Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Bez trhů

Kdo si myslel, že vyrazí na vánoční trhy nasát atmosféru a německý svařák třeba do Drážďan, bavorského Norimberku nebo do Řezna, ten má smůlu. V Sasku i Bavorsku, které jsou nyní v Německu nejvíc zasažené pandemií, kvůli rostoucím počtům lidí nakažených koronavirem i letos vánoční trhy zrušili.

V Mnichově, kam ročně na trhy míří tři miliony lidí, teď stojí jen prázdné dřevěné stánky a čekají, až je dělníci zase rozeberou a odvezou pryč. Jak to bude v dalších spolkových zemích Německa, se teprve ukáže. Někde už sice trhy fungují, ale je otázka, jestli tomu bude tak i nadále. Mezitím mezi předními politiky stoupá podpora pro zavedení povinného očkování.

Nejsou síly

V Německu kriticky chybí lidi – na trhu práce jich je málo a stav je nyní ještě horší než před koronavirem. Nejkritičtější situace je u lidí s vyšším a odborným vzděláním a je jedno, jestli v oboru IT, strojírenství, nebo třeba automobilovém průmyslu. Chybí také pracovní síly ve stavebnictví, pomocníci do kuchyní nebo doručovatelé balíčků. Zcela prekérní situace vládne u řezníků.

Víc než polovina německých firem má problémy s obsazením svých volných míst, jen koncerny obchodované na burze DAX mají aktuálně vypsaných přes 20 tisíc volných pracovních pozic. Situace se bude navíc kvůli stárnutí německé populace dál zhoršovat.

Elektroinvaze

V září se v Mnichově představila čínská automobilová značka Great Wall Motor a teď už ve městě otevřela své evropské sídlo. Příští rok by tady mělo najít práci na 300 lidí.

Značka patří mezi nejúspěšnější v Číně a chce právě přes Německo rozjet i svou evropskou éru s velmi ambiciózními plány. Už teď plánuje spin-off automobilky investovat na dalším místě v Německu dvě miliardy eur například na stavbu továrny na baterie.

Když jsme u těch elektroaut, konec roku se blíží a Tesle utíká čas, aby skutečně stihla začít ještě letos vyrábět první auta u Berlína. V noci na úterý skončila finální lhůta pro poslední námitky a připomínky veřejnosti, ale že by úřady do konce roku stihly vydat nutné finální povolení a Elonovo přání se splnilo, to je už spíš představa mimo realitu.

Krásný život

Jo v Bavorsku, tam je dobře. Tři nejlepší města pro život v Německu jsou právě v téhle spolkové zemi. V žebříčku top německých měst magazínu Wirtschafts Woche se na první tři místa dostal Mnichov, Erlangen a Ingolstadt.

Jeho autoři sledují na 105 různých kritérií, jako je třeba síla a vývoj ekonomiky, trh práce, cena a dostupnost nemovitostí nebo třeba kvalita života a ekologické faktory. Mnichov se sice umístil na top pozici už podeváté v řadě, celkově v porovnání s vývojem v dalších městech ale jeho atraktivita spíš padá. Nejdynamičtěji – v pozitivním smyslu – se vyvíjí Berlín, Heilbron a Lipsko.

Zelená ofenziva

Ve funkci šéfa E.ON je teprve pár měsíců a už se Leon Birnbaum vytasil s miliardovým investičním balíkem. Největší dodavatel energií v Německu bude podle jeho plánu během pěti let investovat 27 miliard eur.

Peníze mají jít hlavně do rozšíření a zlepšení energetických distribučních sítí. Souvisí to s plánem na větší přechod k obnovitelným zdrojům energie. E.ON ovšem není sám, kdo chystá masivní investici do podpory zelené energetiky.

Jen pár dnů před ním oznámil koncern RWE, že chce během deseti let investovat 50 miliard eur. Jde o vůbec největší investici ve víc než stoletých dějinách této společnosti. Peníze mají mířit hlavně do rozvoje větrné a solární energetiky, úložišť i vodíkové technologie.

Obě energetické společnosti věří, že se jim díky obrovským investicím podaří výrazně zvýšit i ziskovost.