Petr Brabec prodá přes svou firmu Aria Pura za 60 milionů korun vůní ročně. Míří do obchodů, hotelů, obchodních center i bytů a kanceláří. Tam všude mají podporovat nákupy, dělat příjemnou atmosféru, nebo dokonce dotvářet firemní značku. Jenže to znamená, že tam všude musejí být lidé. A ti v březnu a v dubnu zmizeli.
„Obrat nám spadl zhruba o polovinu, některé prodeje se přesunuly na e-shop, ale samozřejmě velcí zákazníci stojí. Hotely či obchodní domy v lepším případě přestaly nakupovat, v horším stoply smlouvy,“ popisuje situaci ve svém byznysu Petr Brabec, který za posledních 10 let vybudoval největšího specialistu na provonění interiérů a takzvaný scentmarketing v Česku.
Ten podle různých průzkumů umí například provoněním obchodu podpořit zákazníky k nákupu nebo v baru nabudit chuť na dalšího panáka. Používají ho prodejny, jako je Rolex, Patek Philippe, Tiffany, Scuderia Praha, ale také stavebniny DEK či hotely Hilton a Barceló. A pochopitelně je jako třešnička na marketingovém dortu jednou z první věcí na ráně, když společnosti začaly v obavě před krizí šetřit.
„Nikdo neví, jak dlouho to bude trvat, tak jsem hodně přemýšlel, jak restartovat náš byznys. Nabízíme už dlouho kromě provoňování také dezinfekci interiérů nanotechnologií, o to zájem roste, ale výpadek vůní to nenahradí,“ vysvětluje počátek svého experimentování s tymiánem, levandulí nebo badyánem a jejich esenciálními oleji. Ty mají totiž prokázané různé biologické účinky od hubení mikroorganismů až po antivirové působení. Samozřejmě záleží na dávkování do vzduchu.
„Nakonec jsme v Praze s přední parfumérkou Janou Kubelovou vyvinuli pět esenciálních řekněme dezinfekčních parfémů, s nimiž teď jdeme na celý evropský trh,“ říká Petr Brabec, jenž je silný také na Slovensku a zkouší Maďarsko a Rumunsko.
Parfémy z esenciálních (tedy čistě přírodních) olejů, které mají širokospektrální protibakteriální a protivirové účinky, začne nabízet jak velkoobchodně, tedy dalším evropským výrobcům vůní, tak z nich tvoří speciální retailovou řadu, kterou lze nalít do běžných aromalamp nebo difuzérů. V Česku vytvořené parfémy jsou podle Brabce výjimečné tím, jak vznikaly jejich kompozice.
Zatímco běžně se tvoří tak, aby co nejliběji voněly, Brabcův tým vzal již oblíbené vůně, rozebral pod hmotnostním spektrometrem a chromatografem jejich složení a postupně jednotlivé komponenty nahrazoval „zdravými“ esenciálními oleji. Cíl je jasný: klasická vůně a co největší dezinfekční účinek.
Celou velkou story Petra Brabce a
jeho firmy Aria Pura přinesl Forbes 12/2016.