Je mu třiašedesát, býval vrcholovým manažerem a členem představenstva světových značek, jako je Pepsico a Burger King, a po 35 letech ho můžete nazývat korporátním matadorem. Jenže poté, co mu jeho dcera vegetariánka ukázala, že bezmasá strava může být zdravější a přívětivější k životnímu prostředí, opustil Brian Swette nadnárodní konglomeráty a vrhl se budovat svou vlastní firmu. Od nuly.

„Dcera se stala vegetariánkou na střední škole. Zprvu jsem z toho byl paranoidní. Myslel jsem si, že se kvůli nedostatku omega 3 mastných kyselin vyčerpá. Brzy jsem ale poznal, že data ohledně vegetariánské stravy jsou působivá,“ říká Swette.

Swettes

Brian a Kelly Swetteovi

Tak se s ženou Kelly (58) rozhodl, že rozjedou svůj vlastní vegetariánský byznys. Kelly Swette, která má podobně bohaté manažerské zkušenosti v oblasti marketingu z firem Pepsico a Calvin Klein, je zároveň vášnivou a zkušenou gurmánkou. Neúnavně pročítá magazíny o gastronomii a má za sebou snad 1500 kuchařských lekcí.

„Na rozdíl od telefonů nebo automobilů pět největších firem v potravinářském byznysu tvoří jen čtyři procenta celkového trhu. Segment jídla je velmi konkurenční trh, i přesto jsme si mysleli, že můžeme uspět,“ říká Kelly k odvážnému rozhodnutí.

Čtěte také: Vzducholoď, street food a neobjevená zahrada. Kam vyrazit za jarem

Oba dva tak před pěti lety koupili od lokálního kalifornského obchodu Pacific Grove značku Sweet Earth a založili novou firmu Sweet Earth Natural Foods, do které investovali ze své vlastní kapsy pět milionu dolarů (v přepočtu zhruba 126 milionu korun).

Specialita podniku jsou jednak mražené burritos pojmenované po japonském městě Kjóto za 3,50 dolaru, které jsou připravovány mimo jiné z japonských zelených fazolek Edamame a čínského zelí (baby bok choy), a Peruvian vyrobený ze sladkých brambor a quinoi. Sweet Earth je však bohatší, v jeho „menu“ jsou desítky produktů.

Burrito

Firma má sídlo v kalifornském Moos Landing, dnes má dohromady 200 zaměstnanců a její produkty jsou na pultech více než 10 tisíc obchodů po celých Spojených státech zahrnující maloobchodní řetězce Whole Foods, Target, Walmart nebo Kroger. Loňské tržby Sweet Earth Natural Foods dosáhly na 25 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 630 milionů korun).

Čtěte také: Letošní trendy v kuchyni: milost pro lepek a oranžové víno ve sklenici

Prvních několik let přitom firma fungovala bez jakéhokoliv marketingu. „V tomto směru jsme nedělali opravdu nic. Dnes pro propagaci využíváme sociální sítě, kde sdílíme příspěvky s naším jídlem, nutričními hodnotami, recepty a tak dále,“ řekl Brian.

A kde vidí hlavní rozdíl v korporátu a v malé firmě? „Ve škálovatelnosti. V Pepsico jsem se v prvních třech měsících od uvedení produktu dostaly do 85 procent obchodů ve Spojených státech, s naší firmou jsme po pár letech dřiny na 15 procentech. Ale v něčem jsme přece jen napřed – velké firmy mají nekonečně mnoho kol schvalovacích procesů,“ pochvaluje si Brian jednu z výhod malého podniku.