Že na zelené louce dokážou rozjet zajímavé fintech projekty jen malé banky nebo startupy? Komerční banka jako jedna z největších tuzemských finančních institucí tenhle mýtus boří. V rámci přechodu na moderní digitální bankovnictví vybudovala novou platformu KB+ a nebojí se pro ni používat spojení „nová banka“.
„Není to nadsázka. Skutečně jsme postavili novou banku. Z osmdesáti procent jde o novou infrastrukturu a novou aplikaci, která nemá s předchozí generací a s třicet let starým jádrem nic společného,“ říká Miroslav Hiršl, člen představenstva, který v KB vede retailové bankovnictví.
„Nejsme zatížení minulostí a máme výhodu i proti mladším a menším, protože i ti už za sebou táhnou třeba desetiletou zátěž,“ vysvětluje.
Jeden z nejzajímavějších fintech projektů v Česku posledních let odstartoval roce 2020, za tři roky KB platformu spouštěla a aktuálně už má v „nové bance“ přibližně polovinu klientů z retailu.
Přechod je postupný, což byl od začátku plán. „Převádíme víc než dva miliony klientů, a to vyžaduje určitý čas. Občanský segment bude na nové platformě do léta příštího roku,“ věří Hiršl. Ostatní, tedy podnikatelé a firmy se dočkají nejpozději v roce 2026.
Jako fintechové štiky
Cílem je zlepšit komfort uživatelů při používání bankovnictví a všechny procesy jim maximálně zjednodušit. Pro bankovní domy je tahle cesta nutností a v KB to dobře věděli – podle Hiršla jen stáli před dilematem, jestli dále vylepšovat starou platformu, nebo ji zahodit a začít od nuly.
„Bylo to trochu podobné, jako když se rozhodujete, jestli chcete rekonstruovat starý dům, nebo postavíte od základů úplně nový. Rozhodli jsme se pro druhou variantu,“ vysvětluje manažer, který do KB přišel po dokončení vysoké školy v roce 1996.
Když Hiršl jmenuje, co KB+ umí, případně jaké bagáže se zbavila, zní to trochu povědomě. Na stejných principech staví menší „štiky“ na bankovním trhu nebo z fintechu: intuitivní ovládání a vyhledávání, rychlost, dostupnost služeb i podpory online, kontakt s bankéřem na dálku, poradenství po telefonu, videohovory.
„Jen náš ceník pro retailové klienty měl čtyřicet čtyři stránek a tisíc dvě stě položek, v nové bance má čtyři stránky a padesát položek,“ podotýká Miroslav Hiršl. „Online na jedno kliknutí vyřešíte skoro všechno, samozřejmě i investice,“ dodává.
Online jsou přehledy, souhrny, dokumenty. Pro bezpečný přístup už nejsou potřeba dvě aplikace a produkty můžete v aplikaci sjednat, využívat, měnit i rušit.
Počkat, až se ostatní vyblbnou
KB při zavádění inovací nezávodila, ale na rozdíl od menších hráčů, kteří se zaměřili na rychlost, si počkala na ověření novinek v praxi. Pokusila se pak využít vše, co se osvědčilo, a naopak se poučit z toho, co se jinde nepovedlo.
„Ostatní se vyblbli, zatímco my nechali dosloužit starou banku, a teď to můžeme udělat pořádně. A jsme v lecčem i modernější,“ věří bankéř, který si v Česku prošel několika pozicemi a má za sebou i tři roky v čele pobočky mateřské Societe General v Černé Hoře.
Přes porodní bolesti související většinou s kompatibilitou některých telefonů a starých operačních systémů jde podle KB přechod na novou platformu dobře. Služby banka s klienty testovala dopředu a optimalizovala na základě zpětné vazby. Na další průběžné požadavky a připomínky umí díky novému systému reagovat rychle a flexibilně. A postupně komponuje nové funkce.
Světové burzy v české bance
Hiršl chce „novou banku“ využít také k tomu, aby „komerčka“ ještě více šlápla do investic pro retailové klienty, kteří mají o tyto služby stále větší zájem. „Už teď můžou v aplikaci KB+ snadněji nakupovat například podílové fondy, ale u toho nekončíme,“ říká.
Banka totiž chystá i službu KB Broker, která má umožnit nákup jednotlivých akcií a burzovně obchodovaných fondů přímo v aplikaci. „Chceme klientům umožnit výhodný a jednoduchý přístup k mezinárodním burzám,“ dodává člen představenstva KB.
U retailových klientů prý pozoruje zájem o „investice s příběhem“. „Může to být všechno, co má nějakou spojitost s udržitelností a ESG, udržitelné technologie, tranzice ekonomiky a podobně. Kromě toho ale rezonují i podnikatelské příběhy – lidé se chtějí investicí podílet na konkrétním projektu,“ popisuje.
Komerční banka i proto vstoupila do projektu Upvest, od roku 2022 platformu vlastní, zařadila ji do rodiny a klientům tak umí nabídnout i investice do nemovitostí a developerských projektů formou investičního crowdfundingu.
Videohovor místo návštěvy na pobočce
V zájmu udržitelnosti začala také sdílet síť bankomatů s Monetou, Air Bank a UniCredit Bank, zapojeny jsou do ní už dvě tisícovky bankomatů, asi osm stovek z nich má i funkci vkladomatu. „Moc se mi to líbí. Proč byste měli mít kousek od sebe čtyři přístroje, které žerou neskutečně energie?“ poznamenává Miroslav Hiršl.
Svoje pobočky chce KB postupně zmenšovat a snižovat jejich počet. „Nový koncept poboček, kterých máme už devětadvacet, má za cíl vytvořit moderní banku s menšími, ale specializovanějšími pobočkami, které klientům přinášejí větší hodnotu,“ vysvětluje Hiršl.
„Počet pracovníků na pobočkách se snížil, ale jejich kvalifikace roste, aby lépe odpovídali na potřeby klientů a poskytovali kvalifikovanější rady,“ doplňuje.
Klienti ale podle něj vedle mobilního bankovnictví a kamenných poboček stojí i o třetí variantu. Jmenuje se KB na dálku a umožňuje klientům spojit se s bankéřem prostřednictvím videohovoru v aplikaci. „Poskytne jim na dálku odborné rady, jako kdyby byli fyzicky na pobočce,“ podotýká Hiršl.
A podle interního výzkumu takový servis zajímá dokonce až třiadevadesát procent klientů. „Myslím, že právě banka na dálku se stane silným konkurentem jak kamenných poboček, tak internetového bankovnictví. Lidé stále chtějí mluvit s živým člověkem, ale nemusí s ním nutně sedět v jedné místnosti a někam jezdit,“ dodává člen představenstva Komerční banky.