Lanovou dráhu na Petřín zrekonstruuje firma Metrostav DIZ. V soutěži, kterou vypsal pražský dopravní podnik, zvítězila s nabídkou zhruba 134 milionů korun bez DPH, sdělila mluvčí Pražského dopravního podniku Aneta Řehková.
Rekonstrukce trati by měla trvat rok, dalších pět až šest měsíců zabere instalace dopravního systému a jeho testování. První cestující by se novou lanovkou s vozy vytvořenými studiem Anna Marešová designers mohli svézt ve třetím čtvrtletí roku 2026. Lanovka je mimo provoz od loňského září, kdy trať poničily silné deště. Pražský dopravní podnik ji kvůli plánované kompletní rekonstrukci už neopravoval.
Rekonstrukce začne v polovině března odvozem obou vozů petřínské lanovky. Jeden poputuje do Ústředních dílen dopravního podniku v Hostivaři, kde bude dočasně umístěn, než pro něj vytvoří místo v Muzeu MHD ve Střešovicích. Druhý bude odvezen do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
„Pro nové vozy využijeme stávající strojovnu. V obou stanicích budou s ohledem na novou technologii kompletně modernizovány velíny pro řízení obou vozů. Vozy závazně objednáme na konci letošního března tak, aby se obě investiční akce potkaly ve stejném termínu a na zrekonstruované trati mohla ihned začít homologace nových vozů,“ uvedl místopředseda představenstva Pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Jakmile budou staré kabiny pryč, bude odstraněn systém lanovky včetně kolejnic, obslužného schodiště, sloupů osvětlení a inženýrských sítí pod drážním tělem.
Nestabilní svah zpevní pět stěn složených ze železobetonových mikropilot. Jejich přesné umístění, hloubka a počet mikropilot ve stěně byly určeny rozsáhlým geotechnickým průzkumem a statickými výpočty. Čtyři stěny budou mezi spodní stanicí a mostem Nebozízek, pátá nad Nebozízkem. Stěny budou v hloubce deset až patnáct metrů přes celou šířku dráhy.
Na zpevněném podkladu firma vybuduje železobetonovou deskovou konstrukci dráhy, na níž osadí kolejovou část. Součástí stavby bude i nový systém odvodnění tratě a instalace osvětlení lanové dráhy.
V roce 2016 dopravní podnik vyměnil nosnou konstrukci mostu Nebozízek včetně nástupiště. Tyto části zůstanou zachovány, v plánu jsou pouze nezbytné opravy mostu. Zároveň s rekonstrukcí lanovky odvodní hlavní město Petřín. Obě investice budou navzájem koordinovány.
Kromě rekonstruované trati z Újezdu na petřínský kopec bude mít lanovka také nové vozy podle designu studia Anna Marešová designers. Vozy mají být prosklenější, budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení na trati na sebe vozy zablikají. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 osob.
Lanová dráha z Újezdu na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Vodou poháněná lanovka fungovala do roku 1921 a znovu byla otevřena u příležitosti sokolského sletu v roce 1932, a to na elektrický pohon.
Petřínská lanovka patří k vyhledávaným turistickým atrakcím, nabízí nevšední výhled na město a zájemce vyveze k Petřínské rozhledně, bludišti nebo Štefánikově hvězdárně. Je součástí pražské MHD, kterou využívají například studenti vysokoškolských kolejí na Strahově či lidé navštěvující restaurace, dětská hřiště nebo zahrady a sady na Petříně.