Od začátku invaze na Ukrajinu se ruské restaurace cítí jako v kleštích. Na jedné straně bojují o zákazníky, kteří se bojí zvyšujících se cen, na druhé řeší problémy s dodávkami potravin od svých zahraničních dodavatelů.
V Rusku funguje celkem šedesát devět restaurací na prestižním seznamu Michelin, z toho sedm podniků s jednou a dva se dvěma hvězdami. Nyní se hovoří o tom, že proslulí michelinští komisaři nebudou na protest proti ukrajinské invazi hodnotit letos restaurace v hlavním městě ruské gastronomie – Petrohradu.
Podle ruského Forbesu zažívají restauratéři i jejich dodavatelé velkou paniku a denně ručně upravují ceny. Sankce, zrušené lety do mnoha zemí, pád rublu a obtíže s místní logistikou způsobily růst cen v průměru o deset až pětatřicet procent.
Nejdražší jsou teď v Rusku položky, které se musí dovážet a rychle se kazí, především mořské plody a zelenina. Například dodavatelé zeleniny pro známou síť Dodo Pizza, která má v Rusku 570 poboček, museli jít s cenami nahoru až o pětačtyřicet procent.
Ani dobře skladovatelné potraviny nejsou vůči zdražování imunní. Italská mouka určená právě na pizzu zdražila o dvacet procent, jak ruskému Forbesu hlásila spolumajitelka petrohradské italské restaurace Tuttorosso.
„Někdo nám tvrdí, že musí zvýšit ceny kvůli rostoucímu euru a dolaru, ale my přitom víme, že se jedná o ruský výrobek,“ doplňuje Alexandr Muračev, spolumajitel restauračního holdingu Tigrus, kam spadá několik podniků v Moskvě.
Restauratéři se také museli rozloučit se vším objednaným zbožím, které se do Ruska dostávalo přes Ukrajinu. Kamiony sice změnily svou trasu a snaží se dostat k hranicím přes Polsko, jenže situaci znesnadňují velké zácpy, takže není jasné, kdy se potraviny dostanou do cílové destinace.
Některé restaurace výrazně mění menu. Chybí například avokáda či sýry z Holandska – Nizozemsko odmítá nakládat zboží do kontejnerů směrujících do Ruska.
Zároveň dodavatelé požadují platbu okamžitě a bez zálohových faktur si nárokují celou částku. Restauratéry také trápí dramatický úbytek hostů: od začátku války měly návštěvy restaurací podle ukrajinského Forbesu klesnout až o sedmdesát procent.
Situaci přesto nelze generalizovat. Například podniky na Sibiři prý větší úbytek hostů nezaznamenávají, stejně jako gastroscéna ve Vladivostoku nebo Chabarovsku. Řada majitelů restaurací doufá, že po prvotním šoku z války budou Rusové do podniků chodit i proto, aby přišli na jiné myšlenky.