Největší český knižní second hand se dostal poprvé od svého založení do zisku. Knihobot vloni prodal dva miliony kusů knih a dosáhl tržeb ve výši 301 milionů korun. Zároveň firma stihla otevřít své první pražské knihkupectví a expandovat do zahraničí.
Firmě se postupně začíná plnit její cíl – naučit čtenáře posílat knihy do oběhu průběžně. To potvrzuje fakt, že v loňském roce přijal Knihobot denně v průměru deset tisíc knih. Začátkem roku 2023 se zákazníků pro objednávku vracela pětina, momentálně jde již o třicet procent.
„Máme radost, že se k nám zákazníci vracejí a potvrzují nám, že je naše služba baví a že jdeme správnou cestou. I když to byl těžký rok, dokázali jsme se poprvé dostat do zisku, přesáhnout tři sta milionů v tržbách,“ komentuje CEO Knihobotu Dominik Gazdoš, člen výběru Forbes 30 pod 30 2021.
K rostoucím číslům v tuzemsku napomohla i spolupráce mezi Knihobotem a Rohlíkem. Spojení si získalo své zákazníky především díky jednoduchosti, kdy knihy není nutné balit a stačí je při převzetí nákupu pouze předat kurýrovi.
Před Vánoci firma přichystala ještě další překvapení, tedy pro ty, kteří preferují tradiční formu nákupu knih. Knihobot proměnil svou pražskou výdejnu v knihkupectví.
„Po prvním měsíci fungování můžeme říct, že knihkupectví byl dobrý krok. Máme na něj skvělé ohlasy. V policích s knihami zapátrají ti, co si jdou vyzvednout objednané knihy, zákazníci sem začínají ale chodit i cíleně,“ říká brand manažerka Barbora Votavová.
Na jaře loňského roku čekala firmu hned dvojí expandace. Pod značkou Bookbot firma vtrhla na rakouský a posléze i německý trh. V obou zemích je oblíbený především pro službu knihotaxi, která funguje ve Vídni a Berlíně.
Během předvánoční sezony zaznamenal Bookbot exponenciální růst v prodejích a vyšší rostoucí tempo zásilek od zákazníků. Příjem knih z Česka ale stále převažuje, poměr se však brzy může otočit.
„Ve střednědobém horizontu bychom zde chtěli dosáhnout stejného podílu na knižním trhu jako doma, což by znamenalo tržby kolem sedmi miliard korun,“ říká Gazdoš.
V letošním roce se chce Knihobot zaměřit především na upevnění pozice na německém a rakouském trhu. Stejně jako v Česku chce najít tamního partnera, který pomůže lidem usnadnit vracení knih do oběhu.
„Na spolupracích v Česku i otevření našeho knihkupectví jsme si ověřili, že lidé oceňují osobní kontakt, a čím více mají možností, jak vrátit knihy, tím častěji se k tomu odhodlají,“ uvádí Gazdoš a dodává: „Během následujících týdnů oznámíme první velkou spolupráci s dalším hráčem na knižním trhu.“