K tomu, abyste si založili byznys, je občas potřeba čas. A taky vůle hledat na trhu byť ty nejmenší díry. Jednou z cest může být i to, když se podíváte do českých šatníků, konkrétně těch pánských.
Tahle oblast – tedy pánská móda – u nás totiž zažívá celkem slušný rozvoj a své štěstí v ní zkoušejí i Kryštof Kodl a Petr Jůza, spolužáci z gymplu, kteří si už kdysi plánovali, že spolu budou podnikat. Jen pořád nevěděli, co by mohli dělat, a tak každý začal dělat něco jiného. Petr Jůza se vydal na dráhu módního poradce a Kryštof Kodl se zase začal věnovat marketingu. Teprve před dvěma lety je napadlo spojit své know-how, a tak vznikla pánská módní značka – Friendly Suits. „Chceme, aby naše obleky byly přátelské, abyste si prostě řekli můj oblek je můj kámoš,“ říkají.
„Často v Praze vidíte úspěšného a bohatého chlapa, co má na sobě tričko s plachetnicí, to je přece škoda, mohl by vypadat líp,“ popisuje Kryštof Kodl.
Plány elegánů z Friendly Suits jsou opravdu velké. V budoucnu by chtěli v Praze otevřít módní dům jako je francouzský Berluti a expandovat do Asie, hlavně do Číny. Tamní klientela je podle Kryštofa Kodla lačná po západní produkci a ručně šitém oblečení. „V Číně je 10 procent milionářů, kteří už odmítají konzumovat tamní produkci. Přijde jim nekvalitní nebo se tam naopak dovážejí evropské značky, které jsou příliš drahé. Velkou inspirací nám jsou italští výrobci bot, kteří všechno zboží posílají do Asie. Mají speciální divize orientující se výhradně na tento trh. My bychom chtěli jít tou samou cestou.“
Všechno má ale svůj čas, i když v tomhle případě celkem zrychlený. Byznys Friendly Suits začal před dvěma lety, kdy ještě neměli žádné vlastní prostory a s klienty jednali v kavárně. Produkčně to bylo ale prý hodně náročné, navíc frekvence schůzek se stále zvyšovala, a tak si otevřeli ateliér na pražském Žižkově. Ten ale po krátké době opustili, protože jim nestačil. Zakázek bylo stále víc a oni věděli, že potřebují něco většího.
Asi před měsícem se proto přestěhovali do reprezentativnějších prostorů Neubergovského paláce v Panské ulici v Praze, kde otevřeli obchod se svými vlastními produkty. Tedy až na boty, které si dovážejí z Itálie. I to se má ale brzy změnit. Navázali totiž spolupráci s českým ševcem Erikem Martinem Lawartem a už během října by měli představit svoji první kolekci rámových bot.
Na cestě za úspěchem jim výrazně pomohl nový partner Pavel Jaroš, který do firmy investoval výměnou za 25% podíl v podniku. Jen díky prostředkům z čerstvě uzavřeného partnerství si mohou Friendly Suits dovolit růst. Jaroš jim chce během pěti let pomoct s expanzí na východ a budovat firmu s tržbami v řádech desítek milionů korun ročně.
Během prvního roku se obrat Friendly Suits vyšplhal na 5 milionů korun a letos by se měl zdvojnásobit.
Své know-how si ale oba mladíci nechávají pro sebe. Prozradili jen, že měřenkové obleky jim vyrábí menší firma na Moravě a ty dražší na míru v Praze jejich vlastní krejčí z vídeňské školy. Látky si dovážejí většinou z Itálie. „Tahle země je prostě napřed s designem a kvalitou látek. Nebojíme se kupovat i odvážné barvy, chceme být kreativní. A k tomu se snažíme vést i naše klienty, vysvětlujeme jim, že černý oblek je dobrej možná tak na pohřeb.“
To, že jsou Kryštof Kodl i Petr Jůza hraví, je vidět i v tom, jak se propagují na Facebooku. Koncem července spustili kampaň Hoď tátu do parády!, kdy měli zájemci možnost získat košili zadarmo, pokud přivedou své otce a nechají jim navrhnout nový outfit. Pár takových se jim opravdu podařilo nalákat.
Autor: Dominika Bártová