Narodil se v Louisville v Kentucky. Jeho monogram se skládá ze tří písmen, kde prostřední H značí Henry. A je ženatý. Podle registru svatebních darů, který si vede Amazon, si totiž loni bral Lauru Robertsonovou, s níž studoval na Princetonu. A to je asi tak všechno, co se jeho o osobním životě ví. To další se pojí s tím profesním a teď hlavně s faktem, že od 1. října, a to v pouhých 29 letech, bude rozdávat vizitky s nápisem: David Knopf, finanční ředitel společnosti Kraft Heinz.
Ten kontrast snad nemůže být markantnější: společnost Heinz, která se před dvěma lety sloučila s Kraft Foods, existuje už 148 let; její majoritní vlastník Warren Buffett je v 87 letech možná nejstarším CEO v Americe; a přesto teď kase potravinářského giganta, který má valuaci 100 miliard dolarů a ročně generuje obrat 26 miliard prodejem ikonických brandů, třeba kečupu Heinz, bude vládnout takový mladík.
V prohlášení k jeho zvolení společnost vzkázala: „Od svého příchodu do firmy David vykazoval obdivuhodné výsledky. V naší kultuře věříme top talentům, kterým poskytujeme neomezené příležitosti pro růst.“
Věk evidentně není překážkou, ambice a schopnosti jsou nadřazeny rokům zkušeností. Knopf u Kraft Heinz působí dva roky, podílel se na fúzi a od té doby měl na povel oříškovou divizi Planters Nuts. Navrch vedl globální rozpočtové a byznysové plánování podniku. Zvykli jsme si už sice, že na pozicích zakladatelů firem i vedoucích pozicích vídáme čím dál častěji mladické tváře, čehož je výběr mladých a talentovaných Forbes 30 pod 30 důkazem, ale Knopf je v tomto ohledu – a v USA – přece jen dítětem.
Průměrný věk na pozici, kterou bude od října zastávat, je u firem z žebříčku Fortune 500 nejbohatších amerických společností 52 let. Ostatně i Knopfův předchůdce Paulo Basilio letos slavil 42. narozeniny. Takže pokud Knopf dostal takovou odpovědnost, musí to být opravdová hvězda, protože málokdy je takto povýšen někdo s méně než deseti lety zkušeností na postu správce financí.
„To hlavní je ale talent a výkon, nikoliv věk, pohlaví nebo původ,“ zastal se Knopfa CEO společnosti Bernardo Hees a připomněl jeho historii ve firmě, podíl na slučování a samozřejmě jeho know-how v oblasti financí. „Byl připraven vzít toho na sebe víc,“ je Hees přesvědčen. „Pořád se má co učit a mou prací bude pomoct mu v této roli k úspěchu. Ale ani v nejmenším nepochybuju, že ho dosáhne.“
Čtěte také: Snídaně za 3 dolary u McDonald´s aneb Jak žije a čím se řídí Warren Buffett
Na senzačnosti jeho jmenování možná ubírá fakt, odkud Knopf přichází. První zkušenosti po promoci sbíral v investiční bance Goldman Sachs, pak odešel do fondu Onex a jeho posledním působištěm byla private equity společnost 3G Capital, za níž stojí brazilský miliardář Jorge Lemann a jeden ze spolumajitelů Kraft Heinz.
Ta má reputaci agresivního škrtače výdajů, vždyť jsou to její manažeři, kdo říká, že „náklady jsou jako nehty, taky se musejí stříhat“. Magazín Fortune její přístup nazval meritocracy, což v praxi znamená, že si musíte svou existenci u firmy obhajovat den co den. „To je dobrá zpráva pro ty nejvýkonnější; jsou povyšováni s rychlostí, jaká ve zkostnatělých společnostech dosud nebyla k vidění,“ píše Fortune. Což se teď stalo taky v případě Knopfa, nejmladšího šéfa financí v Americe.
Ten teď bude mít dostatek příležitostí ukázat svůj talent. Všichni giganti v oblasti jídla pozorují pokles tržeb, protože konzumenti mění svoje chování – stále častěji místo nabídky regálů s vakuovým zbožím sahají po čerstvých alternativách potravin. Firma i proto od roku 2015 nezaznamenala narůst prodejů a je od té doby známa spíš zeštíhlováním než expanzí značek.
Od spojení Kraft i Heinz krvácejí, přes 10 tisíc lidí neboli pětina zaměstnanců spojených společností bylo propuštěno a sedm továren zavřeno, v Chicagu zrušili v Kraftu bezmála 1000 židlí pro bílé límečky. Zvrat si konglomerát sliboval od toho, když se na začátku roku pokusil získat za 143 miliard dolarů Unilever, ale ten je odmítl a Buffett to celé nazval „nedorozuměním“.
Teď může jen doufat, že nedojde k dalšímu v případě nového šéfa kasy.