Je první březnový den roku 2020. Právě k tomuto datu měla z centra Prahy zmizet takzvaná pivní kola. Nařizuje jim to městská vyhláška. To ale ještě neznamená, že problém s turistickou alkoatrakcí, která obtěžuje místní, bude zcela vyřešen. Čekal to snad někdo?
Vzpomeňme na rok 2016. Metropoli trápila vozítka Segway, která se v ní rozmnožila jako houby po dešti a ohrožovala nejenom chodce. Po vášnivých debatách vyrostly v širokém centru zákazové značky a segwaye z exponovaných míst zmizely. Značná část jejich provozovatelů se však přesunula nejprve do Prahy 2, a když i tam záhy dostali červenou, vydali se na Strahov.
Ve středu města je mezitím nahradily elektrické skútry všemožných kategorií i velikostí. K nim se později přidala pivní kola a s nimi i jejich uživatelé – alkoholem posilnění turisté, znečišťující okolí v lepším případě hlukem, v horším svými tělesnými tekutinami.
A tak bylo třeba řešit další problém, na jehož konci je v úvodu zmíněná vyhláška omezující pohyb bicyklů širších 1,2 metru v centru Prahy. Výsledek?
Pivní kola byla v uplynulých hodinách spatřena, jak pozvolna křižují úzkými ulicemi Karlína. Zatímco občané Prahy 1 si oddechli, na osmičce hořekují.
„Jako samospráva tyhle nevhodné turistické atrakce na našem území nebudeme tolerovat,“ reagovala okamžitě městská část. „Proto bude odborem dopravy Prahy 8 v nejbližších dnech stanovena úprava dopravního značení, která cyklopivnicím zakáže vjezd do Karlína a případně dalších lokalit v Praze 8.“
I když se tak stane, obyvatelé metropole musí být připraveni na to, že všudypřítomné značky klid přinést nemusí. Provozovatelé těchto atrakcí totiž dozajista brzy přijdou na jiný druh „zábavy“.
Pivní rikši, kvadracykly, či snad přívěsy tažené koňmi a osly? Případně mohou podnikatelé s alkoturismem provázet své zákazníky pěšky a popíjet s nimi za chůze. Ostatně to už tu také bylo: loni si jistá agentura udělala alkoholovou destinaci z památníku československých pilotů RAF na Klárově. „Opilí idioti“, jak tehdy podroušené turisty komentovali potomci válečných hrdinů, po pomníku lezli a nevhodně se na něm fotili.
Pak tu je ještě jedna záležitost, s níž si zástupci města příliš nevědí rady – sdílené elektrické koloběžky. Jejich původní myšlenka ulehčit dopravě, a tím pádem i ovzduší je bezpochyby skvělá, bohužel se však střetává s nežádoucí realitou všedních dní. Koloběžky se povalují na chodnících a jejich bezohlednější uživatelé ohrožují pěší i řidiče.
A zatímco magistrát kvůli koloběžkám vypovídá memorandum s provozovatelem a Praha 1 je na vlastní pěst sbírá z ulic, ve městě tyto prostředky paradoxně přibývají. Zeleno-černé stroje doplnily žluté od společnosti Revolt a brzy je budou následovat další od estonského startupu Scoot911. A kdo ví, co přijde dál.
Tak uvidíme, jestli Praha bude mít v následujících letech dostatek ocelového a hliníkového plechu, aby mohla zákazovými značkami s různými piktogramy postupně osázet celé své území…