Společnost Toyota Motor Europe (TME) otevřela v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic megahub pro automobily, který bude sloužit pro finální úpravy vozů značky Toyota a Lexus podle požadavků zákazníků.
Využívat ho budou kromě Česka i další evropské závody japonské společnosti, přičemž ročně jím má projít až 350 tisíc aut.
TME do vybudování logistického centra, které je největším v evropských závodech Toyota, investovala sedmnáct milionů eur, tedy podle aktuálního přepočtu zhruba 429 milionů korun.
Otevření centra je podle TME významným krokem v logistické strategii společnosti. Automobilový průmysl se podle prezidenta Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Roberta Kimla přesouvá od pouhé výroby a prodeje aut.
„Pokud budeme jen vyrábět, staneme se hardwarovou firmou, která vyrobí, ale byznys a možnosti nastávají právě v tom, že nabízíte další služby,“ řekl Kiml. Uvedl také, že kolínský závod je v užším výběru koncernu pro výrobu elektromobilů v Evropě.
Servis, který podle něj novinka zajistí, je začátkem cesty, jak v budoucnu dál zkvalitňovat služby.
Operace megahubu mají zejména zlepšit kvalitu příslušenství a zkrátit dobu dodání aut. Rovněž zvýší možnosti přizpůsobení zvýšením takzvaných předprodejních služeb, které aktuálně provádějí prodejci.
Závod v Kolíně nyní vyrábí dva modely aut se spalovacími motory, a to Aygo X a Yaris, druhý z modelů rovněž v hybridní verzi.
Zda se v Kolíně začnou vyrábět také elektromobily, má vedení Toyoty rozhodnout koncem letošního nebo začátkem příštího roku.
Podle Kimla je kolínský závod mezi evropskými továrnami v užším výběru. Závazek Toyoty podnikat v České republice podle něj dokazuje i nově spuštěná investice. „Čím větší hodnotu máte, čím více vytváříte potenciál budoucího byznysu, tím je vaše šance větší,“ uvedl.
Kiml, který je u nás také viceprezidentem Sdružení automobilového průmyslu, podporuje iniciativu ministra dopravy Martina Kupky na úpravu emisních limitů v zemích Evropské unie.
Kupka nedávno uvedl, že další členské státy vyzve, aby EU v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů.
Naplnění cíle prodejů považuje za nepravděpodobné kvůli snížení evropské poptávky po vozidlech na elektrický pohon. Podle Kimla nerespektuje masivní přesun do elektromobility potřeby zákazníka.
„Jedna věc jsou nabíječky a možnost nabít si komfortně kdekoli, druhá věc jsou zdroje, které Evropa nemá, a má je Čína, a tím se stáváme závislí na někom jiném a zisk bude odcházet jinam, protože zdroje budete muset nakoupit, třetím bodem ale je i uživatelnost těchto automobilů,“ řekl Kiml.
Potřeby zákazníků se podle něj liší a technologie ještě není dostatečně vyvinutá, aby mohla uspokojit všechny. Možností, jak snížit emise oxidu uhličitého, je podle něj víc než čistá elektromobilita. „Ale my jsme to zúžili, protože tlačíme jen jedním jediným směrem,“ doplnil Kiml.
Kolínský megahub, který zaměstná více než padesát lidí, bude sloužit kromě České republiky pro Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Na několik evropských továren je napojen železnicí.
Kolínská automobilka letos do konce října vyrobila 191 206 automobilů, což je meziročně zhruba o čtvrtinu víc. Téměř z poloviny tvořily produkci hybridní vozy Yaris HV.
Loňskou produkci však zásadně poznamenaly neplánované odstávky kvůli nedostatku některých dílů. V letošní výrobě zatím zásadnější odstávky nebyly.
Za poslední účetní rok utržila automobilka z prodeje výrobků a služeb za poslední účetní rok 73,6 miliardy korun.
Od dubna 2023 do konce letošního března dosáhla po zdanění zisku 2,46 miliardy korun. Podle výroční zprávy loni zaměstnávala přes 3200 lidí.