Petr Palas vybudoval v Brně dvě miliardové firmy, zároveň se po půlročním sabatiklu na byznys začal dívat jinak: méně přes emoce a více přes čísla. „Život totiž máme jenom jeden,“ říká inspirativní muž tuzemského IT.

Mění se svět okolo i jeho firmy, nikoli však to, jak Petr Palas prezentuje své myšlenky. Tichý, přemýšlivý čtyřicátník zároveň klame projevem – když něco nefunguje, je připravený zasáhnout okamžitě. I za cenu toho, že si zkrátí tak vyhlížený osobní sabatikl. „A stejně si pak člověk vždycky říká, že to měl udělat ještě dřív,“ usměje se.

Když loni v létě jeho Kentico a spin-off Kontent.ai, firmy pro tvorbu obsahu webů, poprvé prodávaly podíly za celkem 1,5 miliardy korun, naplánoval si odchod do dozorčí role. Chtěl poodstoupit a najít svěží pohled na úspěšné IT firmy, jejichž budování zasvětil osmnáct let. Do obou proto dosadil nové CEO, jenže člověk míní a vývoj mění.

„Bylo to divoké, nakonec jsem si odpočinul i neodpočinul,“ glosuje fakt, že nový šéf Kontent.ai výrazně zaostával za očekáváními, a tak ho Palas po půl roce nahradil a vrátil se do výkonné funkce. „Museli jsme do toho říznout,“ vysvětluje a jen tím potvrdí, o čem se bavíme později, když hodnotíme stav Česka a hledáme, co může zemi posunout vpřed.

„Jako nejdůležitější vidím schopnost adaptability, schopnost být otevření změně, pružně reagovat. Rychlost, jakou se mění okolní svět, je čím dál vyšší – a samozřejmě, každá změna bolí. Zároveň je každá změna k lepšímu. V tom jsem optimista.“

Kentico i Kontent.ai mají po 200 zaměstnanců, výsledky nezveřejňují, nicméně za poslední fiskální rok podle Palase obě firmy znovu rostly o nižší desítky procent. Londýnská investiční skupina Expedition Growth Capital do první vložila zhruba půl miliardy a do druhé až miliardu korun, v obou případech za minoritní podíly.

Osmnáct let je tradiční hranice dospělosti a Palas hodlal ke svým „dětem“ najít nový vztah. „Vystoupit z operativní role a podívat se na obě firmy čistě zvnějšku je rozhodně dobrá zkušenost,“ doporučuje.

„Najednou začnete o firmě uvažovat víc ze strategického pohledu: tedy jak budovat úspěšný byznys, ne řešit každodenní starosti. Dá vám to odstup, nadhled. Povedlo se mi odstranit emoční pouta a dívat se na vše pragmatičtěji skrze čísla a to, jak se nám daří naplňovat plány.“

Palasův příběh připomíná archetypální byznysové story z USA, jen nezačínal programovat v garáži, nýbrž na studentských kolejích, kde mu stačily čínské nudlové polévky a monitor. Spousta práce, spousta škobrnutí, ještě víc úspěchů.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.