Je to hodně zvláštní vozítko. Hravé, elegantní a naprosto bizarní. Jmenuje se Halfbike II a jeho autoři Martin Angelov a Michail Klenov se díky němu nečekaně proslavili. Jejich výtvor – kříženec mezi jednokolkou a skateboardem – se stal nejpopulárnějším dopravním prostředkem na Kickstarteru. Dva mladí designéři z Bulharska na něj místo původních 50 tisíc dolarů vybrali od fanoušků 974 tisíc dolarů. Teď půjde jejich vynález do výroby.

jizda done
Jízda na Halfbiku vyžaduje trénink, ale člověk brzo získá jistotu. Pozice vestoje je podle jeho tvůrců pro tělo lepší než předklon na klasickém kole.

Kolo váží jen osm kilo a složené se vejde do kufru osobního auta a jezdí se na něm trochu jako na lyžích – zatáčíte totiž tak, že se celým tělem nakláníte buď na jednu, nebo na druhou stranu. „Vytvořili jsme úplně nový cyklistický styl, který se nedá srovnat s žádným jiným sportem. Myslím, že lidé jsou prostě zvědaví,“ vysvětluje překvapivý úspěch Martin Angelov.

Nápad na kolo, které se řídí vestoje, měli Martin a Michail už jako studenti architektury v roce 2010. V té době se často bavili tím, že vymýšleli různá netradiční městská vozítka. Rozřezávali klasická kola a skládali z nich nové, dosud nevídané modely. Tohle byl jeden z nich. „První prototyp vypadal dost směšně a nedalo se na něm ani jezdit. Jakmile jste na něj nasedli, hned se kácel ke straně,“ směje se Martin.

v metru done

S prvním modelem Halfbiku šli jeho tvůrci na Kickstarter loni. Žádné velké terno to nebylo, sotva se jim povedlo dosáhnout na cílovou částku. Ale byl to skvělý trénink. Zájemci si objednali sto kol a Martin s Michailem si mohli vyzkoušet jejich výrobu v malém. Zjistili, jaké součástky si mají vyrábět sami a jaké se vyplatí objednat odjinud.

Když pak trošku pozměnili rám a pár dalších dílů, povedlo se jim stlačit i cenu – na současných 599 dolarů (399 pro předplatitele). Na druhý pokus jim to vyšlo. Tentokrát vybrali dvacetkrát víc peněz, než chtěli. S výrobou si budou muset pospíšit. Na jejich vynález už čeká 2416 zákazníků.


Čtěte také:

Kolo za půl milionu? Proč ne, když ho pomohl vyrobit McLaren