Pracovně se jí říká „tramvaj na dvou lanech“. Prostorná kabina, která pojme osmdesát až sto lidí má nahradit tu, která jezdila na Ještěd v Liberci ještě před třemi lety. Nově by měla začínat lanovka už u konečné zastávky tramvaje v Horním Hanychově a o její podobu se má postarat designérka Anna Marešová.

Ta také v krajském městě představila dnes večer svou vizi, jak by mohla vypadat. Ve hře jsou zatím dvě varianty, zastupitelé by měli během pár týdnů rozhodnout, kterou pošlou do finále. Oba návrhy ale splňují jak bezpečnostní, tak i estetickou normu. Pro designérku byla důležitým pojítkem ikonická stavba Ještědu.

„Podstatné pro nás bylo zvolení typu lanovky. Na výběr bylo víc variant, oběžná se vyloučila prakticky hned, a s ohledem na bezpečnost i na podmínky, které na Ještědu panují, si myslím, že nejvhodnější je právě systém tramvaje na dvou lanech,“ upozorňuje Anna Marešová.

Tvarově se kabinky příliš neliší, první varianta se více podobá té původní. Obě ale počítají s průhledem uprostřed, kdy cestující uvidí pod sebe. Je to jakýsi zábavný prvek, který designérka nakonec do návrhu přidala. Původně to přitom vůbec nezamýšlela, i když podobně hravá byla už u návrhu lanovky na pražský Petřín, kdy na sebe kabinky při míjení mrkají.

„Vzhledem k tomu, že Ještěd vznikal koncem šedesátých let, kdy bylo velmi populární české sci-fi, tak jsme si říkali, že by bylo fajn do toho návrhu dát nějakou jemnou interakci, která bude zábavná pro děti i dospělé. Využili jsme toho otvoru uprostřed, kudy se budou lidé dívat dolů a v určité chvíli se tam spustí kužel světla, který navodí pocit, že přistává UFO. Vidět to ale bude jen v horní stanici,“ prozrazuje designérka.

Barevně nemají být kabinky nijak extrémní. I tady ctila autorka stříbrnou a bílou barvu Ještědu. Vnitřní část lanovky je světlá, v jedné variantě s podlahou, která vypadá jako dřevěná, v druhé variantě s klasikou, jež se dává do veřejné dopravy. Lanovka je určená pro sto lidí, počítá se i s šesti místy na sezení.

Svůj design budou muset dostat i stanice, protože jde o úplně nový systém a dráha povede trochu jinde, než dosud. Přibude dolní stanice i mezistanice. Jiné budou muset být i sloupy.

„Kabinka na dvou lanech jezdí třeba v rakouském Bezau, kde je trochu menší, ale zážitek je to velký. Tím, že potřebuje o mnoho méně sloupů, které cestou ani nevidíte, máte pocit, že se vznášíte ve vzduchu. Přitom je to ale velmi stabilní a bezpečný systém, uchycený do dvou bodů,“ vysvětluje Marešová.

Původní visutou lanovou dráhu na Ještě vlastnily České dráhy. V provozu byla až do konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a tragicky zahynul její průvodčí. Aby mohla lanovka dál fungovat, musí se vybudovat nová. A protože České dráhy do obnovy investovat nechtějí, dohodly se s městem, že mu pozemky i stavby, které vlastní, odprodají za více než osmatřicet milionů korun.

Podle předběžných odhadů a podle studie, kterou si nechalo město nedávno zpracovat, by nová lanovka, která přepraví kolem pěti set lidí za hodinu, měla vyjít na přibližně čtyři sta milionů korun bez daně. Částka ale bude pravděpodobně ještě vyšší. Provozní náklady jsou spočítané na více než půl milionu korun ročně. Stavět by se měla začít za dva roky a do provozu by měla jít v sezoně 2028/2029.