Leo Macenauer provozuje pánské krejčovství v centru Prahy, jeho rodina se řemeslu věnuje po tři generace, ale on teď musí dát rodinnému byznysu nový impuls. Stejně jako byznys dalších drobných podnikatelů dostal i ten jeho v posledních letech pořádně zabrat. A teď potřebuje „nakopnout“.
Leo Macenauer věří, že to dokáže s pomocí technologií. „Moje řešení je postavené na unikátnosti střihu a mém rukopisu. Zatím k sobě tedy nemůžu vzít posilu, protože tím by se autenticita ztratila. Pokud se mi ale podaří procesy zautomatizovat, tak tým můžu rozšířit,“ vysvětluje důvod, proč se rozhodl vsadit na technologie.
Jako krejčí pracuje na hodně individuální úrovni. Díky digitalizaci už dokázal řadu opakujících se činností v procesu výroby oblečení zautomatizovat, zjednodušit, zrychlit. A také minimalizovat lidské chyby. Vyvíjí vlastní systém, který obsahuje všechny digitální střihy, a nad ním teď buduje cloudové řešení. Výzvou je zlepšení komunikace s dodavateli, napojení na účetní systém nebo automatické objednávání dopravy.
„Digitalizace je z mého pohledu nezbytná, protože vám dokáže výrazně ulehčit práci, ale zároveň je hodně finančně náročná, takže jakákoliv podpora je pro mě obrovský posun kupředu,” mladý krejčí.
Chybí peníze i zkušenosti
Překážku v nedostatku financí vnímá ve svém byznysu i Jitka Hvězdová, která je spolumajitelkou startupu Plastenco. Designové výrobky na míru z recyklovaného plastu prozatím vyrábí v malých sériích na 3D tiskárnách, ale ambicí je rozvinout velkoformátový 3D tisk a vybudovat ekosystém, který propojí výrobní firmy, recyklovaný materiál, technologie, designéry, koncové klienty a jednou i umělou inteligenci.
„V našem případě se jedná o investici v řádech milionů korun, které bychom chtěli vložit do rozvoje stávajícího systému. Je to pro nás velká obchodní příležitost, protože taková investice bude mít obrovskou návratnost. Dokážeme pracovat s mnohem větším množstvím plastu a vrátit ho zpátky do života,“ popisuje Jitka Hvězdová svoje plány.
Rychlejší růst malých firem často blokuje také nedostatek zkušeností a nejistota, ať už při volbě správných digitálních nástrojů nebo v obecném směřování firmy. „Máme v plánu posunout dál náš e-shop a investovat více do reklamy, ale je pro nás těžké si na všechny cesty přicházet sami. Hodil by se nám kontakt na zkušenějšího podnikatele z gastra, který by nám poradil, jaké cesty jsou nejefektivnější,“ popisuje Daria Kulachek, která se svou matkou během pandemie založila croissanterii Defidu.
Dnes mají dvě pobočky v Praze a působení rozšiřují i do oblasti cateringu, ale trápí je optimalizace interních procesů a celková organizace práce. „Potřebujeme se soustředit na to, co je pro náš byznys zásadní, a to jsou kvalitní receptury, na kterých to vše stojí. Proto bychom chtěli zefektivnit a zautomatizovat nastavení směn, fakturace, inventuru a sledování skladu nebo prodeje.“
Technologie by výrazně pomohly i manželům Zugarovým, kteří v Praze provozují kavárnu a pražírnu výběrové kávy Dos Mundos. Individualizovaný firemní systém by je zbavil náročné administrativy. „Administrativní činnosti firmě nevydělávají, proto bychom uvítali systém, který by nahradil lidskou práci a pomohl nám ušetřit čas, který můžeme věnovat důležitějším činnostem,“ vysvětluje majitelka firmy Adéla Zugarová. „Velmi by nám pomohlo najít řešení, které zajistí provázanost všech systémů, abychom nemuseli využívat tři různá řešení zvlášť.“
128 milionů na podporu českých firem
Jmenovaní podnikatelé v tom rozhodně nejsou sami. Devatenáct z dvaceti tuzemských firem jsou mikro a malé podniky, ze kterých je poskládaná páteř lokální ekonomiky. Po těžkých časech teď mají Česko táhnout zpátky nahoru. „Aby to dokázaly, potřebují pomoc,“ podotýká šéf společnosti Mastercard v Česku Michal Čarný.
Jak nakopnout jejich byznys? Pomoci má podpora nadnárodních gigantů, jako je Mastercard, a zmiňovaná digitalizace – podle průzkumu společnosti 60 Decibels tři z pěti českých drobných podnikatelů moc dobře vnímají, že osvojování nových technologií je základem pro budoucí úspěch jejich byznysu. Na druhou stranu jen 46 procent z nich si myslí, že umí digitální nástroje správně a efektivně používat.
„Digitalizace by měla malým podnikatelům pomoci, aby se mohli soustředit na základ jejich byznysu. A nasměrovat je k dlouhodobé prosperitě namísto boje o přežívání,“ myslí si generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Mastercard s tím chce nejmenším českým firmám a živnostníkům pomoci. Spojil se s humanitární organizací Care, Hospodářskou komorou ČR, Asociací malých a středních podnikatelů, Czechitas a s organizací Opero a jejich programem Do toho! a rozjíždí společně program Strive Czechia.
Česko je po Velké Británii teprve druhou evropskou zemí, kde byl program spuštěn. Cíle si klade v obou zemích stejné: pomoci malým podnikatelům s výzvami a překážkami, které stojí v cestě za dlouhodobým úspěchem v digitální ekonomice nové doby.
Program Strive je naplánovaný na tři následující roky a nabídne podnikatelům například sdílení zkušeností, mentoring, rozvojové programy, školicí materiály nebo osobní konzultace. Celková hodnota podpory dosáhne 5,5 milionu dolarů, tedy přes 128 milionů korun.
„Máme sice velmi ambiciózní cíle, ale věřím, že společně s našimi partnery dokážeme zajistit, aby měl program Strive Czechia skutečně pozitivní přínos pro jednotlivce i komunity, ve kterých fungují a které podporují,“ dodává Michal Čarný.
Přes 65 procent samostatných podnikatelů v průzkumu pro Mastercard uvedlo, že nemají přístup k žádné formě podpory, v případě malých firem se cítí odříznuto 21 procent dotázaných. Přitom často stačí vědět, kde podporu hledat. A i s tím chce Mastercard pomoci.
Jedním z přínosů programu Strive bude i propojení podnikatelů s poskytovateli finančních služeb, kteří jim mohou navrhnout finanční produkty na míru a pomůžou jim i s přístupem k centralizovaným zdrojům podpory digitalizace. V plánu je také posílení mentoringu a školení pro podnikatele, kteří tak zdarma získají přístup k poradenství.
Zvláštní důraz klade Strive Czechia na podnikatelky: nejméně sto tisíc podpořených podniků bude vedených nebo vlastněných ženami. „Jsme si jisti, že společně s našimi partnery přicházíme s takovým programem, který nejenže v této svízelné době pomůže podnikatelkám ze všech koutů Česka s digitalizací, ale v blízké budoucnosti se stane hnacím motorem pro zvyšování konkurenceschopnosti v mezinárodním měřítku,“ doplňuje senior viceprezidentka Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard Payal Dalal.