Česko patří v bezhotovostních platbách mezi nejinovativnější země na světě. V dnes již zavedených technologiích, jako jsou mobilní platby nebo virtuální karty, hrála naše republika roli průkopníka a navzdory své velikosti se časem stala velmocí v oblasti digitálního placení. Nedílnou součástí této proměny je i Marcel Gajdoš, generální ředitel společnosti Visa pro Česko, Slovensko a Maďarsko, jenž minulý týden vystoupil na konferenci časopisu Forbes Lepší Česko.
Skoro polovina lidstva má kartu Visa. V české kotlině sahá tato statistika dokonce k 56 procentům z celkových třinácti milionů vydaných karet. Od roku 2005, kdy Gajdoš začal na juniorské pozici v londýnské Vise, se chování Čechů diametrálně změnilo.
„Když jsem před více jak devatenácti lety přišel do Visy, používaly se karty výhradně na výběr hotovosti. V obchodech je lidé příliš neuplatňovali a sektor e-commerce de facto neexistoval. V současné době už je to naopak, placení se stalo hlavní funkcí karty, která přestala v podstatě existovat, protože ji nahradila virtuální karta v telefonu,“ upřesnil Gajdoš na pódiu Císařských lázní v Karlových Varech.
České prostředí však inovacím zprvu příliš nakloněné nebylo. Zvrat přišel až okolo roku 2010. V té době se tuzemský trh rozjel natolik, že Gajdoš přišel za vedením firmy v Londýně s nápadem vytvořit samostatnou pobočku v Praze. Návrh se šéfům líbil, a tak se Visa pustila do rozvoje lokální infrastruktury.
„Jsme velmi hrdí na to, že jsme zemi zařadili vysoko na mapu digitalizace. Česko bylo například jednou z prvních zemí, která zavedla mobilní platby, což je dnes již zaběhlá záležitost, ale my jsme si tehdy museli jejich příchod do země velikosti České republiky prosadit,“ vzpomínal Gajdoš.
Postupné loučení s hotovostí urychlila o dekádu později pandemie koronaviru, kdy se počet i celkový objem transakcí zdvojnásobil. Nahoru vyletěla i e-commerce, ve které se do té doby moc kartou neplatilo, a lidé u této formy platidla již setrvali.
Se zrušením Elektronické evidence tržeb (EET) však přechází řada prodejců i hospod zpět k nápisům „karty nebereme“, což se navzdory relativně zdravému růstu digitálních plateb promítá do statistik karetní asociace. „Počet transakcí v některých sektorech zpomalil a podle našich průzkumů se zde zvyšuje objem šedé ekonomiky,“ upozornil Gajdoš.
Motivem ke zrušení bezhotovostních plateb mohou být pro provozovatele mimo jiné poplatky z jednotlivých transakcí, které se v závislosti na různých faktorech pohybují v desetinách až nižších jednotkách procent. Průzkumy však hovoří jasně: Přibývá lidí bez hotovosti po kapsách a klesá zájem o obchodníky, kteří neakceptují karty.
„Chceme malým obchodníkům pomoci v růstu, musí nám ale jít naproti. Bezhotovostní platby mají řadu výhod – lidé utrácejí více v obchodě, kde přijímají karty, a zároveň se tam zákazník častěji vrací. Máme celotržní program, v rámci něhož de facto dáváme terminál zdarma,“ uvedl Marcel Gajdoš.
Kromě rozšiřování digitálních plateb se Visa aktuálně soustředí také na podporu podnikatelek v rámci programu She’s Next. „Podle statistik je z pohledu malých a středních podniků poměr žen v podnikatelské sféře relativně nízký a právě skrze She’s Next jsme chtěli podpořit ženy ve fintechové oblasti. Chceme ukázat, že v našem oboru mohou mít ženy uplatnění a není to nucené zastoupení,“ myslí si šéf Visy.