Rostoucí prodeje na všech klíčových frontách, rekordní letní sezona, ale taky benzinky pomohly Kofole loni k téměř osmimiliardovým tržbám a zisku překračujícímu miliardu korun.
I přes zdražování surovin má za sebou nápojářské impérium rodiny Samarasových silných dvanáct měsíců. Čerstvě oznámené výsledky za rok 2022 akcionáři a akcionářky určitě potěší. Loni skupina Kofola utržila 7,88 miliardy korun a překonala tak o více než osmnáct procent rok předchozí. Zisk EBITDA se vyšplhal na 1,11 miliardy.
„Čepovaná Kofola ovládla letní sezonu. Dařilo se ale i baleným nápojům, zvláště těm určeným na cesty, jejichž tržby meziročně stouply o dvacet pět procent,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko. „Přes překvapivě příznivý vývoj tržeb ale EBITDA nápojové části československého trhu poklesla v důsledku zvýšených vstupů,“ dodává.
Kofola se podobně jako další výrobci v Česku musela poprat nejen s růstem cen energií a inflací, ale také s drahými sladidly a vyššími cenami PET materiálu na výrobu plastových lahví. To vše pro skupinu znamenalo oproti roku 2021 dodatečné náklady okolo půl miliardy korun.
„Inflace a růst všech našich hlavních nákladových kategorií způsobily vysoké cenové tlaky, které jsme museli kompenzovat hledáním dalších úspor a postupným zvyšováním našich prodejních cen,“ vysvětluje Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. „Jsem rád, že se nám díky pružnosti našeho rozhodování, efektivnímu řízení a skvělým prodejním výsledkům podařilo překročit poslední avizovaný odhad ročního cíle EBITDA,“ pochvaluje si.
Kofola sice překročila i loni stanovený cíl (poslední avizovaný odhad ročního zisku EBITDA byl 1,08 miliardy), ale podle Samarase mířila ještě výš. „I když se výsledek jeví jako velmi silný, před třemi lety jsme si mysleli, že dnes budeme mnohem dále. Realita posledních roků zbrzdila naše strategické plány,“ přiznává jeden z nejbohatších mužů Česka, který recepturu na oblíbenou černou limonádu koupil společně s otcem Kostasem před dvaceti lety.
Dnes je Kofola nadnárodní skupina rozprostřená přes dvě desítky značek a pětici evropských zemí, přesto je pro její výsledky klíčový domácí trh – československý region. A ten rostl ve všech prodejních formátech. V gastru, kde Kofola obsluhuje více než 17 tisíc zákazníků, tržby oproti předešlému roku vyskočily o jedenapadesát procent.
Skupina má za sebou slušný rok také v Adriatickém regionu, kdy tržby ve Slovinsku a Chorvatsku překonaly i poslední předkrizový rok 2019. Ve srovnání s rokem 2021 pak export zaznamenal dokonce dvouciferný růst.
Z krize příjmů způsobené pandemickými výpadky se dostala i síť fresh barů a salaterií UGO, která Kofole patří. Loni vylepšila tržby i zisk EBITDA, kterému pomohla hlavně úsporná opatření na prodejnách. „K tržbám vyšším o padesát osm procent přispěly v meziročním srovnání i novinky v nabídce a balený sortiment, který je na růstové vlně,“ vyjmenovává Marek Farník, generální ředitel UGO.