Chodbami dánského špitálu se potácí stařena, která patrně simuluje, ale má cit pro nadpřirozeno, v zázemí bují černý trh s lékařskými pomůckami, jedna z mrtvol v mrazáku přišla o hlavu kvůli milostným pletkám a personál posílil nový primář z „vyspělejšího“ Švédska, jenž se musí vyrovnat s tím, že anestezii na zdejších sálech zajišťuje hypnotizér.
Osm epizod dánského seriálu Království se odehrává v nemocnici, kterou postavili nad starou bažinou, z níž pomalu probublává cosi zlovolného, co ohrožuje základy chrámu vědy, kde by měli umět všechno racionálně a empiricky vysvětlit.
Zní to sice jako horor, kromě duchů se tu však vyvolává i ten nejsušší severský humor, jenž provází zpackané operace i rivalitu mezi Dány a Švédy. Vlastně byste skoro neřekli, že za něčím takovým, co by klidně mohlo inspirovat třeba britský i americký Kancl, stojí někdo jako Lars von Trier.
Proslulý režisér natočil tenhle seriál v devadesátých letech, tedy dávno předtím, než se jeho jméno stalo marketingově vděčným synonymem provokace a diváckého diskomfortu, aby získal prostředky pro svoji nově založenou produkční společnost.
Království ale parametry jakési „zakázky“ vůbec nesplňuje, protože na všech odděleních osvícených surovými zářivkami, kde je dění snímáno agresivní ruční kamerou, se opravdu nemáte cítit moc příjemně. Ostatně jako v normálním špitálu.
Na platformě KVIFF.TV si teď můžete tento nepoddajný klenot, který vůbec nepřipomíná vycizelované a bezpečné tituly Netflixu, zkusit oblíbit. Staronová služba, která nahradila Aerovod, navíc během podzimu nabízí i třetí sérii Království, v níž se Lars von Trier vrátil do fiktivní nemocnice v době, kdy jemu samotnému diagnostikovali Parkinsonovu chorobu.
Podle dvou epizod, které byly uvolněny k recenzi, se atmosféra po čtvrtstoletí vůbec nezměnila. Ačkoli je to celé víc „meta“, kdy se v nemocnici nadává na to, že jí von Trier zkazil pověst.
Premiéra nového Království je součástí hybridní akce Král von Trier, v níž se i divákům v kinech představí Trierovo dílo, a to téměř kompletní filmová retrospektiva skládající se z filmů Idioti, Tanec v temnotách, Prolomit vlny, Manderlay, Antikrist, Melancholia, Nymfomanka či nejnovější Jack staví dům.
Pokud jste ještě neměli tu čest, připravit se musíte na všechno, v dobrém i ve zlém – jak říká von Trier na konci každého dílu Království v roli jakéhosi poťouchlého konferenciéra.