Sport přináší velké příběhy a generuje ještě větší peníze. Pro ty, které nebaví šajtle, bekhendy a smeče, ale zajímá je propojení sportu s byznysem, je tady naše rubrika Branky, body, dolary. Dnes se proletíme od Blízkého východu přes Evropu do USA s jasným pojítkem, jímž jsou miliardy dolarů.

Barcelona vyhlíží miliardy

Ve španělské lize zahájili sezonu skvěle, jinak ale pořád platí, že fotbalová Barcelona trpí pod dědictvím obřích dluhů minulosti. Teď přichází vítaná injekce – tak velká, jakou fotbalový svět (nejspíš) ještě neviděl.

Slavný katalánský klub totiž ohlásil nový deal s firmou Nike, jejíž logo s fajfkou k Barceloně patří už od roku 1998, společně slavili čtyřikrát triumf v Lize mistrů a dvanáctkrát ve španělské La Lize. „Jsme nadšení, že mohou dvě vůdčí značky sportovního odvětví ohlásil start další éry,“ stojí v oficiálním společném prohlášení.

Částka v něm nestojí, podle spekulací by ovšem měla smlouva na čtrnáct let významně převýšit roční sumu 100 milionů dolarů, web Goal.com dokonce píše o částce 136 milionů dolarů ročně. A ani tím to nekončí, součástí má být podpisový bonus ve výši 169 milionů dolarů, což by v součtu dávalo v americké měně 1,8 miliardy. V korunách přes čtyřicet miliard.

Ze zveřejněných kontraktů dosud za ty nejvyšší spolupráce platila ta Manchesteru United s Adidasem na deset let za 1,1 miliardy dolarů, Real Madrid pak rovněž s Adidasem v roce 2019 podepisoval smlouvu garantující přes 120 milionů dolarů ročně. Manchester City, aktuálně klub s asi největším renomé, loni podepisoval s Pumou desetiletou dohodu „jen“ na částku převyšující sedmdesát milionů dolarů ročně.

Jenže zatímco pro City díky jejich arabským majitelům nejde o klíčovou částku, pro Barcelonu má zásadní dopad. Vedení si v souladu s vizuálem Nike může odfajfkovat splněnou misi. Barcelona má v erbu heslo Víc než klub – a tohle je víc než smlouva.

Jeden gól, velké problémy

Když se řekne Barcelona, mnohým z nás stále automaticky vyskočí jméno Lionel Messi. Jeden z nejlepších hráčů dějin už je za oceánem, z Pyrenejského poloostrova vyrazil fotbalově dobývat Ameriku. Ale konkvista s míčem se zasekla. Stačil jeden gól.

Messiho tým Inter Miami totiž na úvod play off americké fotbalové ligy MLS senzačně doma vypadl s týmem Atlanta United po porážce 2:3. Tím pádem tato zpráva zdaleka nepatří jen do sportovní sekce.

Messiho příchod do Spojených států byl totiž spojen s bezprecedentními investicemi, odhadovanými na sumu mezi padesáti a šedesáti miliony dolarů do hráče samotného. S tím ale přišla také očekávání. „Messiho efekt funguje,“ napsal pyšně spolumajitel klubu z Miami Jorge Mass, když MLS liga dosáhla na dva miliony předplatitelů. Jen samotný Messiho debut totiž loni přitáhl jednorázové sto tisíc nových předplatitelů.

A když je teď najednou argentinský kouzelník ze hry, MLS se bojí výrazného poklesu sledovanosti. Celé to naznačuje, co se může stát za rok, až Messiho smlouva s Miami vyprší. I přes všechny góly a trofeje, které už posbíral, v tomto ohledu Messi hraje dost možná nejtěžší zápas kariéry.

Ženy přepisují dějiny

Větší šek ještě nikdo nevypsal. Ženský tenis má za sebou nový rekord. Když Američanka Coco Gauff o víkendu v Rijádu vyhrála Turnaj mistryň, pojila se s tím odměna ve výši 4,805 milionu dolarů. Tady je kontext: Gauff díky tomu překonala v kariéře na prize money metu dvacet milionů dolarů – téměř pětinu tudíž obstarala jednorázová odměna ze Saúdské Arábie.

Tenis tak zůstává jediným globálním sportem, v němž se ve výdělcích ženy výrazně přibližují mužům. „Zasloužili jsme si je,“ říká Aryna Sabalenková z Běloruska, ohledně vydělaných peněz s částkou 8,7 milionu dolarů nejlepší žena roku 2024.

Wimbledonská vítězka Barbora Krejčíková je se sumou 3,74 milionu dolarů šestou nejlépe vydělávající tenistkou planety. Jde o téměř totožnou částku, jakou letos vydělali světoví tenisté číslo osm (Alex De Minaur) a devět (Andrej Rublev).

Vzhledem k tomu, že výdělky basketbalistek, hokejistek či fotbalistek jsou od jejich mužských kolegů vzdálené na galaxie, si tenis v tomto ohledu hraje vlastní soutěž. A nejen na kurtech. V uznávaném žebříčku SportsPro, který mapuje sportovce s nejvyšším marketingovým potenciálem, skončil na jedenáctém místě Novak Djokovič a hned za ním právě Gauff.

Ta spolu se Sabalenkovou navíc válí na sociálních sítích včetně TikToku. Časy, kdy na konci roku budou výdělky tenistek totožné jako u tenistů, se tak nejspíš blíží s úderností, s jakou Sabalenková či Gauff tlučou do míčků.

Sportwashing pokračuje

O tenisu ještě jednou. Jak již padlo, turnaj pro nejlepší hráčky sezony hostila Saúdská Arábie. Tím pádem se znovu psalo o tom, jak jsou zde porušována práva žen, sexuálních menšin či námezdních dělníků. Rozhodnutí poslat akci do Rijádu kritizovali lidskoprávní aktivisté i tenisová legenda Martina Navrátilová.

Organizace Women Tennis Association na to pro The Athletic reagovala následovně: „Věříme, že je správné hledat nové příležitosti v rozdílných zemích a dopřát tamnímu publiku možnost vidět ty nejlepší hráčky. Na Blízkém východě působíme dlouho a nikdy jsme neměli potíže se svobodou projevu. Sdružujeme hráčky z devadesáti různých zemí a vždy respektujeme lokální zvyklosti.“

Už je z toho rituál – jakmile do Saúdské Arábie zamíří další velká sportovní akce, ozve se výše popsaná kritika a hned chvíli po ní naopak hlasy zdůrazňující to, že sport může pomoci arabskému království k větší otevřenosti. A pak zazní nahlas pojem sportswashing, tedy vylepšování si image pomocí sportu.

Zatímco futuristické projekty, města budoucnosti a podivuhodné rekordní stavby jsou na Arabském poloostrově doprovázené zvoláním „inšalláh“ a dokončeny budou opravdu nejspíš až tehdy, dá-li Bůh, sportovně už Saúdská Arábie válí. Nebojí se utrácet a vábí tím galaxie hvězd.

Turnaj mistryň je dalším v pořadí po závodech formule 1, významných šampionátech či jedinečné golfové tour. Kuriozitou roku 2024 se stal turnaj Six Kings Slam, kde nastoupili nejlepší tenisté světa – paradoxně v časech, kdy dokonce i jeden z účastníků a nová superstar Carlos Alcaraz pranýřoval vedení ATP za to, že hráče přetěžuje a nedává jim žádný prostor k oddechu.

No a pak sám vyrazil do Rijádu. Startovné 1,5 milionu dolarů, odměna pro vítěze šest milionů…

Podle think-thanku New Weather Institute investoval saúdský ropný gigant Aramco do sportovních akcí 1,3 miliardy dolarů. A tenistkami to podle všeho nekončí, což sám vrchní představitel království Mohamad Bin Salman letos řekl v rozhovoru pro Fox News: „Pokud sportswashing zvýší moje HDP o procento, no tak to budeme ve sportswashingu pokračovat.“

Řídit umí. Ale kdo je oblékne?

„Řídí auta za šestnáct milionů dolarů, ale potřebují pomoci s oblékáním,“ píše magazín Fortune o nové pozici, kterou hledá stáj formule 1 Mercedes-AMG Petronas – ta ve volném překladu zní „marketingový poradce jezdců ohledně oblečení“. Působí to kuriózně, doopravdy jde ale o důkaz toho, že byznys kolem F1 roste.

Proč se to celé děje? Protože stáj opustila největší hvězda a také módní ikona sportovního světa Lewis Hamilton, jenž bude nově závodit za Ferrari. Pro Mercedes to znamená, že spolu s Hamiltonem (a jeho téměř čtyřiceti miliony sledujících na Instagramu) odchází v roli partnera také firma Tommy Hilfiger, kterou nově nahradí Adidas.

A na detailech záleží. Také díky oceňované dokusérii Netflixu nazvané Drive to Survive vyrostla průměrná hodnota týmu F1 mezi lety 2019 a 2023 o horentních 279 procent. Sponzoři mají čím dál větší zájem. Vhodně zvolený outfit ve správný čas jim pak zařídí doslova reklamu k nezaplacení.

Proto se slavný Fernando Alonso obléká u značky Hugo Boss, a proto koncern LVMH oznámil desetiletý sponzorský deal F1 v potenciální hodnotě až miliardy dolarů. Značka hodinek Tag Heuer z impéria LVMH dokonce vytlačila z formule tradiční Rolex. „A tohle je jen začátek,“ slíbil šéf hodinkářské sekce a syn majitele LVMH Frederic Arnault.

Což vysvětluje, proč i muži řítící se v zatáčkách třísetkilometrovou rychlostí potřebují poradit se šatníkem.