Loni se stalo cosi nezvyklého v království dánském. Lego, nejziskovější hračkářská firma současnosti, hledalo cesty, jak zákazníky odradit od nákupu svých krabic plných plastikových kostiček.
Konkurence si možná ťukala na čelo, když tehdy společnost umírnila své reklamní aktivity. Jenže důvod byl jednoduchý – firma nebyla schopna vyrábět víc, aby zasytila hlad zákazníků v Americe, která je po Evropě druhým nejvýznamnějším trhem. Společnost se však nadechla a o skoro čtvrtinu už navýšila své kapacity. Na všech frontách.
Roky byl pro Lego dvouciferný procentuální nárůst zisků normou. Malým překvapením proto bylo, když dánský výrobce oblíbených dětských stavebnic reportoval výsledky letošního prvního pololetí. Společnost má ale pro 1,8procentní pokles dobré vysvětlení – přibírá nové zaměstnance a do toho výrazně investuje do infrastruktury.
Čtěte také: Hračky Kovap: zdobily váš pokojíček, dnes z nich je milionový byznys
Zhruba každý čtvrtý z 18,5 tisíce zaměstnanců do firmy přišel v posledních šesti měsících a za stejnou dobu firma zprovoznila továrnu v Číně (Asie je dnes motorem růstu) a ty v Maďarsku a Mexiku zase kapacitně rozšířila. I v Česku Lego v posledních letech investovalo, u Kladna již stojí tři jeho výrobní haly.
A existují znaky, které žádají ospravedlnění těchto investic. Příjmy firmy stouply během prvního pololetí o svižných 11 procent, což management přikládá inovacím produktových linek. Aktuální výdaje sice Legu v krátkodobém horizontu ublíží, ale finanční ředitel John Goodwin i jeho kolegové hledí do vzdálenější budoucnosti. „Chceme kostkami zásobovat ještě víc dětí v ještě více částech světa,“ vysvětloval pro server Quartz. Do druhého poločasu tak má Lego potenciál připsat si skvělé výsledky, protože toto období je obvykle pro výrobce hraček nejzásadnější.
Jedním z důvodů, proč si Lego tak masivní investice může dovolit, jsou majetkové poměry – jde totiž o rodinnou firmu. Zato její američtí protivníci Hasbro a Mattel se musí každé čtvrtletí zpovídat akcionářům. „Přestože vydělávání peněz je v byznysu důležité, rodinné hodnoty jsou podstatnější,“ tvrdí Jorgen Vig Knudstorp, CEO a první nerodinný šéf značky.
Čtěte také: Nafukovací hračky z Fatry vyhrály Czech Grand Design. Teď míří do světa
I tak Lego umí na prodeji plastových kostiček vydělávat. Jeho obchody táhnou zavedené řady City, Ninjago nebo Star Wars a navzdory zvýšeným výdajům snadno svými zisky překonává konkurenci – jak výrobce Transformes, firmu Hasbro (Lego za první půlrok 2016 vydělalo 523 milionů dolarů proti 101 milionům u Američanů), tak Mattel a jeho Barbie (ten dokonce uvádí ztrátu 92 milionů).
Je to velký obrat, protože dekádu nazpět se Lego řítilo k bankrotu a teprve pod Knudstorpem se z něj stal prosperující brand. V době temna mělo Lego zhruba stejně zaměstnanců jako Hasbro dnes (pracuje pro ně pět tisíc lidí), od té doby však jeho počty vzrostly více než trojnásobně. Ačkoliv jeho další rival Mattel zaměstnává daleko více lidí (má 31 tisíc zaměstnanců), Lego je efektivnější díky vyšším výnosům i zisku na jednoho pracovníka.
V Česku Lego působí 16 let a před dvěma lety zde ohlásilo investici do rozšíření výroby v celkové výši 1,7 miliardy korun. Z původních 80 zaměstnanců jich jsou dnes ve třech výrobních halách víc než dva tisíce. Dánská firma navíc s Kladnem, kde haly stojí, počítá i pro svůj budoucí globální vývoj. Chce sem přivést více výzkumu, vývoje i nových technologií.
Pokud se všechny investice Lega vyplatí, mohlo by se svým konkurentům ještě vzdálit. Teď začínají pravé Star Wars ve světě hraček.