Kožené, pohodlné sedačky, více místa na nohy, chutné jídlo, vlastní stevard a oddělený prostor od ostatních. Tak vypadá byznys třída v letadlech – v duchu toho, že nejen cíl, ale i cesta k němu má být příjemná. Dlouho to však vypadalo, že zlaté časy byznys třídy už jsou minulostí, ale teď se ukazuje, že si stále více turistů za luxusnější let připlatí. A nejen tuzemské cestovní kanceláře je proto na své zájezdy stále častěji nasazují.
A reagují na to i letecké společnosti. Třeba Smartwings upravila palubu na základě poptávky od cestovní kanceláře Fischer. Hned při příchodu do letadla je tak prvních osmnáct míst vyhrazených pro byznys třídu. Oddělená od zbytku sedadel v turistické sekci jsou těžkým závěsem.
„Sedadla, na každé straně dvě, jsou výrazně větší a jsou rovněž pohodlnější. Rozdíl je také v cateringu, který se během letu podává a je zahrnutý v ceně,“ popisuje Michal Váňa, obchodní ředitel společnosti Smartwings.
Přestavba letadla tak, aby se do něj vešlo osmnáct nových sedaček, trvala podle Michala Váni asi dvanáct hodin. Momentálně má k dispozici byznys třídu pouze jedno letadlo, za krátkou dobu ale bude přichystáno i druhé.
„Vycházíme z reakcí našich klientů a vnímáme, že ten standard služeb se neustále zvyšuje. Pro některé už je samotná cesta zážitkem a často se na byznys třídu ptají,“ vysvětluje Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.
Nově ji tak mohou v letošní zimní sezoně nabídnout do Bahrajnu, Spojených arabských Emirátů, Ománu, na Kapverdské ostrovy nebo třeba do Egypta. Ten bývá mezi turisty jeden z nejoblíbenějších, příplatek za byznys třídu u něj začíná na pěti tisících korun.
„Zájem je poměrně značný a místa se nám rychle plní. Kromě pohodlnějšího sezení, více prostoru a rozšířeného cateringu láká klienty i možnost objemnějšího zavazadla až do 32 kilogramů a prioritní nástup do letadla,“ doplňuje mluvčí.
Byznys třídu bude Fischer nabízet i na letech do vzdálenější exotiky, třeba Dominikánské republiky nebo na Kubu, kde spolupracují se španělskými aerolinkami.
Že víc komfortu při cestě letadlem chce stále více lidí, potvrzuje i Jiřina Ekrt Jirušková, mluvčí cestovní kanceláře Invia. V jejím případě jde hlavně o dlouhé lety na Blízký i Dálný východ, Jižní Afriku, Indopacifik nebo USA.
„Naši klienti využívají byznys třídu zejména s leteckými společnostmi, jako jsou Emirates, Qatar Airways, Turkish Airlines, Lufthansa a Delta Airlines,“ vypočítává mluvčí. Invia tak prý díky rostoucí poptávce zřídila i službu Premium, která vytváří dovolené na míru pro movitější klientelu. Do ní spadá nejen byznys třída, ale i letenky pro první třídu či zařízení soukromého letadla.
„Rozdíl mezi byznys třídou a turistickou poznají lidé už na letišti. Jsou prioritně odbaveni, mají k dispozici salonek, v samotném letadle je pak čeká welcome drink, neomezená konzumace alkoholických i nealkoholických nápojů, sestavené menu. A prostorná polohovatelná sedadla si mohou rozložit i na lůžko,“ upozorňuje na výhody Ekrt Jirušková.
Cena se může u zmíněných letů pohybovat i v částkách od sto do sto padesáti tisíc korun, v závislosti na vzdálenosti i letecké společnosti. Zatím o byznys třídu stojí spíše jednotlivci nebo páry. Rodin s dětmi je méně. Ostatně cena dětské letenky je oproti té dospělé levnější jen o třicet procent.
brand | couple-asian | premium | cabin | B787-9 Suite/53_B787-Twin-Suite - Companion-Travel-Stay-Connected-Asian | 2024-09-30
Qatar Airways
brand | stay-connected | female | lady | wifi | qsuite | 38781 | 07_A380 Stay connected girl_FINAL_PREVIEW.jpg
Qatar Airways
Už čtvrtou sezonu létá s moderním Boeingem 787 Dreamliner do exotických destinací také česká cestovní kancelář Čedok. Letadlo má na palubě rovněž kabinu rozdělenou mezi byznys a ekonomickou třídu. A zájem o ni je i podle Kateřiny Pavlíkové, mluvčí Čedoku, stále vyšší.
„Naši klienti poptávají často také pobyt ve VIP salonku před odletem, vyšší limity na zavazadla nebo rozšířenou nabídku občerstvení i nápojů během letu, což jim právě byznys třída umožňuje. Navíc na charterových letech se příplatky za vyšší třídu pohybují výrazně níž než u klasických letů,“ zmiňuje mluvčí.
Zájem o větší pohodlí už při cestě na dovolenou či na zpáteční cestě eviduje Čedok jak u destinací, jako jsou Dominikánská republika, Thajsko či Madagaskar, tak i u letů na Zanzibar nebo do Keni.
Nejde ale o trend jen u českých cestovek. Například společnost Qatar Airways začala svým zákazníkům v byznys třídě na některých trasách nabízet kaviár, který je přitom typický hlavně pro první třídu. Navíc se v ní už brzy spustí také vysokorychlostní wi-fi poháněné technologií Starlink od Elona Muska.
Tchajwanské China Airlines zase letos uzavřely partnerství s tříhvězdičkovou michelinskou restaurací, aby nabídly za letu svým cestujícím degustační menu. A společnost Emirates, která prý za posledních šestnáct let utratila za vína a šampaňské více než miliardu dolarů, letos láká na nabídku exkluzivních ročníků od výrobců šampaňského Moët & Chandon, Veuve Clicquot a Dom Pérignon.