Uplynul jeden měsíc a britská automobilka Aston Martin ukázala další auto, které ji má zachránit před koncem, jenž před pěti lety nebyl vůbec daleko. Po prosincové premiéře víc než tisícikoňového supersportu Valhalla přijíždí Vantage Roadster.

Lawrence Stroll, Kanaďan, který letos oslaví šestašedesát let a je podle Forbesu jedním z tisícovky nejbohatších lidí planety, vzal skomírající Aston Martin do svých rukou před pěti lety. Do hry přibral ještě čínské Geely, německý Mercedes-Benz a investiční fond PIF ze Saúdské Arábie. A začal utrácet.

Podle britského magazínu Autocar do automobilové značky, která se objevuje i v seriálu F1 a letos se vrátí na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, nalil už jeden a půl miliardy liber. Výsledky v podobě aut jsou díky tomu vidět. Momentálně se dá vybírat z nabídky šesti vozů, které se navíc od loňska dají pořídit a servisovat u českého zastoupení v Praze.

Tím posledním je ideální auto na léto. Nebo klidně na celý rok, pokud bydlíte v Miami, LA nebo na Azurovém pobřeží. Je to Aston Martin Vantage Roadster s famózním osmiválcovým motorem 4.0 Twin-Turbo s výkonem 665 koní.

Výkon zajišťuje zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy, přičemž maximální rychlost je shodná s modelem s pevnou střechou, 325 kilometrů za hodinu. Auto na trh přichází v roce, kdy britská značka slaví výročí dvou dekád od představení modelu V8 Vantage. 

Zásadní moment to byl proto, že šlo o první zcela nový Aston Martin postavený v hlavním výrobním závodě v Gaydonu, který nesl toto jméno, a zároveň o první Vantage nabízený jako samostatný model, nikoli jako odvozená varianta. V roce 2006 přibyla i verze Roadster.

Tiskové oddělení automobilky tvrdí, že Vantage Coupe a Vantage Roadster byly navrženy a vyvíjeny paralelně, nikoli postupně. Díky tomu je Roadster plnohodnotným modelem sám o sobě, což vývojovému týmu umožnilo vyhnout se kompromisům v oblasti výkonu, jízdního komfortu a ovladatelnosti nebo nadměrného nárůstu hmotnosti.

Ta se totiž zvýšila jen o přijatelných šedesát kilogramů, což po natankování plné nádrže ve výsledku znamená celkovou hmotnost lehce přes 1,7 tuny.

Vliv má například řešení, kdy se střecha skládá za sedadla, aniž by bylo nutné používat objemný a těžký zajišťující kryt. Další kilogramy šetří její látkové řešení, což je u kabrioletů trend posledních let.

Je navíc sestavená z osmi izolačních vrstev, takže hladina hluku v kabině je při natažené střeše srovnatelná s kupé. Lze ji otevřít nebo zavřít při rychlosti do padesáti kilometrů za hodinu, přičemž celá operace trvá jen 6,8 sekundy. Nikdo z konkurentů to rychleji neumí.

A při tom všem vedle zvuku osmiválce může znít hudba jako v koncertní síni. Vantage Roadster je standardně vybaven audiosystémem s prostorovým zvukem Aston Martin s jedenácti reproduktory umně poschovávanými v dvoumístném interiéru. Absolutní audiofilové pak nejspíš sáhnou po příplatkovém hifi audiosystému Bowers & Wilkins, který je přizpůsobený objemu a tvaru interiéru auta.

Všechno lze ale udělat ještě lepší a jiné, pokud je za to zákazník ochotný zaplatit. Může jít o barvy, materiály, techniku i tvary. Zákazník jen musí vůz svěřit designérům a řemeslníkům personalizačního oddělení Q by Aston Martin.

Automobilka první vozy Roadster začne dodávat ve druhém čtvrtletí roku. Standardní Coupé se prodává za pět milionů korun, za otevřenou verzi si bude potřeba připlatit čtyři sta až pět set tisíc korun.