Když před dvanácti lety přebíral podnikatel Mike Volařík tehdy tříhvězdičkový hotel Eliška v centru Mikulova, měl několik možností, jak s ním naloží. Trochu ho opraví a nechá běžet ve stejném módu – nebo z něj za pomoci architektů vytvoří designový a kongresový hotel s wellness, zážitkovou gastronomií a jednou hvězdičkou navíc.

Dnes už při příjezdu na parkoviště poznáte, že se vydal druhou cestou. Rekonstrukce hotelu probíhala čtyři roky a během ní se podnikatel učil ze svých chyb. Navíc do znovuotevření dvakrát zasáhla pandemie.

„Moje první idea byla zrekonstruovat jen půlku hotelu a druhou nechat. Jenže jsem si záhy uvědomil, že je to hloupost, a musel prvotní investici zvětšit až na konečných 150 milionů korun,“ popisuje Volařík. Spojil přitom provozní peníze hotelu, který byl otevřený i během rekonstrukce, finance ze své firmy Bottling Printing a několik postupně čerpaných úvěrů od České spořitelny.

V okamžiku, kdy dodělal střešní wellness, přišlo vládní nařízení a kvůli covidu musel hotel uzavřít. Což se pak ještě opakovalo. „Pokaždé jsem lockdown využil k tomu, abych hotel ještě nějak vylepšil. Dnes vydělává a tržby šly nahoru trojnásobně,“ pochvaluje si.

„V roce 2016 byla tržba v souvislosti s rekonstrukcí hotelu 21 milionů. Vloni bez covidových opatření dosáhly tržby 71 milionů. Návratnost investice je spočítaná na osm let,“ tvrdí Volařík o projektu, nabízejícím dnes i saunový svět s finskou či parní saunou a relaxačním bazénem. Ochladit se lze také v biotopickém jezírku na zahradě.

Wellness plánuje Volařík ještě rozšířit. „Pod ubytovací částí je ještě jeden sklep. Původně jsme tam sice chtěli udělat vinotéku, ale na tu použijeme jiné sklepy. Tady vybudujeme další bazén, abychom odlehčili kapacitně tomu střešnímu. A u toho bude i bylinková sauna,“ plánuje podnikatel, který inspiraci hledal po celém světě.

Sklepní wellness viděl v polském Krakově, nápady ale objevil i v rakouských nebo italských hotelích. „Říkal jsem si: když to funguje tam, proč by designový hotel nemohl fungovat i tady. Navíc Mikulov má velký potenciál, je to krásné město, se spoustou možností,“ konstatuje.

Hosté se sem podle něj vracejí i pro zážitkovou gastronomii. Šéfkuchař David Roztočil skládá menu převážně z místních a sezonních potravin, maso mu dodávají zdejší farmáři. Mezi nápoji se vyjímá především víno. Značka? Volařík. Podnikatel totiž pochází z vinařské rodiny a jeho otec vyrábí vyhlášené a oceňované víno.

Ještě donedávna provozoval Mike Volařík i restauraci Špitál v Mikulově. Tu teď ale pronajal a síly soustředí pouze na hotelovou kuchyni. „Mít dvě restaurace je těžké. Teď se nám trochu uleví, i personálně. V gastro nejsou lidi, a hlavně jsme na hranicích s Rakouskem, kde mají dvojnásobné mzdy.“

Odjíždíme z hotelu do města a zastavujeme na místě, kde má vyrůst další, tentokrát butikový hotel. Peníze na něj mají jít z investičního fondu pod skupinou Volarik Capital a v plánu je navrch komplex apartmánových domů, rodinný resort a wellness komplex. Stavby si v první fázi vyžádají investici přes miliardu korun.

info Foto Michael Tomeš

„Jsem jediný majitel a jediný investor výkonnostních a zakladatelských akcií ve fondu. Vložil jsem do něj svou firmu Bottling Printing a hotel Volarik, celkový objem aktiv je přes 270 milionů korun, jak je ohodnotila auditorská společnost BDO. Další aktiva tam vložím v horizontu dvou let,“ popisuje Volařík.

„Fond vydává prioritní akcie a ty nabízí potenciálním investorům, kteří pak mají nárok na výnos. Nejsme klasický fond, který otevřeme a za pět až deset let zavřeme. Pro mě je to budování značky, cesta, jak postavit krásné věci za rozumný čas i peníze,“ dává nahlédnout do svého uvažování.

Plánované investice chce pokrýt z padesáti procent pomocí bankovních úvěrů a ze zbylé poloviny z prostředků z fondu. „Vycházeli jsme z toho, že banka vyžaduje při bankovním financování vlastní kapitál v hodnotě padesáti procent,“ doplňuje.

Jako první by měla přijít na řadu výstavba čtyřhvězdičkového Design Wine & Spa Hotelu. Stát má v části Mikulova, kde je vinařská oblast i výhledy na Svatý Kopeček. Současnou budovu chce Volařík zbořit, zachovaný zůstane jen sklep, z něhož bude menší kongresový sál a vinotéka.

„Další dva sklepy uděláme nově, z jednoho bude bazén, z druhého saunový svět. Hosté budou mít k dispozici čtyřiatřicet pokojů, většina bude mít třicet metrů čtverečních, dva šedesát. Vybavení budeme mít od českých výrobců, třeba od Preciosy,“ představuje si podnikatel. Wellness mají využívat i hosté z apartmánových domů, které vyrostou naproti, sedmašedesát apartmánů bude na prodej nebo k pronájmu.

info Foto Michael Tomeš

Na butikový hotel už je vydáno stavební povolení a Mike Volařík věří, že stavět se začne ještě letos. „Máme zpětnou vazbu, lidem se naše plány líbí. Věřím, že investory získáme. Při variantě, že bychom je však nenašli, zpomalilo by to pouze rozvoj našich připravovaných projektů,“ konstatuje.

„Fond jako takový je stabilní a sám zvládne pokrýt své náklady a provoz, jelikož jsou do něj vloženy dvě fungující firmy,“ tvrdí podnikatel, cílící na kvalifikované investory, kteří chtějí vložit milion korun a více. „Mikulov je krásné město, které jde nahoru a má velkou perspektivu,“ uzavírá přesvědčeně.