Crowdfunding, tedy získávání peněz od cizích lidí výměnou za odměnu či podíl na vašem projektu, je stále populárnější. Celosvětově má tento trh velikost asi 11 miliard dolarů. Vybrali jsme pro vás proto pět zahraničních webů, kde část z těchto peněz můžete získat pro sebe.

Stačí si na nich založit stránku, kde lidem řeknete, proč a kolik peněz potřebujete a co za to mohou na oplátku získat. (Abyste měli větší šanci uspět, podívejte se, jak vypadají a na co lákají na jednotlivých webech projekty ostatních).

Kickstarter

Kickstarter

Jako Češi to máme bohužel horší s přístupem k některým americkým službám, což bohužel platí i pro nejznámější crowdfundingový web Kickstarter. Ačkoli Česko (spolu s většinou Evropy) nepatří mezi země, ze kterých by šlo projekt zakládat, zapojit se můžete. Stačí najít partnera v některém z vybraných států (zatím například z USA, Británie nebo Nizozemska).

Na Kickstarteru projekty získávají peníze pro své spuštění (nakopnutí – kick). Musíte být kreativní a nelze tu nabízet podíl ve firmě (shánět investory), vytvářet firmě zisk a ani vybírat finance pro charitu.

Pokud vyberete méně než požadovanou částku, nezískáte nic – peníze zůstanou dárcům. Není ale výjimkou, že tu lidé darují mnohonásobně víc, než bylo potřeba. V tom případě je dobré k projektu přidávat nadstavby – „za dalších sto tisíc uděláme…“. Navíc zde přispěvatelé získávají odměny dle výše daru. Obvykle jde o poděkování, tematická trička nebo třeba osobní setkání či vytesání jména dárce do základního kamene.

Celkem se už na Kickstarteru rozdalo přes 1,6 miliardy dolarů (asi 40 miliard korun) od 8,3 milionů lidí. Kickstaster, který byl v roce 2009 založen v New Yorku, dostává za úspěšné projekty 5 procent.

Z Česka tu zatím byli nejúspěšnější tvůrci počítačové hry Kingdom Come Deliverance z Warhorse Studio, kteří získali přes milion liber.

IndieGoGo

IndieGoGo

Na rozdíl od Kickstarteru můžete na IndieGoGo žádat o peníze bez překážek i z Česka, a to na jakýkoli projekt. Navíc si můžete vybrat, jestli zvolíte formu “vše, nebo nic”, nebo si vezmete jakoukoli částku vyberete. To se může zdát jako výhoda, ale opak je pravdou. Vaši podporovatelé nemají takovou potřebu váš projekt dál šířit a snažit se, aby uspěl. Navíc si vždy budou říkat, co se stane s jejich penězi, když pro projekt nebudou stačit…

IndieGoGo, které zatím vybralo kolem 400 milionů dolarů (10 miliard korun), dostává provizi čtyři procenta (neziskové organizace mu platí tři), ale v případě, že se nevybere stanovená částka, berou si poplatek devět procent ze získaných peněz.

Tilt

Tilt

Tilt je pro kterýkoli projekt od nákupu dárku babičce po podporu jamajského bobového týmu na olympiádě. Tím, že zde můžete vybírat peníze i na neziskové projekty a zároveň přispěvatelům za peníze nenabízet žádné odměny (dokonce tu můžete prodávat vlastní zboží), se Tilt liší od většiny dalších velkých crowdfundingových webů. Hodně lidí prostřednictvím Tiltu žádá jen o desítky dolarů přímo své známé, kteří vědí, komu a proč peníze posílají. Některé projekty (jako jamajské boby) jsou ale samozřejmě větší a průměrně se tu vybere 192 % požadované částky.

Při zadání projektu si určujete minimální částku, kterou potřebujete. Pokud ji nezískáte, všem, kteří chtěli přispět, se peníze vrátí. Na rozdíl od Kickstarteru si navíc určujete i vyšší částku jako ideální cíl kampaně. Vybíráte-li peníze na neziskovou organizaci, Tilt jí peníze může poslat napřímo – nemusíte tak být jejím oficiálním zástupcem.

Tilt je určený všem, kdo vlastní bankovní účet v USA nebo v Kanadě, a účtuje si 2,5% poplatek při výběru financí na neziskový projekt nebo při prodeji zboží (tedy ne v případech, kdy vybíráte peníze na konkrétní projekt).

CircleUp

CircleUp

Chcete investora, a získat tak víc kapitálu na rozvoj? Vyzkoušet můžete CircleUp, ale vaše firma musí mít tržby milion dolarů ročně a měla by fungovat ve Spojených státech.

CircleUp je určený maloobchodním prodejcům a výrobcům a ne každému se podaří proniknout dovnitř. Schvalovací tým, ve kterém jsou i někteří z investoů (včetně Google Venture), nejprve vaši nabídku zhodnotí na základě všech informací včetně finančních výkazů. Investoři by navíc měli mít možnost získat ukázky vašeho výrobku. Podmínky jsou náročnější než jinde, ale může to stát za to. Zatím se zde vybralo 50 milionů dolarů (jedna a čtvrt miliardy korun).

Crowdfunder

Crowdfunder

Na rozdíl od CircleUp můžete mít na Crowdfunderu projekt i z Česka a nezáleží ani na jeho velikosti. Zvolte si, jestli bude vaše nabídka veřejně viditelná, jaká je minimální částka, kterou vám může investor dát, co za peníze nabídnete (akcie, dluhopisy nebo třeba část z budoucího zisku).

Celý obchod se odehrává mimo tento portál, který tak nedostává žádnou provizi, ale účtuje si 299 dolarů za měsíční poplatek. Určitě si pořádně prověřte, s kým se obchodně spojíte – na tomto webu je sice investor označený jako “Acredited”, ale jak Crowdfunder jasně upozorňuje, jedná se jen o jednoduchou registraci, kterou sám nijak neprověřuje. Navíc doporučuje i konzultaci s vlastním právníkem – hlavně kvůli mezinárodním rozdílům v legislativě.


Čtěte taky:

Explodující koťátka a tiskárna do kapsy. S čím zabodovat na Kickstarteru