Uber má za sebou první rok v roli exkluzivního dopravního partnera pražského letiště. Neobešlo se to bez komplikací v podobě zmatených cestujících, technických chyb i lítých bojů s tradičními taxikáři. Přesto letní sezona proběhla bez významnějších zádrhelů. Letiště si dosavadní provoz pochvaluje, stejně jako šéf české divize Uberu Štěpán Šindelář.
„Měli jsme dostatek aut po celou dobu a už teď vidíme, že s námi jezdí několikanásobně více lidí než s předchozím dodavatelem,“ říká Šindelář. Předchůdcem Uberu s výhradním právem na nejlukrativnější taxikářská stanoviště v republice byla taxislužba Tick Tack, která proti výhře Uberu v letištním tendru intenzivně protestovala. Povedlo se jí tím oddálit pražský start služby Uber Airport téměř o tři čtvrtě roku.
„Byla to zajímavá zkušenost, naše první s takto složitým výběrovým řízením, ale už je to za námi,“ uvádí Šindelář. Navzdory právní bitvě, zvýšeným požadavkům na auta i řidiče (plynná čeština i angličtina a reprezentativní oděv) a také mimořádně vysokému „nájmu“, který Uber letišti platí za možnost parkovat hned u terminálů, je tento deal podle dvaatřicetiletého country manažera „pomyslnou korunou českého trhu“.
„Pro spoustu lidí jsme první zkušeností s Českou republikou. Jsme mnohem víc vidět, náš zdejší letištní provoz má přesah na celý trh, i do zahraničí,“ popisuje v zasedačce české centrály Uberu v pražském Karlíně. Zbrusu nová služba Uber Airport funguje na českém trhu od loňského září, smlouva s Letištěm Václava Havla Praha je na pět let. Kvůli ní musel Uber od základů postavit technologické řešení pro objednávání jízd bez nutnosti využít jeho aplikaci. V příletových halách jsou pro tyto účely zřízené speciální kiosky, jediné svého druhu na celém světě.
Přesto čelil Uber na začátku letištního provozu stížnostem některých zmatených cestujících, že nelze jen tak beze všeho sednout do černého auta a nechat se odvézt do města. A doposud bojuje s nejrůznějšími naháněči, kteří v příletových halách lákají lidi do taxíků stojících na parkovišti opodál.
I tak to ovšem vypadá, že se letiště bez tradičních taxikářů stejně neobejde. Čím to je? Dokáže český Uber na svém životním dealu vydělat? Jak se mu díky letišti povedlo vyjednat pro řidiče slevy na auta? A proč to služba Uber Eats v Česku zabalila zrovna v době, která přála doručování jídla jako žádná jiná? To vše prozradil Štěpán Šindelář ve velkém rozhovoru pro Forbes.