Putovní kamínek pomalujete, podepíšete, přidáte směrovací číslo své obce a položíte jej někde venku na viditelné místo. Nálezce ho vyfotí, snímek sdílí na Facebooku a kamínek dá jinam. Facebooková skupina Kamínky má přes 396 tisíc členů. Příznivců tohoto trendu však ubývá.
Dačické firmě Centropen proto také letos klesl prodej fix určených právě na malování na kamínky. Zatímco loni a předloni jich ročně prodala statisíce, letos to byly pouhé desítky tisíc. Podle generálního ředitele Centropenu Martina Žahourka souvisí menší prodej s koncem koronakrize.
„V tuzemsku skončil jeden velký trend. K malování na kamínky se hodně používaly naše popisovače Decor pen. Když skončil covid, klesl jejich prodej na čtvrtinu, pětinu počtu. Dlouho jsme tento výrobek prodávali jen okrajově. Potom přišel covid a lidé nemohli nikam chodit, byli jen sami v přírodě. A malování na kamínky bylo obrovskou mánií,“ řekl Žahourek a dodal, že před pandemií společnost prodávala přibližně deset tisíc sad, zatímco v době nejsilnějších pandemických vln jich šlo na odbyt asi dvě stě tisíc. „Tohle skončilo. Teď je to podstatně níž – zpátky někde na čtyřiceti tisících,“ uvedl.
Řada lidí začala malovat při prvním lockdownu na jaře 2020. „Líbila se mi myšlenka, že to lidem dělá radost. I já jsem ráda, když nějaký kamínek najdu. Nejhezčí je čekání, jestli ho někdo najde a jak bude reagovat,“ řekla zdravotnice Zdeňka Špengerová, která používá fixy Posca, Decor pen a akrylové barvy.