I dobře míněná změna může vést k velkým problémům. Vím o tom své, kvůli té, kterou jsem provedl v našem rodinném podniku, jsem ho celý málem zničil. O co šlo? Jednoduše jsem vyměnil naši autentičnost za masovou obyčejnost.
Pokud se chcete podobných chyb vyvarovat i vy, tak tohle je můj příběh. A to nejdůležitější, co jsem se z něj naučil.
Moji rodiče Hilda a Ben přežili holocaust, a když před 60 lety přišli do Ameriky, začali podnikat. Společně vyráběli a prodávali luxusní závěsy a časem vybudovali firmu, která si našla sice malé, ale své okno na trhu, v němž byla velice úspěšná.
Čtěte také: Čtvrt století ve stínu. Jak švagři Bob & Erich udělali z žaluzií velký byznys
Já jsem v podniku, ze kterého se dnes stal Rosenberg Interior Technologist, vyrůstal. Jako dítě jsem si hrál na podlaze pracovny rodičů, jako dospívající jsem zase pomáhal otci při instalacích závěsů. Časem jsem díky tomu získal pocit, že všechno znám a oboru dokonale rozumím. Když jsem začátkem 80. let převzal vedení firmy, myslel jsem si to pořád.
Do firmy jsem přivedl skvělého partnera – talentovanou umělkyni a designérku a shodou okolností i mou manželku Camille. Její umělecké vize a mé znalosti o produktech byly skvělou kombinací. Několik let jsme velmi úspěšně vyráběli a prodávali ručně šité závěsy. A pak se trh změnil.
Módním slovem se stala motorizace a ve mně rostl pocit, že nám něco utíká a že bychom k látkám měli ještě něco přidat. Rozhodl jsem se, že kromě závěsů začneme pro okna nabízet i automatizovaná řešení. Mí obchodní partněři, ať už architekti, návrháři interiérů nebo dodavatelé, mě v tom podpořili, a tak jsem se rychle naučil, co šlo, a pustil se do toho.
Trh dobře reagoval a naše podnikání rostlo, což nás vedlo k rozšíření o automatické ovládání světel, a dokonce k nabízení domácích audio- a videosystémů. Chvíli jsme byli na vrcholu světa.
Obrat
Úspěch naší nové obchodní strategie rychle překonal tu původní a mě vůbec nenapadlo, že by to mohlo být špatně. Měli jsme skvělý vztah se špičkovým dodavatelem motorizovaných dílů a výrobní cyklus byl jednodušší a rychlejší. Zdálo se, že je v pořádku omezit původní nabídku závěsů a zaměřit se na to, co jsem považoval za slibnější.
Jenže se říká, že až čas ukáže, a v našem případě to rozhodně ukázal. Nebyl jsem totiž jediný, kdo viděl příležitost v motorizovaných úpravách oken. Konkurence nám vyrostla velice rychle a naše podnikání začalo být komoditní. Naše produkty se staly ničím se neodlišujícím zbožím.
Zákazníci se nezajímali o detaily, nejdůležitější pro ně byla cena a pohodlí. A pro nás nebylo lehké se odlišit. Vynikající služby a profesionalita, schopnost rychle a bez problémů instalovat bez ohledu na obtížnost, náš závazek k dokonalosti – nic z toho nemělo na prodej konečnému uživateli vliv. Ztratili jsme své ostří, svou jedinečnost, kterou jsme měli s původními závěsy. A začali jsme ztrácet i podíl na trhu.
A já jsem z toho hledal cestu ven. Jak bych mohl dostat náš status lídra zpět? Měl bych měnit svou cenovou strategii? Měli bychom zacílit na jiné klienty nebo přidat do mixu ještě nějaký další produkt? Po dlouhém hledání jsem si uvědomil, že odpověď mám přímo před očima.
Sláva tradici
Došlo mi, že dělat víc toho, co dělají všichni ostatní, nám nijak nepomůže. Ve skutečnosti by to pravděpodobně náš problém ještě zhoršilo. Řešení bylo nakonec tak zřejmé… Musel jsem se vrátit k podnikání, které nám udělalo jméno, k věci, v níž jsme byli skvělí a dokázali v ní, co nikdo jiný – k našim originálním high-end textiliím.
Ale šli jsme na to jinak. Namísto toho, abychom ze sebe udělali pouhé poskytovatele závěsů, jsme se začali profilovat jako firma, která nabízí komplexní řešení pro úpravu oken. A své závěsy jsme přenesli do 21. století. Firem, které navrhují vlastní závěsy a zároveň se stejnou odborností instalují motorizované stínicí prvky, moc není.
Úspěch se nám vrací a my cítíme, že jsme znovu našli svůj směr. Předtím jsme ho totiž ztratili.
Tato zkušenost pro mě byla cennou lekcí. Zjistil jsem, že staré a nové se vzájemně nevylučuje, že spojením vzniká něco mnohem většího. Změna je nevyhnutelná. A i když rozumím nutnosti vývoje, tak nyní chápu, že inovace nelze zavádět bezmyšlenkovitě. V první řadě totiž musí být v souladu s tím, co vaše podnikání dělá skvělým.
Moje rada tedy zní: Považujte si své historie. Nezapomeňte, kdo opravdu jste. Nepovažujte za samozřejmost to, co ve vás lidé viděli, když jste nic neměli – může to být totiž milost, která vás zachrání, když to váš podnik bude nejvíc potřebovat.