Každý všední den se psycholožka PhDr. Iva Moravcová věnuje jednomu tématu, které v karanténě řeší většina z nás. Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte je napsat na [email protected] a v následujících článcích se je pokusíme zodpovědět.

Obě skupiny jsou důležité a je fajn, když jsou si vzájemně oporou a zároveň své denní zatížení vybalancují. Jak na to? Je těžké najít univerzální návod, proto zkusme konkrétní příběh mladé rodiny se dvěma dětmi ve 3. a 5. třídě. Maminka Dita je zdravotní sestřička, tatínek Daniel manažer v bance.

V současné situaci si manželé tak trochu vyměnili role – celý den je v práci Dita a Daniel si k home officu přibral roli pečujícího o děti. První dny doma vařil, pracoval a pomáhal dětem zřídit on-line pracoviště pro zvládání školních povinností. Postupně od vaření obědů upustil, neboť v nedalekém okolí rozjela restaurace prodej obědů s sebou.

Celkově se jako rodina rozhodli využít nouzový stav pozitivně. Jak si s danou situací poradili?

  1. Dělají si ráno s dětmi rozcvičku, na kterou v minulosti neměli čas
  2. Poté společně snídají
  3. Dopoledne jsou přibližně dvě hodiny děti zaměstnány školou. Daniel je občas zkontroluje a pomůže řešit případné potíže s počítačem, zatímco on sám má prostor pro řešení pracovních povinností v rámci home officu
  4. Následuje oběd, pro který Daniel dojede do nedaleké restaurace
  5. Odpoledne mají děti opět dvouhodinový blok školy, mezitím se k nim přidá maminka Dita, která se vrátí z práce a je ráda, že s dětmi přijde na jiné myšlenky, než jaké řeší v práci. Danielovi se otevírá prostor pro systematickou práci
  6. Večeře si rodina vaří sama doma, do přípravy, pokud to jde, se zapojují všichni členové a především děti, které se tím učí spoustě nových dovedností. Z rodičů se stávají trpěliví koučové, provázející děti v osvojování nových dovedností a znalostí
  7. Po večeři mají děti dost prostoru na hraní samy nebo s rodiči
  8. Rodina se celkově zklidnila, tráví společně více času, více si povídají o tom, co za den prožili, více si všímají drobných maličkostí, ze kterých se učí těšit
  9. Daniel občas při výuce dětí zaznamená neuvěřitelné hlášky, které si poznamená, a večer se spolu s manželkou zasmějí tomu, co jsou jejich ratolesti schopné vymyslet
  10. Nezapomínají na společné dlouhé procházky
  11. Nákup dělají jednou týdně velký, pro pečivo chodí jednou za dva dny

Jistě to zní trochu idylicky, na druhou stranu, proč promarnit tyto chvíle a nevyužít je k semknutí se a také ke změnám, které někteří chtěli udělat už dávno?

PhDr. Iva Moravcová je zakladatelkou společnosti IQI – Individual Quality Increase, s. r. o., má specializaci klinické psychologie, psychologie práce a psychologie dopravy, je též soudní znalkyní pro oblast psychologie se zvláštní specializací na management a personalistiku.