Letos zkraje roku spustil v anglickém Lynemouthu jednu z největších elektráren na biomasu na světě, do jejíž přestavby nalil astronomických 13 miliard korun. Ale ani to Daniela Křetínského nezviditelnilo v Česku tolik jako jeho dvě – v porovnání s tím – drobné investice z posledních dní.
Čtěte také: Křetínský mezi nejbohatšími lidmi světa. Takhle jsme ocenili jeho majetek
Nejprve vytrhl trn z paty Mezinárodnímu filmovému festivalu v Karlových Varech, který čtyři měsíce před zahájením přišel o generálního partnera – klíčových 15 milionů korun nakonec Jiřímu Bartoškovi do rozpočtu festivalu pošlou Křetínského firmy EP Industries a Mall.cz
Podruhé si pátý nejbohatší Čech řekl o pozornost hned vzápětí, když od francouzské skupiny Lagardère koupil zhruba za 1,8 miliardy rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku, včetně Frekvence 1 nebo Evropy 2 v čele s její největší hvězdou Leošem Marešem.
Hlavní hvězdy ranní show na Evropě 2 Patrik Hezucký a Leoš Mareš (Zdroj: FB Evropa 2)
Obě investice mají v první řadě ekonomický účel, protože nikdo jiný v českém byznysu nemá každou utracenou korunu promyšlenou na 100 tahů dopředu tak jako muž, který se prakticky bez vlastního kapitálu vypracoval na vlastníka jedné z největších energetických skupin v Evropě.
Oba obchody ale mají zároveň v pozadí ještě jeden podtext, který nabourává představu o důsledně pragmatickém rozhodování mladého miliardáře. Křetínský totiž dlouho platil za byznysmena, který se svojí právnickou precizností investuje hlavně do elektráren, dolů a plynovodů a který se světu běžných Čechů přibližoval snad jen miliony utopenými ve fotbalové Spartě, která je jeho vášní.
To se teď mění. Křetínský za pár drobných získá nálepku spasitele největšího filmového festivalu v Česku, a ještě si u toho může nenápadně dloubnout do konkurenční společnosti ČEZ, která naopak dala po 16 letech sponzorování nečekaně a na poslední chvíli od festivalu ruce pryč.
Křetínského holding EPH ji už před časem předstihl v množství vyrobené elektřiny (EPH je v tomhle ohledu už dvakrát větší než ČEZ), a teď ještě všem ukáže, že se mu daří skvěle, protože si na rozdíl od polostátní konkurence může dovolit Vary sponzorovat. Dokonalý marketing!
Generální partneři MMF v Karlových Varech se mění, oplatka zůstává.
Ve druhém případě je to trochu složitější. Křetínský už od roku 2013 spoluvlastní vydavatelství, které vydává deníky Blesk, Sport, E15 nebo časopis Reflex, a rádia potřeboval, protože jak říká jeho investiční partner Patrik Tkáč: „Když chcete v médiích přežít, musíte v nich růst.“
Mediální trh v Česku si mezitím rozebrali ostatní čeští miliardáři a rádia ze skupiny Lagardère byla vedle televize Nova, na kterou si ovšem brousí zuby Petr Kellner, posledním mediálním aktivem v zahraničních rukou – a tudíž potenciálně ke koupi. Křetínský má navíc na rozdíl od ostatních českých miliardářů neposkvrněnou pověst, takže byl pro opatrné Francouze ideální partner.
Ani tady nicméně nejde jen o finanční výsledovku, byť to nikdo nahlas neřekne. Už když Křetínský kupoval Blesk, přiznával, že chce, aby jeho noviny byly garantem toho, že i masy dostanou do ruky kvalitní zpravodajství, respektive něco, co jim pomůže zorientovat se v důležitých tématech.
Trochu spasitelsky chtěl zabránit tomu, aby se lidé stali politickými analfabety, kteří jsou v otázkách politiky snáze ovlivnitelní čistě marketingovými nástroji. Pak totiž hrozí, že se politická situace v Česku stane nestabilní, a to je to poslední, co Křetínský pro svůj byznys potřebuje.
A to tehdy ještě ani nemohl tušit, jak moc svoje mediální impérium začne využívat budoucí premiér Andrej Babiš. Když k tomu přidáte ještě fakt, že Babiše moc nemusí a dovedl by si na Hradě představit i lepšího prezidenta než Miloše Zemana, což měla změnit jeho pravá ruka Mirek Topolánek, pochopíte, proč teď pro něj může být tak důležité mít na své straně Leoše Mareše.