Je to s přehledem největší mediální obchod s českou účastí v historii. Ostatně ho má na svědomí aktuálně 73. nejbohatší muž planety, Čech Petr Kellner. Ten po letech spekulací dotáhl akvizici mediální skupiny CME, majitele nejsledovanější české televize Nova, celkem za 2,1 miliardy dolarů, tedy zhruba za 48 miliard korun.
Sám jsem mu Novu poprvé „prodal“ v textu z titulní strany MF DNES před dlouhými pěti lety. Tehdy se tuzemský miliardář (a vlastně i já) jen zastřeloval. Kroužil kolem řadu let a zvěsti o chystaném prodeji se na trh vracely v pravidelných dávkách. To, že se mu to podařilo až nyní, ale náhoda není. Za těch několik let se totiž změnilo několik podstatných věcí.
Tou hlavní byla vůle, resp. nevole, prodat na straně amerických majitelů, kde tak trochu tradiční mediální konglomerát Time Warner vystřídal dravější telekomunikační obr z Dallasu AT&T. Gradovala ale i vůle koupit na straně Petra Kellnera. Za to může i politika, Andrej Babiš, ale i Kellnerův byznysový návrat do Evropy.
Vše do sebe konečně zapadlo v předvečer 101. výročí vzniku samostatného československého státu. Kellner za podíl ve skupině, která vlastní úspěšné komerční televize v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku a ve Slovinsku dohromady s 45 miliony diváků, zaplatil zhruba 1,5 miliardy dolarů. Vedle toho ale přebírá i dluh téměř 600 milionů. Celková cena obchodu se tak vyšplhá na 2,1 miliardy dolarů. AT&T ve skupině kontroluje balík asi 75 procent akcií. Operace tak podle všeho firmu oceňuje na více než 2,3 miliardy dolarů. To odpovídá zhruba 9,4násobku EBITDA, a je to tedy spíše konzervativní ocenění.
PPF si na nákup majitele TV Nova vyjednala také masivní úvěr. Od bank BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Credit Suisse, HSBC, Société Générale a UniCredit si půjčí celkem 1,150 miliardy eur.
„Zprávu o transakci hodnotíme pro akcie CETV, které nyní obchodují nad úrovní 4,58 dolaru, negativně. Celkový obsah dohody je ale v souladu s našimi očekáváními toho, že PPF drží silnou vyjednávací pozici, a nemá tedy motivy a nutnost platit prémii za převzetí,“ uvedl analytik Patria Finance Martin Cakl.
Z minulosti víme, že PPF podobné operace umí. A umí u nich hrát i tvrdě. Vzpomeňme na mnohdy adrenalinovou jízdu s akcionáři O2, kde ale nakonec platilo, že kdo vydržel, vydělal. O podobné manévry se Kellner a jeho spojenci chtěli pokusit také v případě veřejně obchodované banky Moneta, kterou chtěli spojit se svou Air Bank a českým Home Creditem.
V tomto případě ale nakonec z obchodu sešlo. Co nyní čeká menšinové akcionáře v CME, se teprve uvidí. PPF má zatím dohodu s managementem CME a většinovým akcionářem, americkým AT&T. Zbytek, tedy rozdrobené majitele asi čtvrtiny firmy, se nyní bude pokoušet přesvědčit na valné hromadě.
Do té doby se dá očekávat nejrůznější taktické vypouštění balonků, aby drobní akcionáři byli na plány PPF správně naladěni. Analytici jsou spíše skeptičtí. Ale to byli v případě O2 také a nakonec se ukázalo, že zbytečně. Nicméně předpokládá se, že PPF bude chtít ovládnout televizní skupinu ze 100 procent a následně ji stáhnout z burzy někdy kolem poloviny roku 2020. A bude pro ni samozřejmě důležité, kolik ji tento dokup bude stát. O to se bude ještě hrát – napovědí první reakce investorů na trhu i nadcházející hospodářské výsledky firmy.
Zatím to také vypadá, že PPF počítá s vlastnictvím skupiny CME jako celku. Dříve se přitom často spekulovalo o rozprodeji firmy podle jednotlivých zemí. Teď tomu ale nic nenasvědčuje, zejména díky tomu, že PPF má ve většině zemí svůj telekomunikační byznys (Česko, Slovensku, Bulharsko). A právě na synergie televizního byznysu a telekomunikací Kellner podle svých slov hodně sází.
A co změna vlastníka znamená pro věrné diváky TV Nova? Obavy z prodloužené pěsti čínské komunistické strany či z glorifikace spotřebitelských úvěrů (jinde než v reklamě) jsou samozřejmě přehnané. Podobné experimenty si možná může dovolit TV Barrandov se čtyřprocentní sledovaností. Pozice televizního lídra, a hlavně spolehlivého stroje na peníze ale zavazuje. A Petr Kellner není hlupák a demagog, který by mocenským zájmům obětoval kondici dobře fungující firmy, za niž navíc zaplatil skoro 50 miliard.
Přijdou personální změny a možná také nenápadné vyprofilování zpravodajských a publicistických relací, ale revoluční zásah do obsahu se čekat nedá. Více než stín čínského draka však mohou diváky rozladit novinky čistě obchodního charakteru. Ty ale postupně mění celou branži bez ohledu na vlastníka a jeho mocenské a politické zájmy.
Sám Kellner v tom není žádným nováčkem. Připomeňme, že to bylo právě jeho O2, které přetáhlo divákům České televize většinu kvalitního fotbalu na placené služby a bolestivým způsobem tak naučilo Čechy, že televizní sport není zdarma. Za tuto kúru si velké sympatie u řady diváků nevysloužil.
Očekává to i Erika Luzsicza, šéfka společnosti Axocon, která v Česku zastupuje například stanice AXN, Film+ či MTV. Ta v tom zároveň vidí šanci, jak zdejší televizní trh rozhýbat.
„Ten má totiž ve srovnání s okolními zeměmi největší podíl sledovanosti ve volně dostupné nabídce, kam v posledních letech mířily i nové projekty nejen TV Nova. To by se do budoucna mohlo změnit. Dávalo by to smysl. Noví vlastníci by mohli část programu posunout do placeného segmentu. Tím by rozhýbali trh placených kanálů a zároveň by uvolnili prostor ve volně dostupném sektoru, který je již saturovaný,“ zamýšlí se mediální manažerka.