Legendární české tenisky Botas nejspíš nezaniknou. V jejich produkci hodlá pokračovat mladý zlínský obuvník Václav Staněk.
Zakladatel výrobce bot Vasky už jedná o převzetí ikonické značky, která začátkem roku skončila v likvidaci. „Botas považuji za symbol českého obuvnictví, mám zájem pokračovat v jejím odkazu,“ píše pětadvacetiletý Staněk v prohlášení, které má Forbes k dispozici.
Tuzemský průkopník na poli výroby sportovní obuvi, která započala roku 1963, koncem roku zastavil výrobu, aby se pár týdnů nato ocitl v likvidaci. Podle jejího dosavadního majitele, společnosti Benal podnikatele Františka Nestávala, srazilo Botas na kolena výrazné zdražení energií i nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.
Obuvnické firmě ze Skutče na Chrudimsku, která předloni utržila přes 39 milionů korun, se v posledních letech hospodářsky nedařilo. 2020 zakončila s bezmála třímilionovou ztrátu a následující rok se jí podařilo překlopit do zisku po zdanění 7,7 milionu korun jen díky odprodeji nepotřebných nemovitostí. Bez nich by opět vykazovala červená čísla.
Podle informací Forbesu jsou jednání mezi oběma stranami v již pokročilé fázi. Václav Staněk, jehož byznysové portfolio zahrnuje vedle Vasek také nábytkářskou firmu Wuders, výrobce kožených doplňků Bagind nebo značku spodního prádla Paon, se chystá odkoupit ochrannou známku značky, výrobní dokumentaci a některé stroje.
O továrnu ve Skutči zájem nemá, výrobu však chce nadále ponechat na území České republiky, což bylo přání i současného vlastníka.
„Když jsem Vasky zakládal, dal jsem si za cíl, aby v Česku i nadále žila poctivá ševcova. Aby české boty zůstaly součástí naší země, nikoli jen její historie. Firma Botas byla jedním z důvodů, proč jsem věřil, že je to reálné,“ pokračuje v odůvodnění člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2019.
Připravovaná transakce má však malý, ale podstatný háček. Staněk přiznává, že mu na odkup v současnosti schází finanční prostředky. Rozhodl se proto uskutečnit výprodej vlastních bot Vasky, od nějž si slibuje prodej minimálně osmi tisíc párů. Právě takový počet by měl dle jeho slov stačit k vygenerování potřebného množství peněz.
Obchod, jehož konkrétní výši nechce žádná ze zúčastněných stran detailněji komentovat, by to tak – za předpokladu odečtení nákladů na výrobu prodaných bot – mohlo ohodnotit na několik jednotek milionů korun. Pro představu: když skupina Natland loni kupovala ochrannou známku značky Pietro Filipi, zaplatil za ni necelých pět milionů.
„Věřím, že se nám to podaří, a že zachováme legendární obuvnickou značku, která by rozhodně neměla zůstat jen historií. Legendy totiž žijí věčně a už teď mám v hlavě vizi, jak by příběh tohoto obuvnického symbolu mohl pokračovat,“ tvrdí Václav Staněk, který loni skrze Vasky prodal boty za 260 milionů korun.
EBITDA společnosti se zároveň přiblížila patnácti milionům korun, což je vůbec nejlepší výsledek v její historii.