Je to symbol
newyorských nákupů. Jeden z nejluxusnějších obchodních
domů světa. Byl založen už v roce 1923, kdy geniální
obchodník Barney Pressman, jeden z nejbohatších lidí své
doby, vycítil potenciál luxusních evropských módních značek na
americkém trhu. Dokázal je všechny dostat na jedno místo, v duchu
nejslavnějších předválečných obchodních domů v Evropě,
jako byly Printemps, Harrods a Selfridges.
A protože tohle byla Amerika, všechno tu bylo větší. Všeho bylo víc. V době jeho největší slávy jste v Barneys našli všechny světové módní ikony. Diora. Pradu. Givenchyho. Cardina. Armaniho. A nejen, že tu byli. V Barneys, mnohdy jako na jediném místě na světě, jste našli kompletní kolekce, všechny linie, všechny doplňky, všechny barevné varianty najednou. Být vidět v Barneys patřilo k dobrému tónu.
Teď to ale vypadá, že stých narozenin se už u Barneyho nedočkají.
Minulý týden majitelé Barneys požádali o vyhlášení konkurzu a ochranu před věřiteli. Hlavní důvod? Prý stále rostoucí nájmy a neustále klesající tržby. Barneys nezveřejňuje své finanční výsledky, nicméně před bankrotem stálo už několikrát – poté, co ochranu před věřiteli požadovalo v roce 1996 a těžce jej zasáhla i světová finanční krize o 13 let později, se však zatím pokaždé podařilo slavnou značku zachránit.
Obchodní dům, který dodnes provozuje ve světě 15 svých vlajkových obchodů a několik desítek svých menších poboček, v posledních 20 letech několikrát změnil majitele – dědicové rodiny Pressmanových prodali své zbylé podíly v roce 2004, tehdy retailové skupině Jones Apparel Group, která následně v roce 2007 Barneys prodala dubajské investiční skupině Istithmar. Další majitel přišel v roce 2012, kdy většinový podíl odkoupila skupina Perry Capital.
Tentokrát ale bude záchrana Barneys mnohem složitější. Je-li vůbec možná.
A třeba je to jen začátek – a poučení pro všechny ostatní. Retail se totiž dynamicky mění a luxusní značky procházejí největší změnou ve své historii. Mění se rychleji než kdy předtím. A s nimi i jejich butiky – ať už jsou provozovány přímo, nebo třeba právě v rámci velkých světových obchodních domů.
I marketingové strategie se mění. A hlavně – také chování zákazníků a způsob, jakým nakupují třeba právě luxusní zboží. V dnešní době si kabelku Louis Vuitton, kabát Max Mara, sukni Prada i zavinovací šaty Diane von Fürstenberg v jakékoli velikosti i barevné variantě pořídíte pomocí pár dotyků na svém mobilním telefonu třeba během pauzy na kávu u vás v kanceláři. Kurýr vám je během pár desítek hodin doručí prakticky kamkoli na světě. Provozování velkého obchodního domu je jednoduše příliš drahé a příliš neflexibilní.
Barneys navíc provozuje své obchody pořád poměrně staromódně.
„Neříkám, že je to opravdu konec. Ale nikdo nebude překvapený, pokud přijde definitivní likvidace Barneys, jsou rozhodně blíže konci než kdykoli předtím,“ uvedl analytik retailového trhu Richard Kestenbaum pro Forbes.com.
Ikony končí. Milovníky klasického nakupování čekají nové časy. Respektive, ty časy už jsou podle všeho tady.
Nezbývá než si na to zvyknout.