Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě Combi. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to dnes oznámila v dopise zaměstnancům.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvedla Škoda Auto s tím, že obětí se stala Fabia Combi.

Na Fabii Combi jednoduše nezbylo v extrémně vytížených závodech Škodovky místo. Prodejně poměrně úspěšné auto se spalovacím motorem by navíc zvyšovalo množství emisí, což by Škodovku stálo další peníze odváděné v rámci emisních pokut. To u elektromobilů nehrozí.

„Nevím o tom. Ještě nám to nikdo oficiálně neřekl. Je to ale každopádně velká škoda. Fabia Combi je pro český národ chatařů a chalupářů extrémně důležité auto. Navíc z pohledu velikosti zavazadlového prostoru v dané třídě adekvátní náhrada není,“ okomentoval rozhodnutí automobilky pražský prodejce škodovek Libor Přerost.

Současná Fabia Combi, která nově dostala označení Tour, má objem zavazadlového prostoru 530 litrů. To je jeden z hlavních důvodů, proč si Češi tohle auto oblíbili.

Přerost tak očekává, že nemalá část zákazníků se od Škodovky odvrátí a náhradu za dostupné auto s velkým zavazadlovým prostorem bude hledat jinde. „Poslední generace Fabie Combi přišla zhruba rok po krátké verzi. A v tu dobu jsme ročně ztráceli stovky zákazníků, kteří tak dlouho nechtěli čekat. Teď se to možná bude dít znovu,“ odhaduje prodejce.

Doslova zaříznutí nového modelu je poměrně velkou ránou i pro šéfa Škody Auto Thomase Schäfera, který do Mladé Boleslavi přišel loni v létě. Ačkoli se nad Fabií Combi vznášely otazníky už delší dobu, Schäfer i v rozhovoru pro Forbes loni v listopadu potvrdil, že s kombíkem se v blížící se nové generaci Fabie počítá.

V dalších rozhovorech pak Schäfer zdůrazňoval, že Fabia Combi je pro automobilku důležitý model, který podle něj navíc vypadá opravdu dobře. Dá se tak usuzovat, že nový kombík už neměl k finální podobě příliš daleko. Minimálně po stránce designu. Tahle práce teď ale přišla nazmar.

Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39 589 fabií v provedení combi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent.

Prodloužená verze malé škodovky se bude prodávat přinejmenším do roku 2022.

Důvodem je z velké části právě očekávání nové generace, kterou automobilka začne zákazníkům dodávat v září, ale i růst prodejů dalších menších modelů Scala a Kamiq. Prodej Škody Scala loni rostl o 62 procent a v případě kamiqu se dokonce zdvojnásobil.

S kombíkem se kvůli průtahům souvisejícím s debatami o jeho budoucnosti počítalo až v roce 2023. I proto automobilka původně oznámila, že dlouhá verze stávající generace v nabídce zůstane ještě příští rok. Jestli se životnost odcházejícího kombíku ještě prodlouží, je otázkou, na kterou zatím chybí odpověď.

Škoda Auto se v každém případě vydává do budoucnosti postavené na elektromobilitě. Šéf automobilky v dopise zaměstnancům potvrdil, že kromě už prodávaného elektrického vozu Škoda Enyaq iV se zkraje příštího roku začne prodávat ještě Enyaq iV Coupé a do konce desetiletí pak přibudou ještě tři další čisté vozy s ryze elektrickým pohonem.

V dlouhodobých plánech Škody Auto je globálně vyrábět ročně 1,5 milionu vozů. Loňské výsledky ovlivněné koronavirovou pandemií se vyšplhaly na zhruba 750 tisíc vyrobených aut, ty předloňské byly úspěšnější – z výrobních linek v Česku i v zahraničních závodech sjelo z linek 910 tisíc aut.