Pokud jste o Pokémon Go v posledních dnech neslyšeli, tak to znamená, že jste nejspíš byli na dovolené na opuštěném ostrově nebo jste se důsledně vyhýbali internetu, televizi, rádiu i novinám. Jinak to totiž není možné.
Tahle hra, která sází na popularitu geolokačních schovávaček okořeněnou trochou rozšířené reality a japonskými kreslenými potvůrkami, se ani ne za tři týdny své existence stala globálním fenoménem. Její princip je přitom velice jednoduchý – chodíte venku s telefonem před sebou a hledáte, jestli náhodou, třeba cestou do práce, v místě, kde si pravidelně dáváte kafe, nenarazíte na Pokémona.
Ano, ty podivné zvířecí postavy, které posledních 15 let většina lidí mimo herní svět považovala za mrtvé.
Ta většina se pěkně pletla. Niantic Labs a Nintendo, společnosti, jež Pokémon Go stvořily, se trefily do černého. Hra je k dispozici teprve od 6. července, a to ještě jen v určitých částech světa (v Česku od poloviny měsíce) – a už má denně více uživatelů než Twitter a hodnota Nintenda po zhruba týdenním pokémonovém šílenství překonala cenu jeho velkého – a zatím vždy vzdáleného – konkurenta Sony.
Cenu Nintenda a Sony porovnávala agentura Bloomberg.
Není divu, že se na chytání Pokémonů už stihla nabalit řada nejrůznějších podnikatelských nápadů. Na honbě za animovanými zvířátky dokážou v reálném světě, mimo samotnou hru, vydělávat velké firmy i podnikaví jednotlivci. Stačí chytře využít toho základního, o co v téhle hře jde – že se pro chytání Pokémonů musíte vydat ven.
Jestli byste se k nim chtěli přidat, tady je několik tipů, kterými se můžete inspirovat:
Zjistěte si svou poképolohu
Na Pokémony můžete ve městech (na českých vesnicích jich prý zatím moc není) narazit kdekoliv. Účelem hry ale není zvířátka jen chytat, ale taky se o ně postarat, vycvičit je nebo je nechat mezi sebou zápasit.
Pokud tedy k sobě chcete nalákat lidi, kteří se při chytání Pokémonů rádi občerství nebo u vás třeba nakoupí, musíte k sobě nalákat i Pokémony. Zajímat by vás proto měl tzv. Lure Module neboli vábnička. Jde o službu, kterou si můžete v rámci hry zaplatit (hra sama je ke stažení zdarma) a na 30 minut se zvýší počet Pokémonů, kteří se ve vašem okolí vyskytují. Brzy nato by se měli objevit i jejich lovci.
Anebo můžete mít štěstí a ve vašem okolí budou naprogramované tzv. Pokéstopy nebo Gyms, které každý hráč rád a často navštíví. O co jde? Pokéstopy jsou body, kam když hráči přijdou, tak zdarma získají míče na chytání Pokémonů a další bonusy, které by si jinak museli nakupovat. Gyms neboli stadiony jsou pak kolbiště, kde zvířátka měří své síly. Pravidelně, takže být poblíž stadionu je výhra.
Bohužel žádná oficiální mapa, kde se Pokéstopy nebo Gyms vyskytují, neexistuje, malá nápověda ale je, že to zpravidla je v důležitých částech měst, jako jsou památky, radnice a podobně. Nebo si můžete zkusit rozběhnout na vlastní riziko tuto neoficiální mapu, ale pro úplnou jistotu vám nezbude než vzít telefon, zapnout Pokémon Go a okolí si projít. Upozornit pak na sebe můžete cílenou kampaní na Facebooku či klasickou outdoorovou reklamou, vaší fantazii se meze nekladou, radí web Inc.com.
Jestli máte slušný kapitál, Pokémon Go věříte (že vydrží a nestane se z něj jen hit letošního léta), tak se obraťte přímo na Niantic Labs a zkuste to, co McDonald’s v Japonsku. V domovině Pokémonů hra odstartovala tuto středu a fastfoodový řetězec se s lidmi z Niantic domluvil na tom, že Gyms umístí taky do tří tisícovek jeho japonských restaurací. Jde sice o první placené lokalizace, které se v Pokémon Go objevily, podle vyjádření Nianticu ale rozhodně nebudou poslední.
Vydejte se za Pokémony
Zkusit to můžete i opačně. Nelákat Pokémony k sobě a nedoufat ve štěstí, ale zjistit, kde všechna důležitá místa jsou, a vydat se tam. Opět ale musíte vsadit na trvanlivost Pokémonů, protože třeba otevřít si stánek, byť jen s kávou, není úplně jen tak.
Buďte vynalézaví
V Americe můžete Pokémony chytat zhruba o deset dní déle než u nás, i tak tam už ale funguje řada vychytaných služeb, které vám honbu za virtuálními zvířátky usnadní.
Jak upozorňuje server Mashable, v New Yorku například jezdí speciální Pokémon Go Bus (asi nepřekvapí, že vypadá jako nejpopulárnější Pokémon Pikachu) a za poplatek vás sveze mezi jednotlivými Pokéstopy i stadiony a můžete si v něm nabít i telefon. Ovšem pozor, tím, že chodíte, získáváte energii, aby vaši Pokémoni rostli, a hra je dost chytrá na to, aby poznala, že se pohybujete příliš velkou rychlostí. Za jakékoliv jízdy můžete zvířátka chytat, ale to je všechno.
Podobnou službu zkoušejí nabízet i vynalézaví řidiči a taxikáři, a kdo se nechce vzdát nachozené energie, může si najmout dobrovolníka, který za něj kilometry potřebné k inkubaci Pokémonů nachodí.
Pokémonů se dokonce chytl i český Slevomat a začal nabízet hodinový kurz s profesionálním trenérem.
A to nemluvíme o tom, že se rozjíždí i byznys s nejrůznějšími hacky, které se pravidla hry – například podmínku o chození – snaží ošálit.