Do Česka by od příštího roku měla vůbec poprvé po šedesáti letech přestat přitékat ruská ropa z Východu. Aby se tak ale mohlo stát, nejdříve se musí rozšířit projekt ropovodu TAL a zároveň připravit na vyšší objemy průtoků stávající ropovod IKL.
„Ropovod Družba po šedesáti letech přestane být klíčovým ropovodem, který zásobuje Českou republiku. Ruská ropa už k nám nepoteče,“ uvedl ve čtvrtek před novináři generální ředitel Mera ČR Jaroslav Pantůček.
Společnost, kterou vlastní ministerstvo financí a která předloni vykázala zisk 788 milionů korun, je výhradním přepravcem ropy do České republiky. Provozuje ropovody Družba a IKL, které jí patří, a zároveň se stará o rezervy černého zlata v zemi.
Loni do Česka těmito ropovody přiteklo 7,4 milionu tun ropy, z čehož 4,3 milionu tun, tedy více než polovinu, zajistil ropovod Družba, který k nám přivádí ruskou ropu. To ale musí skončit.
Státy Evropské unie totiž v reakci na zahájení války na Ukrajině zavedly proti Rusku obchodní sankce, které se dotýkají i ropy. Česko se ale stalo jednou ze zemí, které si vyjednaly výjimku odebírat ruskou ropu až do konce tohoto roku. Bez ní by totiž energetickou soběstačnost prozatím nezvládlo.
A to je i důvod, proč se nyní za 265 milionů korun modernizuje stávající ropovod IKL, který k nám přivádí ropu z Německa. Celkové náklady související s odstřižením od ruské ropy ale dosáhnou až ke dvěma miliardám.
Mero ČR totiž zároveň s konsorciem TAL finišuje daleko větší projekt TAL Plus. Jde o rozšíření stejnojmenného ropovodu přivádějícího do střední Evropy ropu z italského Terstu, které vyjde až na 1,6 miliardy korun. Vše se přitom financuje z výnosů Mera.
„Do Terstu míří tankery z celého světa. Scházejí se tam všechny typy ropy. Je to jediná a klíčová tepna zásobující celé Rakousko, část Německa a bude zásobovat celé Česko. Ropovod tedy není klíčový jen pro nás, ale i pro okolní země,“ obhajoval Pantůček investici.
Přes ropovod TAL, na který se v Německu napojuje právě IKL, loni do Evropy přiteklo 37 milionů tun ropy. Dokončení jeho rozšíření pak umožní přímo do Česka přes IKL dodat o čtyři miliony tun ropy více.
Celková kapacita jižní cesty směrem do naší země se tak zvýší na osm milionů tun ropy ročně, což už bezpečně pokryje potřeby České republiky.
„Prvních třicet let k nám tekla jen ropa skrz Družbu, posledních třicet let to bylo tak půl na půl a dalších třicet let, protože my s ropou na takovou dobu stále počítáme, by to už měla být jen ropa ze Západu,“ uvedl k tomu provozně-technický ředitel Mera ČR Zdeněk Dundr.
Ten dodal, že technické instalace budou hotovy do prosince, ovšem další půlrok bude ropovod TAL Plus procházet potřebnými finálními testy.
K faktickému plnému zásobování Česka ropou západní cestou prostřednictvím TAL a IKL tak dojde během první poloviny příštího roku.