Švédský startup a výrobce letadel Heart Aerospace prohlašuje, že první let elektrického letadla ES-19 pro devatenáct osob s doletem 400 kilometrů se uskuteční už v roce 2024. O dva roky později pak plánuje zahájit dodávky těchto letadel pro komerční využití.
Švédům zřejmě věří americký letecký gigant United Airlines, který si u startupu objednal sto letadel typu ES-19. V prvním velkém kole financování vybrali Heart Aerospace 35 milionů dolarů. Společně s United Airlines do elektrických letadel investovali také Mesa Air Group či Breakthrough Energy Billa Gatese.
„Nechceme čekat na padesáti, sedmdesáti či sto místná letadla,“ uvedl prezident investičního fondu United Airlines Mike Leskinen pro agenturu Reuters. „Chceme investovat do společnosti, o které si myslíme, že má velký technologický náskok, s nadějí, že s nimi v průběhu času budeme pracovat na letadlech většího měřítka“.
V letošním roce dopravce také investoval a ohlásil objednávku ve společnosti elektrických letadel Archer. United Airlines uvedly, že do roku 2050 sníží své emise skleníkových plynů o sto procent.
Letadlo ES-19 má být regionální letoun, který bude místo tradičního tryskového paliva poháněn baterií a elektromotory. Zakladatel Heart Aerospace a letecký inženýr Anders Forslund uvedl, že se v prvních fázích komerčního provozu letadel společnost zaměří na kratší trasy.
Linky, které chce United Airlines s elektrickými letadli provozovat, by měly fungovat mezi mezinárodním letištěm v Chicagu a Purdue Univesity Airport. Další trasa by měla spojovat San Francisco a letiště Modesto City-County.
O dvacet kusů elektrických letadel také projevily zájem finské národní aerolinky Finnair. Heart Aerospace je jedním ze zakládajících členů Severské sítě pro elektrické letectví (NEA), která byla založena v roce 2019. Toto severoevropské konsorcium si stanovilo za cíl podporovat rozvoj elektrického letectví.
Finnair je společně se dalšími dvěma leteckými společnostmi Scandinavian Airlines a Icelandair také zakládajícím členem Severské sítě pro elektrické letectví. Dalšími osmi zakladatelskými společnostmi jsou Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly, Heart Aerospace, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), RISE a Swedavia.
Letecké společnosti doufají, že v horizontu pěti až deseti let bude technologie ukládání energie do baterie natolik vylepšená, že umožní výrobcům letadel vyrábět právě malá spolehlivá elektroletadla s podobnými parametry jako má mít Heart ES-19.
Tichá a mala elektroletadla by mohla přinést renesanci malých letišť uprostřed velkých aglomerací, kde by jinak hlučnější stroje se spalovacím motorem přistávat kvůli hlukovým a emisním limitům v budoucnu nesměly.