Pandemie srazila letecký byznys na kolena a spolu s ním se stejným směrem potácel i český vyhledávač letenek Kiwi.com miliardáře Olivera Dlouhého. Za rok 2020 se mu meziročně propadly tržby z 32 miliard na 11,6 miliardy korun a firma nakonec skončila v čisté ztrátě přes jednu miliardu korun.
Dlouho také čelila ostré kritice klientů za to, že pomalu nebo vůbec nevrací peníze za nákup letenek na zrušené či odložené lety. Společnost se bránila tím, že peníze neležely na jejích účtech, ale u aerolinek, nicméně kromě firemních účtů se pandemie významně podepsala i na firemní pověsti.
Zdá se však, že karta se pro Kiwi pomalu obrací. Za posledních dvanáct měsíců se totiž společnost znovu vrátila do kondice, utržila 28 miliard korun se ziskovostí EBITDA 50 milionů korun. A také tvrdí, že téměř všichni klienti už dostali své peníze zpět, ať už v hotovosti nebo v podobě kreditů na další lety.
Jak poslední dva roky Kiwi proměnily?
Pandemie covidu obrátila cestovní sektor naruby. Mnoho hráčů takovou ránu neustálo, některé aerolinky zkrachovaly, jiné stále bojují.
I my jsme na počátku museli udělat několik zásadních rozhodnutí, abychom mohli fungovat dál, nicméně můžu říci, že díky nim, našemu týmu a podpoře investorů se Kiwi.com touto krizí probojovalo, aniž bychom museli propouštět a toto rozhodnutí se nám vyplatilo. Dnes už poptávka po našich službách převyšuje předpandemická čísla takřka dvojnásobně.
Co se změn týče, během krize jsme se více zaměřili na inovace produktů a dodatečných služeb, o které vzrostl několikanásobně zájem, a samozřejmě na zákaznickou zkušenost a automatizaci.
Kolik letenek prodáváte?
V dubnu jsme zaznamenali rekord – přes 80 tisíc prodaných sedadel během jediného dne.