Petr Bauer je absolventem slavné hotelové školy École hôtelière de Lausanne (EHL) v Lausanne a nyní působí jako výkonný ředitel tuzemské skupiny Bauer Hotel Group, kterou založil jeho otec. Pod tu spadají například pražské hotely U Prince, Iron Gate, U Zlatého Stromu, bar Black Angels nebo restaurace Deer a Terasa U Prince. Zároveň je i předsedou Asociace zaměstnanců a provozovatelů pohostinství POHO na Praze 1.
Náš byznys logicky patří mezi nejvíce postižená odvětví v rámci koronavirové krize. Ze dne na den jsme přišli o veškeré příjmy, protože jsme museli všechny naše provozovny zavřít. Za březen a duben jsme na ubytování přišli o cca 8 tisíc lůžkonocí, což jsou ztráty ve vyšších desítkách milionů.
Vedle toho jsou zde desítky tisíc neprodaných jídel. Jen pro představu, v období Velikonoc denně navštíví naše restaurace několik tisíc zákazníků. Vedle zavřených restaurací pak máme zavřený i bar Black Angels a také diskotéku Zlatý Strom, pro které bývají tyto dva měsíce také jedním z nejlepších období v celém roce.
Nyní netrpělivě vyhlížíme datum, kdy budeme moci otevřít. Otázkou zůstává, do jaké situace budeme vlastně byznys znovu spouštět a jaká situace tady bude v nejbližších měsících. Je bohužel více než jasné, že se určitě dlouho nevrátíme do doby předkrizové, která byla z hlediska turistického ruchu velmi příznivá. Trh bude výrazně obtížnější a mnohem méně předvídatelný.
Vzhledem k lokaci našich podniků jsme byli zvyklí na silný turistický ruch, který se asi hned po otevření nevrátí. Skvělé poloze našich hotelů a dalších provozoven také odpovídala i výše nájmu a záborů předzahrádek.
Snažíme se tedy minimalizovat provozní náklady a vyjednat nové podmínky nájmů na dobu uzavření i na „rekonvalescenční“ období po krizi. Bohužel, museli jsme i propouštět některé zaměstnance, protože pro nás nebylo ekonomicky únosné držet po celou dobu plné stavy zaměstnanců, kteří byli již rekrutováni na nadcházející sezonu.
I přes snižování stavu jsme zachovali práci 165 zaměstnancům. Chceme být maximálně flexibilní i směrem k našim zákazníkům, a tak intenzivně pracujeme na marketingovém plánu, který bude zacílen primárně na českou klientelu.
Na druhou stranu ale musím přiznat, že už nám zase začaly chodit rezervace na ubytování od zahraničních klientů, hlavně z Německa, kteří mají v plánu už v červnu přijet do Prahy. Je skvělá zpráva, že poptávka zcela nezmizela, ale otázkou zůstává, zda je reálné, aby se zahraniční turismus vrátil do Prahy ještě před prázdninami.
Jak totiž můžeme vidět třeba v Číně, druhá vlna téhle virové epidemie je zcela reálnou hrozbou a možná to bude mít za následek, že se chystané tempo uvolňování ještě výrazně zpomalí nebo úplně změní.
Jestli něco tato situace v Česku ukázala v plné nahotě, tak skutečnost, že podnikatelé se v téhle zemi musí v podobných situacích spolehnout pouze sami na sebe. Pomoc státu je totiž neuvěřitelně chaotická, pomalá a nejasná. Tedy absolutně nefunkční.
V sousedních zemích, jako je Německo či Švýcarsko, firmy a živnostníci již dostali přímou podporu. Podnikatelé u nás musí vše financovat ze svých úspor, bez přímé pomoci. Kdo si myslel, že tomu bude jinak, tak na to asi osudově doplatí.
Jsem ze své podstaty optimistou, a tak krizi odmítám vnímat jako hrozbu, která by nás měla paralyzovat a přivést na pokraj existence. Krizi musíme vnímat jako příležitost, jak se naučit dělat věci lépe a jinak, jako příležitost pro to, výrazně posílit a stát se připravenějšími na veškeré výzvy, které nás čekají.
Některé pozitivní dopady krize už můžeme vnímat nyní. Lidé si zase začínají vážit práce. Přiznejme si, že situace na pracovním trhu před karanténou byla opravdu kritická, zaměstnavatelé museli často až neúměrně slevovat ze svých požadavků a to se mnohde zásadně podepisovalo na kvalitě poskytovaných služeb.
Věřím, že nyní bude kvalitní poskytovatel zaměstnání zase něco, co zaměstnanci začnou oceňovat a opravdu si toho vážit. Vedle toho nová situace také nabídne spousty nových obchodních příležitostí. Kdo je dokáže vidět a využít, stane se vítězem. A proč jsem přesvědčený, že tuto krizi zvládneme? Protože máme něco, co bude pro znovuvytvoření fungujícího byznysu zcela klíčové. A to jsou loajální zaměstnanci a skvělé vztahy s dodavateli.