je také o krůtu, prosincové prodeje činí šedesát procent z celoročního obratu,“ říká Jan Jindra, ředitel nákupu Makro ČR. 

Nejen na stolech, ale i pod stromečkem Češi milují uzeniny. Celkově se v prosinci prodá 165 tun trvanlivých salámů, největší hvězdou je mezi nimi uherský salám – na konci roku tvoří jeho prodeje čtyřicet procent ročního objemu. 

V datech se dá ale najít i – co se zdravějšího stravování týká – dobrý směr. Češi před vánočními svátky ve velké míře nakupují i ovoce. Hlavně o exotické druhy roste zájem a jeho prodeje představují zhruba třetinu z celého roku. „V prosinci se prodají zhruba čtyři tuny leteckého ananasu, který se sklízí už zralý a čerstvý a je dopravován letecky, a jedna tuna leteckého manga,“ dodává Jan Jindra.