Jestli se někdy americký automobilový trh otřásl v základech, bylo to v noci na 10. srpna, když Cadillac představil nový Escalade. Obří SUV bude jezdit jen na elektřinu.
Z pohledu řidiče usazeného ve středu Evropy, pro něhož představa velkého auta končí u Škody Kodiaq, to možná tak nevypadá, ale tohle je přelom.
Sportovní hvězdy, rapeři, americké tajné služby, firmy zajišťující transport VIP zákazníků, špičky byznysu, hollywoodská smetánka… Kdo má v Americe dost peněz, tomu v garáži parkuje Cadillac Escalade. Rozměrné garáži, je potřeba dodat.
Nejenom proto, že tam těch aut bude určitě víc – Escalade se zatmavenými bočními okny je prostě obr. Na délku může mít až 5,7 metru, na šířku dva a na výšku jen o deset centimetrů míň. Uvnitř je pak tolik prostoru a luxusu, že by se v něm dalo na dovolené bydlet a mezi první a druhou řadou sedaček kopat nohejbal.
Pod kapotou mívá Escalade benzinový osmiválec 6,2 litru v nejsilnější verzi s výkonem 690 koní a spotřebou, kterou radši nechcete znát. Stačí fakt, že nádrž má tohle auto na sto litrů benzinu.
Jenže jak se zdá, proradní úředníci z bruselské centrály Evropské unie už o elektromobilitě přesvědčili i obří americký koncern General Motors, pod který Cadillac společně se značkami Buick, Chevrolet nebo GMC spadá. Dokazuje to i plán koncernu utratit půl miliardy dolarů za proměnu továrny v Texasu, kde mají nová elektrická SUV vznikat.
To je samozřejmě jen pokus o vtip, protože jsou to Američané, kdo vlastní Teslu, největšího výrobce elektromobilů na světě. A jsou to Američané, kteří už před dvěma lety v čistě elektrické verzi představili pick-up Ford F150, v zámoří desítky let nejprodávanější auto.
Krátce poté navíc ve variantě do zásuvky přidali legendární Hummer. A zájem zámořských zákazníků ukazuje, že i v kategorii obřích aut není elektromobilita problém.
Teď tedy přišla řada i na Cadillac Escalade, který v elektrické verzi dostal označení IQ.
Aby i ve variantě nehltající galony benzinu dokázal Escalade uspět, musí toho hodně nabídnout. Automobilka proto využila obřích rozměrů auta a podlahu mu doslova nacpala bateriovými články.
Celková kapacita baterie je tak 200 kilowatthodin (pro srovnání – Škoda Enyaq iV má nanejvýš 77), což má stačit na 450 mil jízdy. Pro nás Evropany jde o nějakých 720 kilometrů.
Záplavu technických detailů automobilka vzhledem k tomu, že Escalade IQ se poblíž Detroitu začne naplno vyrábět až příští rok, zatím nezveřejnila. Ale to základní už se ví.
Především výkon má být masivní: 750 koní a zrychlení z nuly na sto za pět sekund. Pokud jde o dobíjení, při premiéře padla informace, že energii na sto šedesát kilometrů jízdy nasosá auto na nejrychlejších dobíjecích stojanech za deset minut.
Domácí dobíjení tak velké baterie ale zabere věčnost: v případě, že by někdo teoreticky doma nabíjel z nuly do sta procent procent, nevystačí ani s třiceti hodinami.
V interiéru se nedá čekat nic jiného než spousta místa, luxusních materiálů a nejnovější techniky. Hi-tech svět představuje hlavně obří sestava dotykových LED displejů, které zabraly celou palubní desku. Ty doplňuje další displej na středovém tunelu a další tři pro cestující vzadu. Fyzická tlačítka v tomhle autě ale budou hledat hodně dlouho.
Určitě si ale všimnou zvuku audiosystému postaveného ze čtyř desítek reproduktorů. Lehce překvapivá je pak absence pravé kůže, kterou nahradí umělá varianta.
Cena elektrického Escalade? Na americkém trhu bude startovat na 130 tisících dolarů, takže zhruba 2,85 milionu korun. Jde o částku, která u benzinového Escalade odpovídá nejsilnější benzinové variantě, a bude tak zajímavé sledovat, čemu dají Američané přednost.