Do reklamního byznysu se Dominik Peršl vrhl po hlavě a s nápady, které měly ambici měnit trh. Napoprvé nadělal řadu chyb, napodruhé už uspěl. Zaujal investora Václava Dejčmara, rozjel firmu HoloMotion a dnes ohromuje Čechy unikátními holografickými reklamami v obchodních centrech.

„Hologram jsem poprvé viděl ve filmu. Natolik mě to zaujalo, že jsem si na internetu našel technologii holografického displeje a začal rozvíjet nápad na propojení reklamy s holopanely,“ popisuje třicetiletý podnikatel Dominik Peršl prvotní myšlenku, na které v roce 2019 začal stavět svůj současný byznys.

Během pěti let vyvinul vlastní holografickou vitrínu, vybudoval reklamní síť a originálním 3D formátem uhranul klienty zvučných jmen, jako jsou Red Bull, Lego, McDonald’s, Land Rover, Lenovo nebo Microsoft.

Jeho panely HLV (Holographic Light Vitrine) o velikosti tradičních městských citylightů totiž nelze přehlédnout ani v jinak reklamou přeplněném obchoďáku.

Jde o průhledné bezrámové vitríny, ve kterých se produkty vznášejí tak, že kolem nich málokdo projde bez zastavení. Prostor utěsněný skly má na každé straně sadu holografických displejů. Rotující lopatky s LED páskami pak uvnitř vytvářejí oční klam s levitujícími trojrozměrnými obrazy.

Aktuálně má společnost HoloMotion Media třicet takových „kouzelných skříněk“ rozmístěných v patnácti nákupních střediscích a na výdejních místech Alzy napříč Českem. Nejbližší vytyčenou metou pro český trh je stovka holografických panelů.

„Každý rok rosteme, takže věřím, že se nám to brzy podaří. Představování našeho produktu, jeho výhod i samotné inzertní sítě je nekonečný proces, který nás ale moc baví. I díky tomu jsme získali skvělé klienty, kteří jsou lídry ve svých oborech. Na to jsem hrdý,“ prohlašuje Peršl s tím, že největší potenciál pro unikátní reklamní formát vidí právě v obchodních centrech.

Fuckup na začátek

Než však začal kouzlit s hologramy, prošel si neúspěchem s jiným projektem. Za vzor si vybral americkou firmu, která polepovala auta reklamou, přes aplikaci sledovala, kudy jezdí, díky populační analytice vyhodnocovala kampaně a odměňovala majitele vozů za šíření reklamy.

„Moc se mi to líbilo, takže jsem to rozjel u nás. Ale udělal jsem několik chyb,“ přiznává bez okolků. „Šel jsem do toho bez hlubší analýzy trhu a poptávka po službě nebyla taková, aby se to vyplatilo,“ dodává.

V projektu utopil dost peněz, ale zase přičichl k reklamnímu prostředí a posbíral řadu zkušeností. „Byl jsem v mediálních agenturách, objevoval mediální trh, zjišťoval, za kolik se nakupuje reklama,“ jmenuje dnes pozitiva prvního fuckupu.

Zkušenosti se mu před pěti lety náramně hodily, když ho napadlo, že na český trh nastoupí s hologramy. Objednal si první holografické displeje od různých výrobců, které se alespoň rámcově blížily jeho představě o kvalitě pro reklamní účely. „Po výběru jednotlivých komponent jsem začal pracovat na vývoji vlastní holografické vitríny. Udělal jsem si produktový nákres a sháněl dodavatele, který ji bude schopný vyrobit,“ popisuje začátek firmy HoloMotion Dominik Peršl.

Klíčový vstup investora

Brzy pochopil, že se neobejde bez investora. K realizaci nápadu a rychlejšímu rozjezdu mu pak pomohla schůzka s majitelem Czechoslovak Models a spolumajitelem investiční společnosti RSJ Group Václavem Dejčmarem.

„Přesvědčil jsem ho, že se do projektu vyplatí investovat. Domluvili jsme se, že půjdeme postupnými kroky, uděláme prototyp, dostaneme ho na trh a zjistíme, jestli to vůbec může fungovat,“ líčí šéf HoloMotion Media.

Vývoj prototypu unikátní vitríny nebyl bez potíží. Najít výrobce antireflexního kaleného skla, odstranit příčinu nepříjemného hluku po spuštění technologie. To byly největší výzvy. „Tehdy jsme byli kousek od toho, abychom to celé zabalili. Ale nakonec jsme to zvládli,“ těší Dominika Peršla.

Klíčový investor Dejčmar přibral do projektu Jakuba Hussara, majitele reklamní agentury Haze, která dodala specialisty v oblasti grafiky a IT. A výsledkem byl raketový odraz ode dna.

Od prvotního nápadu přes vývoj a výrobu prototypu až po první instalaci HLV v pražském obchodním centru Arkády Pankrác neuběhl ani rok. „Hned jsme pro reklamu získali Českou spořitelnu a Datart, což byl skvělý začátek a znamení, že naše snažení má smysl,“ říká Peršl.

Vedle už zmíněných značek pak mezi klienty postupně přibyly také Air Bank, ČEZ, KFC, dm drogerie markt nebo Vodafone.

Rozruch na zahraničních veletrzích

„Náš produkt je ideální i na výstavy a veletrhy. Zákazník si objedná naši službu na klíč od samotného panelu až po grafické zpracování, instalaci a demontáže na místě. V Evropě jsme byli snad všude a vědí o nás už i v Dubaji, která je ideálním místem pro prezentaci naši vlastní i našich klientů. Nedávno jsem tam předával panel, který jsme pro zákazníka vyráběli na míru,“ popisuje Dominik Peršl další využití holografických panelů.

Provozování inzertní sítě na stabilně umístěných HLV dnes tvoří tři čtvrtiny obratu firmy. Zbývajících pětadvacet procent pokrývá krátkodobý i dlouhodobý pronájem vitrín.

„Uvědomujeme si klíčovou roli, kterou hrají poutavé a interaktivní prvky. Naše panely nabízejí jedinečný způsob, jak prezentovat produkty, systémy a inovace návštěvníkům center a veletrhů,“ shrnuje hlavní přednost svých „skříněk“ CEO HoloMotion Media.

I odborné měření ukazuje, že HLV jsou oproti jiným reklamním formátům efektivnější. „Při srovnání tradičních formátů s HLV jsme zjistili, že čas, který lidé věnují sledování naší reklamy, je vyšší o sedmdesát procent. Tento formát zanechává ve spotřebitelích silný dojem a ovlivňuje jejich chování,“ říká Peršl.

K základnímu panelu postupně přidal ještě vymazlenější interaktivní vitrínu, kterou pronajímá. „Vyrobit model HLV+ bylo pětkrát nákladnější než standardní holopanel. Dalo nám to hodně práce, ale máme teď ještě atraktivnější nabídku pro veletrhy.“

Z Česka do Paříže i do Ženevy

Interaktivní vitrína může mít uplatnění i v infotainmentu – časem by mohly trojrozměrné hologramy svítit například v informačních a navigačních panelech třeba na letištích, nádražích, v muzeích, na poštách či úřadech.

„Naše technologie je unikátní nejen na českém území. Nevím o jiném panelu na světě, který by měl stejné parametry jako ten náš,“ pyšní se Peršl a jeho slova potvrzuje i spolupráce s francouzským reklamním gigantem JCDecaux, kterou navázal v Dubaji.

„Domluvili jsme se, že umístíme jeden HLV panel do inovačního centra JCDecaux v Paříži, kde zájemci vybírají reklamní formáty například pro mobiliáře. Věřím, že je jen otázkou času, kdy si nás někdo z této oblasti vybere,“ míní šéf HoloMotion Media.

Prioritou je pro něj zvyšování podílu na českém trhu, ale zároveň plánuje rozšíření sítě do dalších evropských zemí. „Aktuálně máme rozjetou expanzi do Švýcarska,“ dodává Dominik Peršl.