Práce na dálku, nákup na dálku, škola na dálku… Pandemie koronaviru naučila Česko v mnohem větší míře využívat online technologie. A může změnit také přístup ke zdravotní péči. I doktoři se učí ordinovat na dálku.
Na virtuální figuríně označuji, že mě píchá v pravém boku, vyťukávám, jak často a kde přesně mě bolí. Dostávám kontakt na několik vhodných lékařů. Vybírám si podle hodnocení a jejich služeb a kliknu. Doktor je okamžitě k dispozici. Může to být slepák? ptám se poněkud vystrašeně. Lékař mě uklidňuje a ptá se na další příznaky. Konzultace probíhá online. Po telefonu, formou videocallu nebo chatu.
Tak nějak funguje telemedicína. Tedy její základní forma, která se rozjíždí i v Česku. Online přístup do ordinací už umožňuje několik platforem. Moderní aplikaci teď spouští také český startup Doktor do kapsy. A její autoři směle tvrdí, že brzy dají uživatelům do ruky (i do kapsy) kompletní zdravotní hub. Online konzultace má být jen jednou z mnoha možností základní moderní péče. Podívejte se, jak technologie může změnit systém zamrzlý v minulém století.
Kdekoli a kdykoli
Doktor do kapsy nemá být virtuální nemocnice, ale služba, která propojí pacienty a lékaře. Prvním poskytne komfortní a rychlý přístup k základním službám. Pro ty druhé je to platforma, přes kterou mohou poskytovat moderní péči a vydělat si novou cestou.
Aplikace pro telefony, tablety i počítače umožní pacientům propojení s praktickými lékaři, pediatry, zubaři, ale i dalšími specialisty zhruba v 50 oborech. Umí je filtrovat podle příznaků a potíží, které pacient označí. Ukáže vhodné doktory na mapě, informuje, jestli jsou online, jaké mají uživatelské hodnocení a jaká je jejich cena za konzultaci. V historii si může uživatel vyhledat lékaře, se kterým měl dobrou zkušenost a kterému už důvěřuje.
Pokud má být doktor skutečně online, musí být k dispozici kdykoli odkudkoli. A okamžitě. „Aplikaci nevypínáme. Záleží na každém lékaři, kdy bude dostupný. Každý si může nastavit, kdy bude přijímat hovory a kdy bude mít pauzu,“ popisuje spoluzakladatel projektu Ondřej Žáček.
Online filtr pacientů
Cílem není poskytovat na dálku diagnózu, to lékaři ani nemohou. Online medicína funguje spíš jako prvotní filtr. Lékař může pacienta uklidnit, dát mu základní rady a sledovat vývoj stavu, podle kterého pak doporučí osobní návštěvu nebo přímo vhodného specialistu.
Odpadá tak vysedávání v přeplněných čekárnách, nemusíte přebíhat od jednoho doktora k druhému pro papír s doporučením, míříte rovnou tam, kde vám nejlépe pomůžou.
„Rodiče jsou často ve stresu, protože netuší, co jejich děti trápí. Online konzultace s pediatrem může stres odbourat a zároveň zabránit zbytečným cestám na pohotovost ve chvíli, kdy to zdravotní stav nevyžaduje. Okamžitá rada a uklidnění můžou být v takové chvíli hodně cenné,“ doplňuje Jaroslav Ptáček, který do projektu Doktor do kapsy vstoupil jako investor a zároveň se podílí na přípravě aplikace.
Do online prostoru se můžou přesunout pacienti s běžným nachlazením, což by odlehčilo přetíženému systému. A naopak – konzultace na dálku je pohodlnou cestou k základní péči i pro lidi, kteří nechtějí ztrácet čas otravným cestováním a čekáním, proto často potíže radši přecházejí.
Léky v telefonu
Doktor do kapsy se rozjíždí v základní verzi, která umožní propojení mezi pacienty a lékaři. V další fázi nabídne i další služby, které by měly být dostupné od září.
„Sám mám problémy se srdcem, beru 11 prášků v různou dobu. Někdy mi to splývá a nepamatuji si, jestli už jsem si daný lék vzal, nebo ne. Také si musím hlídat, kdy mi které léky dojdou,“ říká Jaroslav Ptáček.
Do aplikace si zadá, které prášky bere a kolik mu jich v balení zbývá. Pokaždé, když si má vzít lék nebo když mu některý bude docházet, dostane notifikaci. Díky propojení s e-shopy lékáren si bude moci rovnou objednat nové. Aplikace uživatele upozorní, že se blíží čas pravidelné prohlídky, očkování nebo že přichází sezona klíšťat či pylových alergií.
Virtuální zdravotní karta
Uživatel si může do aplikace zadat kompletní informace o svém zdravotním stavu – výsledky předchozích vyšetření, prodělané vážné nemoci, úrazy, operace, rodinnou anamnézu. Lékařům to umožní na dálku rychleji posoudit jeho stav a poskytnout přesnější radu. Během videocallu s doktorem je možné mu veškeré informace zpřístupnit.
„Pacient má vždycky volbu, jestli osobní informace lékaři poskytne, nebo ne. Pokud ano, lékař je může vidět jen po dobu hovoru, pak už k nim nemá nikdo přístup. Celá aplikace je postavená na dobrovolnosti a udělení souhlasu. Pokud uživatel nechce, nikdo jeho data neuvidí, zůstanou na jeho vlastním úložišti,“ vysvětluje Ptáček.
Startup pacientům slibuje stoprocentní kontrolu nad jejich intimními daty. Firma investovala stovky tisíc do šifrování dat, náročných bezpečnostních testů proti hackerským útokům i celkového auditu. Platforma splňuje GDPR a zároveň chrání lékaře, aby neporušovali legislativu. „Investovali jsme do nejlepších expertů a právníků na trhu, doufáme, že se nám to vrátí na důvěře pacientů i lékařů,“ říká Jaroslav Ptáček.
„Naprosté soukromí je klíčové. Pokud bychom zklamali důvěru uživatelů, celý systém zkrachuje. Nemůžeme si dovolit selhat,“ doplňuje ho Ondřej Žáček.
Chytré přístroje
Telemedicína v budoucnosti umožní lékařům online sledovat stav jejich pacientů, například po operaci srdce nebo u nemocných cukrovkou. Chytré přístroje měří tlak, srdeční aktivitu, hodnoty z krve. Podobných technologií bude přibývat. Lékaři by tak mohli dostávat upozornění ve chvíli, kdy u dlouhodobých pacientů přeskočí průběžně sledované hodnoty nastavené limity. Díky lokalizaci pak budou moci v kritických situacích rovnou poslat k pacientům sanitku.
„Je to zatím hudba budoucnosti, ale chceme být připraveni. Aplikaci proto vyvíjíme tak, aby umožnila propojení s chytrými přístroji a posílání dat na dálku,“ tvrdí Žáček. „Nesnažíme se vytvářet žádný matrix, ale přemýšlíme o tom, jak může technologie poskytnout uživatelům komfort a kompletní službu. A v budoucnu pokrýt celý proces od chvíle, kdy má člověk nějaký problém, až do momentu, kdy mu je dobře,“ dodává.
Lékaři budoucnosti
Doktor do kapsy má zefektivnit celý proces komunikace. Lékaři mají za pacienty na dálku zodpovědnost, sami posoudí, kam mohou při vzdáleném posouzení stavu konkrétního pacienta zajít, sami si nastaví ceny i čas, kdy budou online. Každý uživatel předem vidí, kolik za pohovor zaplatí.
Platí se přímo v aplikaci prostřednictvím předem nabité virtuální peněženky. Doba jedné konzultace není omezená časem a služby může svým zaměstnancům hradit i zaměstnavatel v rámci firemních benefitů. „Lékaři dostávají nový pracovní nástroj, který jim umožní zajímavé výdělky nad rámec jejich platu. Je to pro ně motivace a pacient si platí za komfort, který dostane. Nakonec ho to vyjde levněji, než kdyby pokaždé cestoval k lékaři a ztrácel čas,“ říká Jaroslav Ptáček.
Startup bude vydělávat na provizích z každého zprostředkovaného online kontaktu. Se svým systémem hodlá proniknout i na další trhy a postupně vytvořit mezinárodní ekosystém, pro který bude hledat silného investora. U každého lékaře má kromě jeho specializace, taxy a uživatelského hodnocení svítit i to, jakým jazykem se domluví. Když budete v zahraničí, můžete se tak spojit nejen se svým lékařem doma, ale i s doktorem v dané zemi, se kterým se případně domluvíte anglicky.