Otočíte kohoutkem, voda neteče. K tomu bych přirovnal pocit, který v polovině března panoval v mnoha odvětvích. Opatření proti šíření koronaviru znenadání uzavřela restaurace a hospody, v přímé návaznosti se pak ze dne na den propadl k nule prodej sudového piva. Pro větší pivovary přišla těžká chvíle. Menší, po zimě „vyhládlí“ výrobci ovšem nezřídka řešili otázky další existence.
Po úvodním tápání provozovatelé něco málo rozvezli a prodali v lahvích nebo malých sudech, něco „udali“ přes výdejní okénka. Pivo se ale také muselo vylévat, zvláště když někdo nabízí živá nepasterovaná piva, což je typické právě pro menší pivovary. Nastala zcela nová, nečekaná, obtížná situace.
Minipivovarům jsme proto nabídli pomoc. Na rozjezd jsme jim dali zdarma jednu dodávku základní suroviny pro výrobu piva – pivovarské násadní kvasnice. Následně jsme nabídli také kvalitní humnový slad z naší sladovny v Rajhradě u Brna, rovněž bezplatně.
Přátelsky zatlačit
do zad
Pojali jsme to jako přátelské zatlačení do zad při novém rozjezdu, jako impulz k restartu v době, kdy v pivovarech nebylo zrovna do tance. Bylo nutné začít se připravovat na hlavní sezonu. Nevědělo se, co bude dál, ale všichni jsme už doufali, že sevření bude povolovat a s příchodem teplejšího počasí budou mít pivovary možnost zase normálně fungovat.
Pro silnější firmy byla naše podpora milým gestem, pro řadu minipivovarů to byla hodnotná pomoc v nesnadné době. Zároveň jejich sládci dostali příležitost uvařit pivo ze stejných surovin, jako používá Rodinný pivovar Bernard.
Vyslechl jsem si, že
jsme blázni, když vědomě podporujeme vlastní konkurenci. Ano,
minipivovary jsou našimi konkurenty, ale také partnery. Jsou velmi
důležitým prvkem na trhu, díky nim zákazníci mohou vybírat
z úžasně pestré nabídky, snad každé město už má
vlastní pivo. Individualita a přístup minipivovarů zároveň
nutí velké pivovary, aby dbaly na kvalitu a pečovaly o zákazníky.
Jak se velcí bojí
malých
„Malí se vždycky
bojí velkých, ale stojí za úvahu, že velice velcí se skoro
vždycky bojí nepatrných,“ poznamenal kdysi Jan Werich. Přesně
takto se zalekl jeden z pivovarských gigantů, který v roce
2011 přestal minipivovarům dodávat kvasnice. Obratem jsme jim
pomohli a nabídli kvasnice od nás. Dnes jsme partnery pětiny
minipivovarů v ČR a několika v zahraničí.
V roce 1995 se mi
podařilo prosadit diferencovanou spotřební daň, pomohla malým
a středním průmyslovým pivovarům, následoval i boom
minipivovarů, kterých je dnes asi pět stovek. Naše současná
podpora je tedy logickým navázáním na to, s čím jsme
začali před mnoha lety.
A co znamená krize
pro restaurace a hospody? Doufám, že v konečném důsledku
přínos. Víme, že restaurace mají dlouhodobě problém
sehnat a zaplatit lidi, kteří mají zájem kvalitně pracovat.
Současná situace může být v mnoha ohledech ozdravná a
zrovna tento problém změnit k lepšímu.
V nouzi poznáš
pálenku
Krizi vždy považuji
za příležitost. Krize nás prověřuje a nezřídka dává možnost
vzniknout novým myšlenkám a věcem. Ne pohodlí, ale překážky
nás nutí vymýšlet, jak je překonat.
Ještě před několika měsíci náš pivovar jel naplno. Najednou jsme ale museli redukovat výrobu, počítat cash flow, krotit investice a nákupy a přemýšlet, jak nepřijít o zaměstnance. A pochopitelně jsme řešili, co provedeme s pivem, které by se dostalo na hranici trvanlivosti.
Byla to pro nás
novinka, tématem expirace jsme se dosud prakticky nemuseli zabývat.
Naše pivo velmi pečlivě ošetřujeme, i nepasterované vydrží
kvalitní dlouho přes datum trvanlivosti. Především ale nikdy
„nestihlo“ projít, protože ho naši zákazníci vypili.
Situace nás motivovala zkusit něco, o čem jsme dosud nepotřebovali přemýšlet. Zkusili jsme z piva udělat pálenku. Mnoho jsme od toho neočekávali, ale výsledek nás opravdu velmi mile překvapil. Nyní se těšíme na reakce zákazníků.
Nálada se zlepšuje,
do ulic se vrací život, z pomyslného suchého kohoutku už
zase teče pramenitá voda. To je dobře, ale rychle se
zapomíná, co máme právě za sebou. Mnozí už mají touhu něco
dohánět, jako by to mělo nějaký smysl. Za vhodnější považuji
krizi přijmout jako skutečnost. A v té hledat nové inspirace
a dobrá řešení.
Autor je spolumajitelem Rodinného pivovaru Bernard a.s.